Annonce
Odense

Skal biler forbydes på havnen og siloer rives ned? Nu kan du præge havnens fremtid

Den nordjyske entreprenør A. Enggaard skal udvikle syv områder af Odenses inderhavn - hele vejen rundt om det trefork-formede havnebassin. Foto: Odense Kommune/A. Enggaard
Borgmester, rådmand og storentreprenør opfordrer nu odenseanerne til at give deres bud på fremtidens inderhavn i Odense. Hele byomdannelsen af havnen kan tage alt fra 8 til 16 år, vurderer entreprenør Asger Enggaard.

Odense: Skal biler forbydes på Odenses inderhavn? Skal der være flere butikker og caféer eller hellere flere kulturarrangementer og sportsaktiviteter? Og skal havnen være Odenses nye klima-bydel med masser af grønne byrum?

Spørgsmålene - og mulighederne - står i kø, når 185.000 kvadratmeter havnearealer skal udvikles de næste mange år.

Tirsdag skød borgmester Peter Rahbæk Juel (S), by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) og direktør Asger Enggaard fra entreprenørvirksomheden A. Enggaard gang i første etape af havneudviklingen. En etape, hvor odenseanerne er tiltænkt en plads forrest i feltet.

Annonce

De næste godt 30 dage skal så mange odenseanere som muligt svare på spørgsmål om udviklingen af havnen (via et spørgeskema på odense.dk/inderhavn), og havneudviklingen sættes i scene med både en podcast, en Instagram-konto, byvandringer og temaværksteder.

- Havnen står over for en kæmpe transformation. Vi har brug for at opnå en kritisk masse af beboere på havnen, så vi kan skabe det byliv, vi gerne vil have. Vi skal udvikle havnen på samme måde, som vi har gjort med bymidten, men vi har ikke lagt os fast på, hvordan det skal se ud på havnen. Det skal vi i gang med nu med en kæmpe borgerinddragelse, siger Christoffer Lilleholt i den netop udgivne podcast "Lyden af din havn – din by".

I alt skal 185.000 kvadratmeter af inderhavnen omdannes til en ny, sammenhængende bydel. Pakhuskajen mellem Skibhuskvarteret/Havnegade og havnebassinet er det første område, hvor nyt byggeri vil skyde op, men her var arbejdet allerede sat i gang, inden Odense Kommune indgik en samlet aftale med A. Enggaard i februar. Illustration: Odense Kommune

Borgmester slår ørerne ud

Spørgeskemaet til odenseanerne er delt op i tre elementer: Hvordan bruger man havnen nu, hvordan opfatter man den, og hvilke ønsker har man til fremtidens havn.

En meget lang tidshorisont tjener vores slutprodukt bedst. Og hvad er så muligt? Alt imellem 8 til 16 år.

Asger Enggaard, direktør i A. Enggaard

Og især ønskerne kan potentielt antænde debatten. For der spørges blandt andet til, hvor meget boliger skal dominere de nye havneområder, hvor meget det historiske udtryk med siloer og pakhuse skal bevares, og ikke mindst om inderhavnen i fremtiden skal være bilfri.

- Lige nu er Odense Havn et delvist beboet område, og vores opgave er at lave en fuld urbanisering, hvor vi får skabt en bydel med identitet og blå og grønne åndehuller. Første skridt er at involvere borgerne, siger Peter Rahbæk Juel i podcasten.

Men kan man så regne med, at odenseanernes input kommer med i det videre arbejde med at udvikle havnen? Ja, siger Peter Rahbæk Juel til Fyens Stiftstidende.

- Jeg forestiller mig, at der vil komme mange forskellige input, så vi kan ikke følge forslagene 100 procent - blandt andet fordi nogle af dem nok vil være modsatrettede. Men vi har bestemt slået ørerne ud, for hvis vi skal skabe en bydel på havnen, er det ikke nok at tænke i streger på et papir. En bydels identitet består af dem, der tager bydelen til sig, og derfor er det klogt at involvere dem, der allerede ser sig selv som en del af havnen og havnens fremtid.

Nøgletidspunkter for havnen

Sensommer/efterår 2021: Bystrategiske analyser gennemføres på havnen i forhold til støj, trafik, parkering, bygningsbevaring og vindforhold. Der sættes gang i en omfattende borgerinddragelse.

November 2021: Partnerskabet bag havnesalget - herunder borgmester Peter Rahbæk Juel (S) og by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) - godkender idéer og visioner for Odenses nye havn. Herefter skal Økonomiudvalget og By- og Kulturudvalget orienteres.

Marts 2022: Partnerskabet og sidenhen Økonomiudvalget godkender en mere detaljeret plan for havnen.

Forår/sommer 2022: Arkitektfirmaer konkurrerer om at blive den rådgiver, som skal være med til at udvikle havnen, og en vinder udpeges.

2022-2023: En samlet bydelsudviklingsplan for havnen udarbejdes. Planen sendes i offentlig høring, inden den behandles af Odense Byråd. Herefter laves lokalplaner for hvert enkelt område på havnen - inklusive offentlige høringer - og så kan byggeriet gå i gang.

Annonce

Måske byggeri frem mod 2037

Det er den nordjyske storentreprenør A. Enggaard, der skal udvikle syv områder af inderhavnen til en ny sammenhængende bydel, og i ét område - Pakhuskajen ved Havnegade - er arbejdet markant længere fremme end i de øvrige områder.

Her godkendte byrådet i september en ny lokalplan og dermed A. Enggaards planer om at etablere en havnepromenade og bygge tre boligkarréer på op til syv etager med 349 lejligheder, hvor de første beboere kan flytte ind i foråret 2023.

I begyndelsen af Pakhuskajen - tættest på byen - etableres et grønt område med legeplads, som er åbent for alle. Fra området er der fri adgang til havnepromenaden langs kajkanten. Illustration: C.F. Møller Architects

Og for første gang giver direktør Asger Enggaard nu et lidt nærmere estimat af, hvornår den kommende havnebydel kan stå færdig.

- En meget lang tidshorisont tjener vores slutprodukt bedst. Og hvad er så muligt? Alt imellem 8 til 16 år, siger han i podcasten og tilføjer:

- Byen skal bestemt ikke være ked af, at det kan tage over 10 år, før man er færdig. Vi skal have tålmodighed og troen på at lave det rigtige projekt og så hellere bruge lidt længere tid frem for at skynde sig og komme til at lave noget, der er for ensartet og monotont.

A. Enggaard har købt arealerne på inderhavnen af det kommunalt ejede Odense Havn (tidligere Lindø Port of Odense) til en pris, der kan løbe op i 700 millioner kroner afhængig af, hvad A. Enggaard får mulighed for at bygge på arealerne.

Annonce
Odense For abonnenter

Hammeren falder over diesel-syndere i Odense: Overvågning udskriver bøder for en kvart million om måneden

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: Højeste antal smittede i to måneder

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Boldene fløj i øst og vest i åbningskampen - men Viktor Axelsen bevarede det kølige overblik og vandt

Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Fyn

Læger opfordrer til stadig at lade sig corona-teste: Testcenter er gået fra 8500 til 1500 daglige tests

Assens

Nordsjællandsk journalistpar udlever drømmen på Vestfyn: De vil åbne lokal café med havudsigt

Sport

Derbyvinderen er klar: Årets bedste løb på Fyens Væddeløbsbane

Nordfyn For abonnenter

Kørelæreren viser rundt: Kom tæt på Nordfyns trafikale brændpunkter

Danmark

Onsdagens coronatal: Højeste antal smittede i to måneder

Nyborg

Bytte- og børsdag for frimærkesamlere

Odense

Nye detaljerede målinger afslører: Gartnerier udleder fortsat gift til vandløb

Danmark

Lotte mistede sin blot 12 dage gamle søn: Vi havde jo alt stående klar til, at vi skulle have en baby med hjem og leve i en boble

Kerteminde

Efter en stribe kritiske beretninger om værtshus: Der er også en anden historie, fortæller øjenvidne

Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Faaborg-Midtfyn

Bil 'fløj' af Svendborgmotorvejen: Pas på regnvåde veje derude

Annonce