Annonce
Nyheder

Ny undersøgelse af corona-undervisning: - Der er noget her, som er værd at tage med

Professor Ane Qvortrup og hendes hold af forskere undersøger løbende effekten af corona-situationen på folkeskolen. Arkivfoto: Andreas Bastiansen
Elever og lærere har på flere parametre været positive over for den corona-tilpassede undervisning fra foråret frem til sommerferien. Det viser en undersøgelse foretaget af forskere på Syddansk Universitet. Nu skal der arbejdes på at finde ud af, om nogle af erfaringerne kan forbedre den normale undervisning.
Annonce

Fyn: Forskere på Syddansk Universitet (SDU) laver løbende undersøgelser af skolernes erfaring med undervisning og elevernes trivsel under corona-krisen. Den seneste undersøgelse - der er baseret på spørgeskemaer og interviews - har set nærmere på holdningerne om undervisningen mellem foråret og sommerferien, som var meget præget af forbehold for corona-virusset.

Bag undersøgelsen står professor Ane Qvortrup og et forskerhold fra Institut for Kulturvidenskaber på SDU.

Hvad ser du som den vigtigste læring fra jeres undersøgelse?

- Corona-restriktionerne gjorde undervisningen mere projekt- og aktivitetsbaseret.

- Der er en positiv oplevelse af forandringerne. Lærerne siger, at det har ændret miljøet på skolen, og det har påvirket det sociale. Både klassefællesskabet, men også muligheden for at følge den enkelte elev. Lærerne vurderer muligheden for at lave undervisning, der er meningsfyldt og engagerende for eleverne, positivt.

- Fire femtedele af eleverne siger, at de synes undervisningen passer godt til dem. Samtidig finder en fjerdel undervisningen sværere, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

- Nogle af lærerne siger, at det er svært at finde ud af, om man når de faglige mål.


Det næste bliver at finde ud af, hvor meget der passer ind i en normal hverdag. Man skal finde ud af, hvordan man balancerer de gode erfaringer med almindelige vilkår.

Ane Qvortrup


Hvorfor har elever og lærere reageret positivt på den anderledes undervisningsform?

- Det er væsentligt at fremhæve, at elevernes trivsel var dårlig under nedlukningen, så da de kom i skole igen, var det som at se køer gå på græs. Nedlukningen kan altså have gjort noget ved børnenes forståelse af skole, fordi de begyndte at savne den. Så måske handler det ikke specifikt om undervisningsformen, men om hele situationen.

- Lærerne siger også, at de har haft flere ressourcer, og de kortere skoledage, der ikke har været opdelt i fag som normalt, har været positive. Det er svært at gøre noget ved ressourcer og skoledagenes længde, for det skal ændres politisk, men måske skal skoledagen tænkes anderledes.

Kan du uddybe lærernes bekymring om ikke at nå de faglige mål?

- I corona-undervisningen har lærerne skulle overveje, hvordan de bringer de forskellige fag i spil, når klasserne har været på tur. Derfor har faget skulle aktualiseres ud fra et definerende emne, og det har vækket bekymringen hos flere lærere, fordi det er svært at bedømme, om eleverne når de faglige mål, der er defineret i læreplanerne.

Kan den her og lignende undersøgelser påvirke, hvordan man underviser i fremtiden?

- En fjerdel af eleverne oplever et bedre fællesskab, og lærerne vurderer også, at fællesskabet er blevet styrket. Når mange elever samtidig siger, at undervisningsformen passer godt til dem, så er udgangspunktet, at der er noget her, som er værd at tage med. Det næste bliver at finde ud af, hvor meget der passer ind i en normal hverdag. Man skal finde ud af, hvordan man balancerer de gode erfaringer med almindelige vilkår.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af et forskerhold fra Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet. 

Undersøgelsen skulle kaste lys over, hvordan elever og lærere har oplevet første etape af skolehverdagen med corona-restriktioner. Det vil sige perioden mellem digital undervisning under nedlukningen og sommerferien.

Ugen inden sommerferien gennemførte forskerholdet en spørgeskemaundersøgelse blandt lærere og elever 3. til 9. klasse i Odense, Jammerbugt, Tønder og Gladsaxe Kommuner. I alt har 1.200 elever og cirka 180 lærere svaret på undersøgelsen.

Foruden spørgeskemaerne har forskerne foretaget kvalitative interviews med flere lærere samt foretaget observationer på flere skoler.

Undersøgelsen er støttet af Lego Fonden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Odense

25-årig varetægtsfængslet: Sigtet for medvirken til drab og drabsforsøg i Egeparken

Odense

Ekspert i islamisk jura og imamer: - Magten ligger ikke hos de islamiske autoriteter og de religiøse råd

Annonce