Annonce
Odense

Avanceret system gør letbanen i Odense mere sikker

Langs med letbanestrækningen er der i løbet af efteråret bygget otte transformatorstationer, der skal levere strømmen. Her er det ved Thomas B. Thriges Gade. Arkivfoto: Rune Blichfeldt
Alt lige fra lysmaster til læskure og bænke sikres i tilfælde af en ulykke på letbanen.
Annonce

NB! Denne artikel er opdateret 10/2 2021 som følge af fejlagtige oplysninger i den første version.

Odense: Når letbanen efter planen skal begynde at køre i byen fra 1. september, så bliver det med at lang række sikkerhedssystemer, der skal forhindre ulykker.

Da letbanens kørestrøm har en spænding på 750 volt jævnspænding, er det livsfarligt at røre ved letbanens kørestrømledning og derfor er der indbygget en lang række sikkerhedssystemer, der skal forebygge ulykker ved brud og fejl på med kørestrømledningerne.

Et af dem er et avanceret sikkerhedssystem, der skal sikre at strømmen afbrydes, hvis ulykken skulle være ude. Det er potentialudligning af alle ledende genstande og bygningsdele langs letbanen, der sammen med en sikkerhedsenhed (VLD), som kortslutter i tilfælde af fejl, der gør letbanen sikker. VLD-enheden sikrer mod farlige spændinger mellem de ledende dele nær letbanen og skinnerne, og dermed letbanevognene, i tilfælde af fejl.

- Hvis man sammenligner sikkerheden med den vi har i vores huses elinstallationer, kan man sige at fejlstrømsafbryderen normalt kaldet ”relæ” afbryder forsyningen ved fejl, og at VLD-enheden i letbanen kortslutter til skinnerne ved fejl, og dermed sikrer afbrydelse af forsyningen, pointerer Ernst Boye Nielsen, der er konsulent i elsikkerhed hos ernel.dk.

Letbanevognene kører på strøm, som toget får leveret fra en ledning, der hænger over letbanens spor hele vejen fra Tarup til Hjallese. Strømmen går fra ledningen via togets strømaftager, der sidder på taget af toget og mest af alt ligner et tørrestativ. Derfra går strømmen igennem togets elmotor og ud igennem hjulene og ned i skinnerne, og via skinnerne tilbage til forsyningsstationen der også er sikret.

Hvis man sammenligner letbanen med eksempelvis S-tog og fjerntog, så er der stor forskel på sikkerhedskravene. S-togene kører på 1.500 volt og fjerntogene på 25.000 volt, hvilket betyder, at der er endnu større sikkerhedskrav omkring deres køreledninger end ved en letbane. Strømmen til letbanen leveres i øvrigt fra otte nybyggede transformerstationer, som ligger spredt langs de 14,5 kilometer letbanespor. Her bliver 10.000 volt vekselspænding transformeret til 750 volt jævnspænding.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Vil du alligevel have AstraZeneca-stik? Regeringen vil se om droppet vaccine kan tilbydes danske borgere

Assens For abonnenter

Anerkendelse og afslag: Sådan endte sagen om et nyt sognehus med smækkede døre og mistillid

Annonce