Annonce
Sydfyn

Mangel på trailerkrog er stopklods for salg af elbiler

Ulla Juhl Hansen fra Tåsinge kiggede på mange forskellige elbiler på Torvet, og da hun gik derfra, havde hun en mere positiv tilgang til elbiler, end da hun kom. Foto: Katrine Becher Damkjær
Forhandlere viste 12 forskellige elbiler frem på Torvet i Svendborg, og det gav mange nysgerrige noget at tænke over. Manglende trailerkrog er største stopklods for salget af elbiler, vurderer forhandler.
Annonce
Svendborg: Ulla Juhl Hansen fra Tåsinge elsker sin benzindrevne Toyota. Men den er 21 år, har rundet 426.000 kilometer på nålen og slipper ifølge mekanikerens prognose ikke gennem det næste syn.

Derfor har hun fundet vej til Torvet i Svendborg, hvor forhandlere og ejere af elbil svarer på spørgsmål og deler gode råd ud, viser de nyeste modeller frem og tilbyder en prøvetur. Ulla Juhl Hansen er her mest for at snuse, for hun har besluttet sig for, at hendes næste bil skal være en hybrid, der kører på el og slår over på benzin, når batteriet løber tør.

- Jeg vil ikke være begrænset af rækkevidden, og så synes jeg også, at elbilerne er alt for dyre. Jeg leder efter en brugt Toyota-hybrid, så toppen er taget af prisen, fortæller Ulla Juhl Hansen.

Gennembruddet kommer, når rækkevidden på en elbil er 500 kilometer, og man kan lade bilen op på 10 minutter.

Casper Mysling, afdelingschef, Autohuset Kronsbjerg i Svendborg

Annonce

Forskellige scenarier

Vinni og Per Doktor fra Odense har også fundet vej til Svendborg, og de sparker dæk på den amerikanske Tesla, som de har haft et godt øje til i et års tid.

Per, der er maskintekniker, har netop fået job hos Scan Vibro i Svendborg, og det betyder, at han vil få mange flere timer bag rattet i fremtiden. Parret er glade for deres benzindrevne Audi A4, men de forsøger også at indrette deres liv i en klimavenlig retning, og de ved godt, hvor Audi’en ligger på den grønne skala.

- Vi er her for at blive klogere, og når vi kommer hjem, sætter vi os ned og laver et regnestykke for begge biler med det udgangspunkt, at jeg skal pendle fra Odense til Svendborg. Så ser vi, hvordan bundlinjen ser ud i forskellige scenarier – også med muligheden for at lease, fortæller Per Doktor.

De er brændt varme på en Tesla, men de kigger også på de mange andre biler, der er udstillet på Torvet.

- Det handler jo om at blive bragt fra A til B, men vi vil også have en bil, som vi er glade for. Vi skal ud og undersøge markedet, siger Vinni Doktor.

Annonce

En stopklods

Der er pæn interesse for de 12 el-modeller, der er udstillet på Torvet – fra den sporty Tesla til den kompakte Smart. Casper Mysling, der er afdelingschef hos Autohuset Kronsbjerg i Svendborg, fortæller, at folk især har to bekymringer: Elbilens rækkevidde og batteriets levetid.

Derudover er det manglende anhængertræk på langt de fleste elbiler en decideret stopklods for rigtig mange, og her opfordrer Casper Mysling folk til at tænke i alternativer.

- Jeg har en kunde, som har købt en elbil og sparer 3500 kroner om måneden på den samlede drift, og han kan altså ringe til et handyman-firma og få dem til at køre sit hækaffald på genbrugsstationen for 300 kroner. De samler det endda også sammen til den pris, siger Casper Mysling.

- Det handler om at tænke i nye baner og overveje ens forbrug. Der er mange af os, der flytter flere gange, men det betyder jo ikke, at vi alle har købt en flyttebil, fastslår han.

