Annonce
Kerteminde

Letbane til Munkebo: Trafikordfører vil kæmpe for en statslig forundersøgelse

Rasmus Helveg Petersen (R), trafikordfører og Sanne Stemann (R), byrådsmedlem i Kerteminde forener nu kræfterne i bestræbelserne på at få en letbanelinje til Munkebo. Foto: Helle Kryger
De Radikale får nu rygstød fra Christiansborg til planerne om en forlængelse af letbanens etape to til Munkebo. Partiets trafikordfører Rasmus Helveg Petersen vil tage forslaget med i de kommende forhandlinger om infrastruktur.

Munkebo: Flere fik kaffen galt i halsen, og enkelte troede der var tale om en tidlig aprilsnar, da De Radikale i Kerteminde i januar præsenterede et forslag om at forlænge letbanen i Odense fra Seden til Munkebo.

Men byrådsmedlem Sanne Stemann Knudsen har også fået meget positiv respons på forslaget, fortæller hun:

- Jeg er blevet stoppet på gaden af ingeniører, der ville vende forskellige tekniske løsninger med mig. De synes, det er en rigtig god idé, fortæller hun.

Annonce


Jeg er simpelthen enig. Jeg synes, det er en god ide, og så er der et vindue på Christiansborg lige nu, hvor forhandlingerne om infrastrukturen skal til at gå i gang

Rasmus Helveg Petersen (R), trafikordfører


Og for nylig, hvor hun sad i et økonomiudvalgsmøde, ringede telefonen pludselig fra en partikollega på Christiansborg. Trafikordfører Rasmus Helveg Petersen var i den anden ende af røret. Han melder sig klar til at arbejde for en statsfinansieret forundersøgelse af forlængelsen til Munkebo, nu hvor partierne skal til at forhandle om en større national infrastrukturplan.

Et åbent vindue

Onsdag formiddag havde han taget turen til Munkebo for at mødes med pressen, Sanne Stemann Knudsen og borgmester Kasper Olesen (S).

- Jeg er simpelthen enig. Jeg synes, det er en god ide, og så er der et vindue på Christiansborg lige nu, hvor forhandlingerne om infrastrukturen skal til at gå i gang. Jeg mener, vi skal arbejde for en statsfinansieret forundersøgelse, fortæller Rasmus Helveg Petersen (R).

Rasmus Helveg Petersen havde onsdag formiddag taget turen til Munkebo for at mødes med pressen og sin partifælle i Kerteminde Byråd, Sanne Stemann Knudsen. Foto: Helle Kryger

Et letbane-stop tæt på Fyns største private arbejdsplads Lindø Port of Odense vil skåne klimaet for tusindvis af osende biler og gavne udviklingen i lokalområdet, lyder de tungeste argumenter.

- Letbanen er et af de steder, man ret kontant kan flytte noget biltrafik. Man kan ikke blive ved med at bygge veje i takt med, at der kommer flere og flere biler. Jo flere etaper, der kommer på letbanen, jo mere bliver den værd. Jo mere trafik bliver der suger over i letbanen, siger Rasmus Helveg Petersen.

Annonce

Et trafikalt knudepunkt

Kasper Olesen er begejstret for, at forslaget bliver ført ind i infrastruktur-forhandlingerne på Christiansborg:

- Jeg synes, det er fantastisk, for det her er nok det mest oplagte sted til en form for anden transport end almindelig bilisme. Hvis ikke Fyns største industriarbejdsplads skal være et trafikalt knudepunkt, så ved jeg snart ikke. Jeg tror ikke, der kommer til at mangle passagerer. Med 4000, der skal på arbejde til og fra Lindø hver dag. Derudover er der alle dem, som kører her på strækningen mellem Odense og Munkebo og som har svært ved at finde en parkeringsplads i Odense, siger Kasper Olesen.

Det handler også om bosætning og udvikling af lokalområdet, supplerer Sanne Stemann Knudsen:

- For vores vedkommende handler det også om bosætning og byudvikling. Vi kan bare se, hvad det har betydet for Langeskov, at togstationen er blevet genåbnet. Det var der også mange, der havde svært ved at tro på dengang det kom frem, siger hun.

Prisen på en cirka 4,5 kilometer lang skinneføring skræmmer dem ikke.  Faktisk forholder de sig slet ikke til den endnu. Der er så meget, der skal undersøges først:

- Der kan næppe være nogen, der er imod en statslig forundersøgelse, siger Sanne Stemann Knudsen.

Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Navne For abonnenter

Tåbelig skuespiller-idé: Kristoffer Helmuth har i en stresset periode op til premiere skrevet dagbog, som Shakespeare ville have gjort

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Livsstil For abonnenter

- Vi bruger sindssygt meget jomfruhummer: På Hotel Hesselet er jomfruhummer det første på kortet

Flemming startede Fugebillen for 25 år siden - nu flyver han verden rundt

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Sport

Sådan kan du følge det klassiske cykelløb Fyen Rundt på nærmeste hold

Kerteminde For abonnenter

Colins firma er gået konkurs: Bagved gemmer sig et forlist aktie-eventyr og en omstridt erhvervsmand med over 620 konkurser bag sig

Kerteminde

Kenneth rapportede om et druknende marsvin og fik afslag: - Vi er ikke en redningstjeneste

Annonce