Annonce
Fyn

- For slapt: Hård kritik af malkebro og manglende tidsplan for udvidelse af motorvej

Uheld og tæt trafik får ofte trafikken på E20 ved Odense til at gå i stå. Derfor er der fra flere sider kritik af, at regeringen ikke leverer svar på, hvornår motorvejen syd om Odense skal udvides. Foto: Michael Bager
Direktør i Fynsk Erhverv angriber regeringen for at ville malke Storebæltsbroen og savner tidsplan for udbygning af Fynske Motorvej. V-politikere stemmer i.

Den første jubel over en udvidelse af motorvejen ved Odense og andre fynske investeringer i regeringens plan for kommende infrastruktur er hos flere afløst af skepsis. For hvornår er det, at for eksempel motorvejen udvides?

- Det står, der jo intet om. Så jeg er behersket begejstret, siger direktør i Fynsk Erhverv Jytte Reinholdt.

Infrastrukturplanen indeholder projekter for i alt 160 milliarder i det ganske land frem til 2035. Der er imidlertid ikke lavet en prioriteret rækkefølge eller sat årstal på, hvornår for eksempel motorvejen skal udvides.


- Det er for slapt. Det nytter ikke noget, at man udvider den vestfynske del af motorvejen og bare skaber en ny flaskehals ved Odense.

Erling Bonnesen , MF, Venstre


- Og det er afgørende, at arbejdet med at udvide de 14 kilometer påbegyndes nu. Motorvejen skal blandt andet betjene det nye supersygehus og de tusindvis af arbejdspladser i hele videnscentret omkring universitetet. I erhvervslivet har vi ventet på udvidelsen i adskillige år, mens trafikken er steget og steget, siger Jytte Reinholdt.

Hun understreger dog samtidig, at hun selvfølgelig er meget glad for, at udvidelsen er med i planen. Det samme gør det fynske folketingsmedlem Erling Bonnesen (V), men han er også skuffet over, at der ikke er sat årstal på.

- Det er for slapt. Det nytter ikke noget, at man udvider den vestfynske del af motorvejen og bare skaber en ny flaskehals ved Odense. Det handler også om menneskeliv, siger Erling Bonnesen og påpeger, at motorvejsudvidelsen skulle igangsættes i år, hvis de borgerlige partiers infrastrukturaftale fra 2019 var blevet en realitet.

Annonce

Malkebroen

I aftalen, som V, K, LA og DF stod bag, var der lagt op til, at bilisternes betaling for at køre over Storebæltsbroen skulle betale en del af den samlede plan til 110 milliarder. 7,9 milliarder ville partierne trække ud af broen og dermed forlænge tilbagebetalingstiden på gælden og fastholdelsen af brotaksten.

Også den socialdemokratiske regering vil populært sagt malke broen for penge. Det kom frem på pressemødet torsdag, da finansminister Nicolai Wammen direkte blev spurgt til finansieringen. Han oplyste dog ikke, hvor mange penge betalingsanlægget ved Storebælt skal bidrage med. Kun at betalingen på Øresundsbroen også indgår som noget nyt.

Jytte Reinholdt er træt af, at Storebæltsbroen nok engang bliver brugt som malkeko.

- Det hæmmer væksten i Danmark, at der er en sådan særbeskatning ved broen, siger hun.

Annonce

Brug penge på støjværn

Også Venstres borgmester i Nyborg Kommune, Kenneth Muhs, angriber, at der igen er lagt op til at bruge bropenge til veje, togskinner og anden infrastruktur rundt om i Danmark.

- Det helt afgørende er så, at nogle af pengene bruges på tiltag tæt på broen. Det haster at få etableret støjværn ved motorvejen ved Nyborg, hvor rigtig mange beboere er generet af larmen fra motorvejen, siger Kenneth Muhs.

Transportminister Benny Engelbrecht indkalder nu partierne til forhandlinger, og Jytte Reinholdt glæder sig over, at en opgradering af vejen mellem Faaborg og Odense er i spil, og at der er en pulje til opgradering af andre veje.

- Det er afgørende, at adgangsvejene til motorvejen også er let fremkommelige, så vi kan få udviklet erhvervslivet i kystbyerne og skaffe kvalificeret arbejdskraft, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Stribonitter så omdiskuteret olieberedskabslager indefra: - Byggeri i seks etager er en skændsel for området

Annonce