Casper Mysling vurderer, at halvdelen af Kronsbjergs kunder har en behov, som med fordel kunne dækkes af en elbil, men firmaets salg af elbiler udgør kun omkring to procent i forhold til de traditionelle biler. Årsagen er, at mange på forhånd har afskrevet elbilen – blandt andet på grund af den manglende trailerkrog.

- Gennembruddet kommer, når rækkevidden på en elbil er 500 kilometer, og man kan lade bilen op på 10 minutter. I dag er rækkevidden på vores Nissan Leaf med det store batteri 385 kilometer, og den kan lades op på 40 minutter, fortæller han.

Ladestationer i Svendborg

Firmaerne E.on og Clever er de to store ladefirmaer til elbiler i Danmark.

E.on har to ladestationer i Svendborg – en på Centrumpladsen og en ved Skolerne i Oure, begge med to udtag.

Clever har seks ladestationer i Svendborg Kommune: SEF på Faaborgvej (2 udtag), Voldgade (2), Føtex, Møllergade (5), Go2green Tåsinge (2), Go2green Lundeborg (2) og Go2green Vester Skerninge (2).

SEF er vej vej til at sætte fire nye lynladestationer op i Svendborg: I Voldgade, på Ramsherred, i Rådhusgården og ved Svendborg Idrætscenter. SEF-direktør Anders Banke fortæller, at de vil være sat op inden årets udgang.

Annonce

Noget at tænke over

Vi har sneget os til en lydløs prøvetur med fotografen ved rattet, og da vi kommer tilbage efter at have rundet Thurørundkørslen, er Ulla Juhl Hansen fra Tåsinge stadig på Torvet.

Hun er faldet i snak med en ambassadør fra Forenede Danske Elbilister – folk, der har købt en elbil, og nu viser deres bil frem og deler viden ud. Og nu er Ulla Juhl Hansen ikke længere helt sikker på, at hendes gamle Toyota skal udskiftes med en hybrid. Hun er ved at brænde varm på en elbil.

- Jeg har talt med ejeren af en Renault, som har købt en brugt elbil og givet 150.000 kroner for den. Jeg troede, de var meget dyrere, siger Ulla Juhl Hansen.

Hun kigger længe på den hvide Renault, og hun er også inde og sidde bag rattet.

- Jeg følte mig rigtig godt tilpas, og den har også et stort bagagerum. Jeg har jo kørt Toyota i hele mit liv, men nu begynder jeg at overveje, om jeg skulle prøve noget andet. Jeg har fået noget at tænke over, siger Ulla Juhl Hansen.

Per Doktor har fået job i Odense, og nu overvejer han, om det skal være en elbil, der skal bringe ham frem og tilbage mellem Odense og Svendborg. Foto: Katrine Becher Damkjær
Casper Mysling, der er afdelingschef hos Autohuset Kronsbjerg, fortæller, at folk især er bekymrede for elbilens rækkevidde og batteriets levetid. Foto: Katrine Becher Damkjær
Vinni Doktor sidder godt på bagsæden af en Tesla, og det er ikke uden betydning for hende. Foto: Katrine Becher Damkjær
Mange forskellige typer af elbiler blev udstillet på Torvet - også den ellert, der blev opfundet og produceret i Danmark i 80'erne. Foto: Katrine Becher Damkjær
Skal din næste bil være en elbil? Det spørgsmål var der mange, der stillede sig selv på Torvet i Svendborg. Foto: Katrine Becher Damkjær
En Nissan Leaf kan i dag lades helt op på 40 minutter. Foto: Katrine Becher Damkjær
Vinni og Per Doktor har kig på en Tesla. De vil efter besøget på Torvet i Svendborg hjem og regne på forskellen mellem en elbil og en benzinbil. Foto: Katrine Becher Damkjær
12 forskellige elbiler var udstillet på Torvet i Svendborg fredag eftermiddag. Foto: Katrine Becher Damkjær
Folk fra FDEL - Forenede Danske Elbilister - viste deres elbiler frem på Torvet. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce