Annonce
Erhverv

Kan snart være 100 mio. kr. værd: De begyndte med at gøre en cykelhandler digital - nu vælter kunderne ind

Brian Jakobsen, medstifter, softwareudvikler Omar Amin, og Lasse Melbye, medstifter, t.h. i de nye lokaler, som Servicepos rykkede ind i for tre uger siden. Foto: Jakob Haugaard Christiansen
Servicepos har på halvandet år tredoblet butikken, som den erfarne serieinvestor Torben Frigaard Rasmussen er med i. Stifterne digitaliserede først en cykelhandler og i dag vælter små og store butikker ind som kunder.

- Du får ikke bare én digital kasse. Det er meget mere end det.

En af de ansatte i virksomheden Servicepos går rundt i det åbne kontorlandskab med headset på. Han er i fuld gang med at sælge konceptet fra den fynske virksomhed til en kunde i den modsatte end af røret.

Imens smiler medstifter Brian Jakobsen ved bordet i det 300 kvadratmeter store kontor, som it-virksomheden flyttede ind i for tre uger siden. Der står en globus på bordet, meget symbolsk, for forretningen, han startede tilbage i 2016 med brødrene Rasmus og Lasse Melbye, har globale ambitioner. Der er mange, der køber ind i konceptet fra it-forretningen i Odense.

- Vores konkurrenter er store globale spillere - primært amerikanske, så vi har en fordel i Norden og Europa, siger den 30-årige ingeniør i innovation og produktudvikling.

Trio fandt sammen på cyklen

Brian Jakobsen er egentlig fra Lolland, men er uddannet fra SDU. Fælles bekendte bragte ham sammen med brødrene Melbye, Rasmus, 31, og Lasse, 29, der ligesom han selv også havde en passion for cykelsport.

- Vi cyklede mountainbike, og vi opdagede, at mange af cykelhandlere og værksteder bruger små lapper papir og stort set ingen it har i deres butikker, så det udviklede vi som del af vores studietid, siger han henover globussen.

Brian Jakobsen, medstifter af Servicepos i lokalerne i Coworking. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Den første cykelsmed blev en brugbar case, hvor den interne drift, kassen, ordrer og lagerstyring blev digitaliseret af den unge trio. Casen talte med kollegaer og stakken af kunder voksede hos Servicepos, som fik både en investor og andre kunder i butikken, efter at de tre havde lagt bøger og studietiden bag sig.

- Vi fik kontakt til Torben Frigaard Rasmussen, som fulgte os i et halvt år, hvor han hjalp os videre, fortæller Brian Jakobsen.

Og Torben Frigaard Rasmussen troede så meget på de tre unge iværksættere og deres idé, at han også investerede i Servicepos.


Fælles for mange af vores kunder er, at de ikke havde et system, hvor de kunne håndtere ordrerne, sende en sms til kunderne, når cyklen eller uret var færdigt, eller holde styr på lageret. Det kan de altsammen med vores system, som også taler sammen med deres webshop, bogføring og betalingsløsning.

Brian Jakobsen, medstifter Servicepos


I dag har virksomheden digitaliseret den interne drift og kundekontakt i en lang række butikker som hos cykelsmeden i Odense. Der er kommet mange flere cykelbutikker til, men kunderne handler med alt fra brugskunst til tøj, ordner haven for folk eller reparerer ure og sælger guldsmykker.

- Fælles for mange af vores kunder er, at de ikke havde et system, hvor de kunne håndtere ordrerne, sende en sms til kunderne, når cyklen eller uret var færdigt, eller holde styr på lageret. Det kan de alt sammen med vores system, som også taler sammen med deres webshop, bogføring og betalingsløsning, fortæller Brian Jakobsen.

Fra Tanken til Corworking

Undervejs i forløbet flyttede de med ind i iværksætterhuset Tanken 16, som Torben Frigaard Rasmussen for lidt over halvandet år siden etablerede på Dalumvej 16.

- Vi fik adgang til et kæmpe netværk og masser af rådgivning. Torben er jo ekspert i det, som vi arbejder med, nemlig abbonnementsbaserede it-systemer, men han og hans partnere i Tanken 16 kunne også rådgive os om alt fra online markedsføring til kundeservice, siger Brian Jakobsen.

To af de tre stiftere. Brian Jakobsen, til venstre, og Lasse Melbye. Rasmus Melby, bror til Lasse, er tredje mand i stiftertrioen. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Trioen var ved indflytningen "tre en halv mand", som Brian Jakobsen siger. I dag er der 12 ansatte, en nyansat på vej ind og flere jobopslag på vej. Dermed er Servicepos også vokset ud af rammerne på Dalumvej, hvor nye snart skal flytte ind i stedet for.

- Her har vi mulighederne for at vokse, vi har selv indrettet kontoret, som vi gerne vil. Vi har fjernet en del skillevægge i kontoret, fordi vi gerne vil have et åbent miljø, og så må vi se, hvor længe vi kan blive boende, siger han.

Der står et sæt lædersofaer og stole i et hjørne af kontoret, mens et sæt med racersæde og rat står klar til at blive koblet til en Playstation og et tv.

Kunderne vælter ind

Det er ikke kun sjov og ballade, der er blevet mere plads til. Antallet af kunder og omsætning er tredoblet, siden de flyttede ind på Tanken 16. Næste år skulle der gerne være 1000 betalende kunder på abonnementslisten og det nye it-system, servere og support skal kunne servicere 10.000 lige om lidt.

- Jeg tror, at de er 100 millioner værd om to år, og det må du gerne sige, for så er der lidt pres på, siger investoren Torben Frigaard Rasmussen om Servicepos, som hver uge opdaterer Frigaard om udviklingen og en gang om måneden holder møde med ham.

- Vi har solgt en så stor andel til ham, så vi er sikre på, at han bruger energi her, for han har mange jern i ilden, men han har også købt så tilpas en lille del, at han er sikker på, at vi leverer alt det, vi kan, siger Brian Jakobsen med antydningen af et smil.

Næste markedsskridt for Servicepos er enten Storbritannien, Sverige eller Norge. Eller måske ind i alle tre markeder samtidigt.

- Det er noget af det, Torben kan hjælpe med. Han har erfaringer med kulturen alle tre steder og kan rådgive os om, hvor det giver mest mening at gå ind, siger Brian Jakobsen.

De første 30-40 kunder er sådan set allerede online fra Storbritannien, så de første flag er sat i globussen.

Odense

Ikke til salg: Olav de Linde-direktør afviser grundejerforenings købstilbud af omstridt areal ved Åløkkeskoven