Annonce
Debat

Omfanget manipuleres større

Synspunkt: Det er godt, at negativ social kontrol bliver politisk adresseret, og at de ansvarlige, professionelle myndigheder, der skal tage sig af det, bliver fagligt og ressourcemæssigt styrket. Negativ social kontrol skal bekæmpes uanset hvor den finder sted eller hvem der udøver den. Undertrykkelse og tvang mod kvinder eller mænd kan vi aldrig acceptere under henvisning til kultur eller religion.

Når alt det er sagt, så er jeg er uenig i den politiske framing og fremstillingen af problemets omfang. Til forskel fra for 10-15 år siden bliver i dag flere muslimske kvinder, især de unge, skilt uden de store udfordringer. Flere kvinder trodser autoriteter som fædre og storebrødre og træffer egne valg. Det er blevet nemmere for flere muslimske kvinder at blive gift med en dansk mand, uden at familien går op i limningen. Det på trods bliver negativ social kontrol italesat, som om den aldrig har været større end nu til dags.


De tre reaktionære imamer, som modarbejder kvindernes skilsmisse, kan ikke udstå hinanden.


Flere kvinder kender nu deres rettigheder og muligheder, hvorfor de i større omfang henvender sig til politi og myndigheder for at søge hjælp.

Jeg er enig med ph.d. forsker Jesper Petersen i, at den grundlæggende problemstilling er voldelige ægtemænd og social kontrol i de ressourcesvage kvinders familier og eventuelt nærmiljø. Denne problemstilling er ikke i sig selv islamisk, men den "udtrykkes islamisk", eftersom de pågældende kvinder er muslimer.

Har vi så et hemmeligt religiøst råd i Odense?

De tre reaktionære imamer, som modarbejder kvindernes skilsmisse, kan ikke udstå hinanden. De er ideologisk forskellige. Den ene er inspireret af saudiarabisk wahabisme, den anden af det muslimske broderskab, mens den tredje er er lidt mere pragmatisk og medløber.

De tre reaktionære imamer, som Berlingske hentyder til, ses sommetider sammen i forbindelse med større begivenheder, som f.eks. begravelser af prominente personer. Imamerne er hver især karismatiske og egenrådige. De, der kører sololøb og deres egne forretninger, modarbejder hinanden, bliver pludseligt gjort til et fast, hemmeligt religiøst råd. Ved fejlagtigt at ophøje imamers sporadiske samarbejde til et hemmeligt råd, giver man problematikken omkring negativ social kontrol betydelig større alvor og dermed større mediemæssige og politisk bevågenhed, der kræver handling og tildeling af økonomiske midler til de organisationer og individer, der skal "redde" kvinderne.

Jeg er også nysgerrig på, hvilke centrale interviews personer i undersøgelsen har vurderet, at et fast, levedygtigt religiøst råd i Odense eksisterer i praksis i Odense?

Jeg håber ikke, at det er de samme personer, som har stået for afdækning af omfanget af negativ social kontrol i Odense og som nu kræver tilførsel af økonomiske midler til sig selv og deres netværk, samt enkelte individer, som kynisk misbruger kampen mod negativ social kontrol til at fremme deres egen politiske karriere.

Det gør et stort indtryk på mig, når jeg jævnligt møder stærke og velfungerende kvinder i socialt udsatte boligområder, der fortæller, hvor kede de er af, at man udefra politisk betragter dem som undertrykte stakler. Dette stigmatiserende syn på dem og deres børn forstærker en stigende fremmedgørelse og distance fra det omgivende samfund.

Især unge mennesker af anden etnisk baggrund, som er født og opvokset her i landet, har brug for at blive italesat og inkluderet som ligeværdige borgere. Det sidste, de har brug for, er politisk udgrænsning fra det omgivende samfund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce