Annonce
Odense

Avanceret system gør letbanen i Odense mere sikker

Langs med letbanestrækningen er der i løbet af efteråret bygget otte transformatorstationer, der skal levere strømmen. Her er det ved Thomas B. Thriges Gade. Arkivfoto: Rune Blichfeldt
Alt lige fra lysmaster til læskure og bænke sikres i tilfælde af en ulykke på letbanen.

NB! Denne artikel er opdateret 10/2 2021 som følge af fejlagtige oplysninger i den første version.

Odense: Når letbanen efter planen skal begynde at køre i byen fra 1. september, så bliver det med at lang række sikkerhedssystemer, der skal forhindre ulykker.

Da letbanens kørestrøm har en spænding på 750 volt jævnspænding, er det livsfarligt at røre ved letbanens kørestrømledning og derfor er der indbygget en lang række sikkerhedssystemer, der skal forebygge ulykker ved brud og fejl på med kørestrømledningerne.

Et af dem er et avanceret sikkerhedssystem, der skal sikre at strømmen afbrydes, hvis ulykken skulle være ude. Det er potentialudligning af alle ledende genstande og bygningsdele langs letbanen, der sammen med en sikkerhedsenhed (VLD), som kortslutter i tilfælde af fejl, der gør letbanen sikker. VLD-enheden sikrer mod farlige spændinger mellem de ledende dele nær letbanen og skinnerne, og dermed letbanevognene, i tilfælde af fejl.

- Hvis man sammenligner sikkerheden med den vi har i vores huses elinstallationer, kan man sige at fejlstrømsafbryderen normalt kaldet ”relæ” afbryder forsyningen ved fejl, og at VLD-enheden i letbanen kortslutter til skinnerne ved fejl, og dermed sikrer afbrydelse af forsyningen, pointerer Ernst Boye Nielsen, der er konsulent i elsikkerhed hos ernel.dk.

Letbanevognene kører på strøm, som toget får leveret fra en ledning, der hænger over letbanens spor hele vejen fra Tarup til Hjallese. Strømmen går fra ledningen via togets strømaftager, der sidder på taget af toget og mest af alt ligner et tørrestativ. Derfra går strømmen igennem togets elmotor og ud igennem hjulene og ned i skinnerne, og via skinnerne tilbage til forsyningsstationen der også er sikret.

Hvis man sammenligner letbanen med eksempelvis S-tog og fjerntog, så er der stor forskel på sikkerhedskravene. S-togene kører på 1.500 volt og fjerntogene på 25.000 volt, hvilket betyder, at der er endnu større sikkerhedskrav omkring deres køreledninger end ved en letbane. Strømmen til letbanen leveres i øvrigt fra otte nybyggede transformerstationer, som ligger spredt langs de 14,5 kilometer letbanespor. Her bliver 10.000 volt vekselspænding transformeret til 750 volt jævnspænding.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Fynsk forretningsmand skyder mange millioner i ny Odense-bank

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Fiskebil var i syv sind efter besked fra kommunen: Nu langer den fisk over disken et andet sted - 'det ikk' så ringe endda'

OB For abonnenter

Kommentar: Forhåbentlig husker alle fans EM-euforien - og er med til at skabe ægte fodboldfeber på søndag

Assens

Brian er pedel på Terrariet og er 'skidebange' for slanger

Erhverv For abonnenter

Levende edderkopper fundet under nyt besøg på omstridt røgeri: - Vi retter op

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Middelfart

Mere vand på vej: DMI varsler risiko for skybrud og torden

Kerteminde For abonnenter

77 ud af 88 badehuse bryder reglerne - nu varsler kommunen nyt besøg: Formanden mener, det går for vidt

Sport

Mens du sov: Badminton-Axelsen videre, svømme-Blume videre og løber-Sara videre

Assens

Nationalt mindesmærke for massakre på Utøya indviet i Gadsbølle: - Det kunne være sket her

Sport For abonnenter

Næsby styrker specielt offensiven op til premieren - angriberen Esben Petersen er skiftet fra Middelfart

Middelfart

Se billederne: Historiske sejlskibe sluttede kapsejladsen af i Middelfart

Annonce