Annonce
Erhverv

Lokalt Odense-firma hiver millioninvestering i land fra den landskendte investor Jesper Buch

Under coronanedlukningen har Simon Bak (til venstre) og David Grady, der er to ud af tre stiftere af Kollekt, byttet kontorpladserne i iværksættermiljøet hos Boxen på UCL ud med hjemmekontoret i Højby. Foto: Daniel Poulsen
Platformen Kollekt, der forenkler udvælgelsen af nye tøjkollektioner, har fået ny kapital fra Guerilla Capital og Vækstfonden.

Odense: I øjeblikket kører det populære Løvens Hule over skærmen på Danmarks Radio hver uge, hvor håbefulde firmaer præsenterer deres firma overfor fem løver. Simon Bak, David Grady og Michael Bech Laugesen har ikke præsenteret deres koncept, men til gengæld har de bagom programmet fået en af løverne til at investere.

Tilbage i efteråret 2020 fik virksomheden Kollekt rådgivning fra en mentorordning, som Rotary-klubben i Hunderup havde lanceret, og nu har de tre stiftere taget skridtet videre.

Teamet er stadig en del af iværksættermiljøet i Boxen ved uddannelsesinstitutionen UCL, men i øjeblikket foregår alle møder hjemmefra, da lokalerne er lukket ned grundet corona.

Kollekt arbejder fra hjemmekontoret i Højby, hvor de snakker sammen med deres kollega Michael Laugesen via kommunikationsprogrammet Discord. Foto: Daniel Poulsen

Simon Bak fortæller, at Jesper Buch og hans hold har investeret i en platform, hvor tøjbrands kan få feedback på deres tøj og lettere få en indikator på, om et enkelt stykke tøj kommer til at sælge godt.

- Det er meget en niche-ting til modebranchen. Vi har lavet en app, hvor sælgerne kan angive, hvor meget, de kan sælge. Vi skaber en struktur og en digitalisering af udvælgelsesproccesen. Resultatet er, at det går hurtigere, men det stiller også sælgerne til ansvar.

Tidligere har platformen heddet Trendmatch, hvor konceptet var Tinder for tøj. Her kunne kunderne swipe det enkelte stykke tøj til enten venstre eller højre, men der var hverken nok brugere eller brands til den idé.

Annonce

Corona-venlig platform

Nu har de tre stiftere i stedet en platform, der kan bruges på tværs af lande.

Simon Bak tilføjer, at tøjbrands ofte har sælgere på mange forskellige markeder rundt omkring i verden, og de kan bruge appen til at skabe sig et overblik, som bliver sendt videre til indkøbskoordinatoren.

- Sælgerne får vist kollektionen. Alt efter, hvor stort mærket er, har de op til 2000 stykker tøj i en kollektion. De skal finde ud af, hvilke stykker tøj, som skal sælges.

Kollekt

Kollekt har lavet en platform, der gør det lettere for tøjbrands at udvælge deres kommende kollektioner.

Simon Bak, David Grady og Michael Bech Laugesen er stifterne bag Trendmatch, som er blevet til Kollekt.

Til daglig studerer de tre på UCL i Odense.

2021 skal bruges til at lancere en video-del til platformen, som bliver kaldt Kollekt Play.

Guerilla Capital har i starten af februar købt sig ind i platformen.

Firmaet har i dag to ansatte. En sælger, som er fra Herning og en udvikler, som arbejder fra Vietnam.

Platformen er ifølge Kollekt også corona-venlig, da langt de fleste beslutninger tages online. På den måde mindskes flyrejser og fysiske møder, mens virksomheden sparer både tid og penge på at gøre udvælgelsen lettere for dem selv.

Annonce

Prominente navne i ejerkredsen

Det er blandt andet Jesper Buch, som er medstifter af Just Eat, der har investeret i Kollekt. Stifteren af GoMore Matias Møl Dalsgaard er også en del af iværksætter-netværket Guerilla Capital, som også bruges til at investere i Løvens Hule.

De tre stiftere af platformen Kollekt har under normale omstændigheder kontor i Boxen hos UCL i Odense. Her er det fra venstre Simon Bak, David Grady og Michael Bech Laugesen. Foto: Ondrej Mrstny

I en pressemeddelelse fra UCL, hvor de tre stiftere af Kollekt studerer, udtaler Matias Dalsgaard, at platformen kan forandre udvælgelsen af nye tøjkollektioner.

- Kollekt kan revolutionere arbejdsformen i modeindustrien. Teamet har allerede vist, at de kan bygge digitale produkter, som gør udviklingen og salget af styles mindre omkostningstung og mere fokuseret, end det før har været muligt i modeindustrien. Ikke mindst i en corona-tid, hvor fx fysiske salgsmøder er blevet begrænset, har Kollekts digitale produkter vist deres styrke, men det er kun starten for Kollekt.


Om fem år skal vi gerne omsætte for 100 millioner kroner om året

Simon Bak, medejer af Kollekt


En del af investeringen i den nye platform målrettet tøjbranchen er også Vækstfonden, som kommer med et corona-lån, der skal få Kollekt til at vokse betragteligt i den kommende tid.

Samlet set er investeringen fra Guerilla Capital og Vækstfonden på 2,6 millioner kroner, og cirka halvdelen af beløbet er udbetalt nu, mens resten kommer til sommer.

Annonce

50 kunder i 2021

En af de ting, som indtil videre har givet panderynker hos Kollekt har været, at produktet ikke er ude hos så mange firmaer endnu. Indtil videre har ni tøjbrands købt sig adgang til platformen, fortæller Simon Bak.

- Salg har været en stor udfordring, fordi jeg ikke har været god til at komme i kontakt med de rigtige mennesker

Det har fået en ende nu. Simon Bak og resten af teamet i Kollekt satser på, at ansættelsen af en sælger kan få kundelisten med brands til at vokse markant i løbet af året. Derudover skal en video-tilføjelse til appen skabe mulighed for at fremvise kollektioner på et live-stream.

- 50 kunder vil være rigtig fint, og skal vi have Kollekt Play ud og leve hos virksomheder og private, fortæller han og tilføjer, at der allerede nu er ambitioner om en trecifret million-omsætning få år ude i fremtiden.

- Om fem år skal vi gerne omsætte for 100 millioner kroner om året. Det er ret ambitiøst, men hvis vi bliver ved med at skalere op og kommer ud i forskellige lande, så er målet bestemt ikke umuligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Beboere kæmper med vanvidskørsel: Påvirket bilist bragede ind i vejtræ ved legeplads

Kerteminde

Røveri mod Circle K: Mand med Netto-pose truede med 20-25 centimeter lang kniv

Annonce