Annonce
Fyn

Unge bliver mere pressede - nu handler efterskolerne

I alt ansøgte 55 efterskoler om at være med i Me&We-projektet. Af disse blev 31 skoler udvalgt ud fra størrelse, skoleprofil og geografisk placering. Foto: Michael Bager
Det er en hverdag med skærpet fokus på social trivsel, eleverne på Efterskolen Flyvesandet er mødt ind til. Det kommende skoleår er den nordfynske efterskole en af testskolerne for det nye trivselsprojekt Me&We.

På parkeringspladsen vinker unge mennesker farvel til deres forældre, der langsomt triller væk.

Sådan skete det for nylig, da forventningsfulde unge over hele Danmark pakkede taskerne og flyttede ind på landets efterskole. Men for en gruppe efterskoleelever på Fyn bliver i år en smule anderledes.

Fem fynske efterskoler deltager sammen med 26 andre efterskoler landet over i det nye trivselsprojekt, Me&We. Projektet har til formål at styrke de unges sociale kompetencer, relationer og fællesskaber for at modvirke en stigende mistrivsel blandt unge i Danmark.

Annonce

Fokus på kerneopgaver

En af de fynske efterskoler, der er med i projektet, er den nordfynske naturefterskole Efterskolen Flyvesandet.

Efterskolen har det nordiske friluftsliv i centrum og har linjerne hestelinjen, fiskerilinjen, jagtlinjen og madlinjen. Men da der sidste år blev åbnet op for, at efterskolerne kunne ansøge om at være med, så viceforstander Anne Louise Haaber Hassing sit snit for et andet fokus. I hendes øjne har projektet blikket rettet den rigtige vej.

- Vi synes projektet arbejder rigtig fint med de kerneværdier, der er i efterskolen i forvejen. Med relationer og social udvikling, siger hun.

Me&We består af otte temaer, der hver sætter fokus på forskellige elementer af trivsel. Det er blandt andet mobilforbrug, fællesskaber, søvn og selvforståelse. Til hvert tema medfølger baggrundsviden og øvelser, der kan deles og laves med eleverne.

At arbejde med den sociale trivsel er heller ikke noget nyt for Efterskolen Flyvesandet, der allerede har fokus på elevernes trivsel og udvikling i deres daglige arbejdsgange.

Men man kan altid lære, og derfor ser Anne Hassing projektet som en oplagt mulighed for at bygge videre på deres nuværende indsats.

- Det er det, vi arbejder med i forvejen, men det er også nye måder at gøre det på. Så det er både en inspiration og en måde at blive klogere sammen på, siger hun.

Hvordan temaerne lægges ind og udføres i praksis er op til den enkelte efterskole, og på Efterskolen Flyvesandet har man allerede i den første uge introduceret eleverne for projektet.

Annonce

Den sociale relation er først i fokus

På Flyvesandets fiskerilinje er eleverne taget en tur ud i skoven for at se, om fiskene bider på.

Ved en lille sø midt i skoven står 16-årige Nikolas Genimanolis og 15-årige Lasse Scherwiet side om side og kaster med jævne mellemrum fiskestængerne ud på ny. Det er ikke mange minutter siden, at de havde bid, men nu synes vandet at ligge stille.

Tidligere på ugen var fiskestængerne pakket væk, og blikket var rettet mod de sociale relationer og Me&We. Det første tema hedder"Godt i gang" og retter sig mod efterskolestarten, hvor eleverne skal ind i det sociale fællesskab og lære hinanden at kende. Derfor er de gode sociale relationer i fokus fra årets start.

- Lige nu i opstarten handler det om, at de får knyttet gode relationer til hinanden, og at de får arbejdet med deres rumlighed og åbenhed. I dag har de arbejdet med "Hvad er det egentlig, at vi deler", siger Anne Hassing om den første indsats i projektet.

I en af øvelserne skal eleverne skrive ned, hvad social trivsel er for dem, og det er en omgang, der har sat tankerne i gang hos Nikolas Genimanolis.

- Det gør, at man lægger mere mærke til, om man er inde i fællesskabet eller uden for det. Eller hvis der er andre, der er uden for det, så lægger man mærke til det, fordi man har sat ord på, hvad det er, siger Nikolas Genimanolis om øvelsen.

Eleverne kan dermed blive opmærksomme på, hvem der har brug for en ekstra hånd for at komme ind i fællesskabet, og hvordan de selv kan hjælpe med det.

Me&We

Me&We er et projekt udviklet af Efterskoleforeningen, Mary Fonden og Just Human med økonomisk støtte fra Tuborgfonden.

Projektet er udviklet i samarbejde med elever og lærere på tre pilotefterskoler.

Projektet testes i skoleåret 2020/2021 på 31 efterskoler landet over. Fem af disse er på Fyn.

Ambitionen er, at projektet kan åbnes op for alle efterskoler i skoleåret 2021/2022.

Formålet med projektet er at styrke unges sociale kompetencer, relationer og fællesskaber for at give dem et værn mod mistrivsel.

Projektet består otte overordnede temaer, hvor der hører både viden og øvelser med. Disse er:

  1. Godt i gang
  2. Mig og min mobil
  3. At lade op
  4. Fællesskab
  5. Forstå dig selv og andre
  6. Søvn
  7. Kammeratskab
  8. Efter efterskolen

Også for kammeraten Lasse Scherwiet har det været givende at sætte ord på den sociale trivsel. Tankerne er nogen, han kan tage med sig fra papiret og ud i hverdagen.

- Det er vigtigt, at man har sine mål, og at man ved, hvad man arbejder hen mod. At man har noget, man har skrevet ned og ligesom tænker over, siger han.

Anne Hassing oplever, at eleverne har taget godt imod projektet og de øvelser, de har været igennem indtil nu. Hun kan høre på eleverne, at det har en god effekt, når de hurtigt kan skabe fokus på det sociale fællesskab og på, at alle skal være med.

- Det er det med empati. Det er også det, som de skal udvikle. At de tør træde i karakter og begynde at udvise empati over for nogle af dem, der er fuldkommen anderledes end dem selv, siger hun.

De andre temaer vil eleverne blive introduceret til i løbet af skoleåret, hvor de er planlagt efter, hvor de unge er mentalt, og hvad de har brug for. Temaet "Lad op" er eksempelvis lagt i november.

Annonce

Øget pres på unge

Baggrunden for projektet Me&We er, at der er en stigende mistrivsel blandt danske unge.

En undersøgelse lavet for Mary Fonden viser, at 12 procent af unge i alderen 12-24 år er svært ensomme.

Det er selv om over en tredjedel af de svært ensomme har kontakt med deres venner hver dag.

Samme negative tendens ses i unges stressniveau, hvor Ungdomsprofilen fra 2017 viste, at godt 40 procent af de 16-24-årige kvinder har et højt stressniveau, mens det er tilfældet for næsten 21 procent af mænd i samme aldersgruppe.

Det er også tendenser, som Anne Hassing kan genkende fra hendes 19 år som efterskolelærer. I den tid har ungdommen efter hendes oplevelse ændret sig, hvilket skaber et behov for en større indsats på efterskolerne.

- Vi kan godt mærke de tendenser, som projektet tager udgangspunkt i. Ungdomsgenerationen bliver mere pressede, mere ensomme, og man kan godt mærke, at de kan være mere usikre i mødet med hinanden fysisk, fordi de på grund af sociale medier er mindre sammen face to face, siger hun.

Det øgede pres er også noget, som 15-årige Lasse Scherwiet kan genkende fra sin hverdag.

- Sådan noget som sociale medier... Det sætter jo pres på os uanset hvad. Også selvom vi måske ikke lægger mærke til det. Er man nu god nok? Er man nu okay, selvom man ikke har de nye sneaker? Er det okay at få et 4-tal i dansk? siger han.

Det er en usikkerhed, som Anne Hassing kan genkende hos de unge.

I temaerne er der både aktiviteter, der kan afvikles fælles og i mindre grupper. Foto: Michael Bager
Mie Ingerslev er projektleder på Me&We. Hun tager i løbet af skoleåret rundt og besøger alle pilotskolerne for at se, hvordan projektet i går. Foto: Michael Bager

Ifølge hende kan blandt andet adgangskravene på gymnasiet, at eleverne i dag er mindre sammen ansigt til ansigt samt, hvad hun kalder en "forhandlingskultur", hvor unge fra en tidligere alder skal tage stilling og forhandle om ting, som medvirkende til øget pres blandt unge. Samtidig viser Ungdomsprofilen fra 2014, at 19,5 procent af unge har svært eller meget svært ved at betro sig til deres venner, hvis der er noget, der plager dem.

- Tit tænker de: Det er bare mig, der har det sådan, og er jeg nu normal og passer ind? De skal turde sige det højt, når de bliver trygge, og det sker jo tit i deres kontaktgruppe og nære relationer, siger hun.

Annonce

Et fælles sprog

Udover at komme eleverne til gode, kan projektet også være med til at skabe et fælles sprog både mellem kollegaer og på tværs af efterskoler, mener Anne Hassing.

For selvom efterskolerne arbejder med samme kerneopgaver, så er skolerne meget forskellige og har arbejdet med trivsel på mange forskellige måder. Derfor ser Anne Hassing det som en fordel, at der i projektet kan komme en fælles referenceramme.

Me&We-projektet er skræddersyet til efterskolerne, men det håbes på sigt, at hele eller dele af materialet kan tilbydes fx folkeskolens ældste klasser eller ungdomsuddannelserne.. Foto: Michael Bager

- Alle efterskoler er forskellige i kulturer, værdier og så videre. Men der er også en grundstruktur, der er ens. Det med at mødes med nogen fra andre skoler og diskutere. eller når vi kommer til at kunne udveksle; hvad er jeres erfaring med det? Hvordan gjorde I det? og hele den inspiration men inde i den samme ramme. Så vi har lavet de samme øvelser, men i meget forskellige skoler, siger hun.

På Efterskolen Flyvesandet er Anne Louise Haaber Hassing sammen med sin kollega Julie Christoffersen den primære ansvarlige for projektet på Efterskolen Flyvesandet. Foto: Michael Bager

At kunne skabe en fælles ramme handler også om, at materialet kan bruges på tværs af de forskellige efterskoler.

- Det er meget håndgribeligt og meget praktisk. Man gør det jo selvfølgelig på sin egen måde, men det er de samme øvelser, der bliver lavet på alle 31 efterskoler, der er med, siger Anne Hassing.

Nikolas Genimanolis tror, at han kan bruge sine erfaringer med at danne gode relationer i fremtiden, når han skal ud på arbejdsmarkedet. Foto: Michael Bager
Udover Efterskolen Flyvesandet deltager Eisbjerghus Internationale Efterskole, Rågelund Efterskole, Broby Sportsefterskole, Haarby Efterskole, Hjemly Idrætsefterskole og Korinth Efterskole også som pilotskoler på Fyn. Kaya Christiansen er elev på Efterskolen Flyvesandet. Foto: Michael Bager
Me&We er udviklet i samarbejde med tre pilotefterskoler og afprøves for første gang i sin fulde form i år. Kaya Christiansen og Nikolas Genimanolis er to af de elever, der skal prøve kræfter med projektet. Foto: Michael Bager

Ambitionen er, at projektet kan åbnes op for alle landet efterskoler i skoleåret 2021/2022.

Annonce
Odense

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Odense For abonnenter

Ny rapport: Så mange ladestandere kræver elbil-revolution i Odense

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

De vil 3D-printe knogledele til trafikofre og kræftramte: - Vi udnytter, at kroppen er fantastisk til at gendanne sig selv

Nordfyn For abonnenter

Grønt lys til kæmpe kvægfarm ved fynsk gods: Naturforening trækker klage tilbage

Odense

Efter afsløringer: Næste år vokser kontroltrykket på gartnerierne

Navne For abonnenter

Anne Mette Sulzbrück hjalp andre, men afviste selv al hjælp og døde i den største elendighed og fornedrelse

Kerteminde

Mangler du en hundeskov? Kommunen overvejer - igen - at lave fristed for de firbenede

Navne For abonnenter

Dødsfald: Poul fik polio som 18-årig, men skabte stor boghandel, som han måtte sælge, da det gik bedst

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Debat

Byrådskandidat fra Venstre i læserbrev: - Målet må aldrig blive udelukkende at kigge på karaktergennemsnit i folkeskolen

Odense

Inspektion afslører: Gartnerier opbevarer og anvender ulovlige kemikalier i stort omfang

Debat

Sofie Østergaard: Lader du din partner styre økonomien for dig?

Assens

Lasse skyder med skarpt efter kandidattest: - Det stemmer ikke helt overens med virkeligheden

Kerteminde For abonnenter

Ville sælge krudt til arme og 'kærlighedsmedicin': Mand fængslet for store mænger doping og potensmedicin

Navne

Gammel Skibhusdreng gik tilbage i tiden: Cyklede som treårig alene op ad Skibhusvej

Annonce