Annonce
Erhverv

Esoft har sat rekorder hele foråret: Kunstig intelligens skal sikre yderligere vækst og milliardomsætning inden 2030

- Vi har en beskeden andel af verdensmarkedet, og vi er verdensledende, så ambitionen om at omsætte for en milliard i 2030 er i hvert fald ikke urealistisk, mener direktør i Esoft Danmark, Ian Holmgaard, der er ansat til at sætte yderligere skub i væksten hos den Odense-baserede it- og techvirksomhed. Foto: Trine Grauholm
20 års erfaring med boligfotografering har gjort Esoft i stand til at udnytte kunstig intelligens på en måde, der giver virksomheden en unik forretningsmodel. Nu skal der yderligere fart på væksten, som skal ramme en milliard i 2030.

Odense: Det er de færreste direktører, der slår sig ned i T-shirt og sneakers på en sten i et bed i haven, mens de fortæller om deres stærke trang til at vinde og en ambition om at drive den virksomhed, de står i spidsen for, frem til en milliardomsætning.

Ian Holmgaard er undtagelsen. Uhøjtidelig, men uden at lægge skjul på Esofts store ambitioner, sætter han sig med udsigt til virksomhedens egen boligdrøm. Til september rykker Odense-virksomheden ind på den tidligere kro i Højby, hvor tegltaget glinser i sommersolen, og identiteten passer til den fremstormende virksomheds selvforståelse.

- Vi har behov for at skabe en større autoritet og forståelse af os selv til den vækstrejse, vi skal ud på. Vi ville finde noget smukt og identitetsbærende, som rummer den kultur, vi har. Vi er meget mere end en lejet tredjesals-industrilejlighed. Vi lever af at formidle boligdrømme, og derfor skal vi også have vores egen, forklarer han.

Annonce

Ian Holmgaard blev hentet til Esoft som direktør for Esoft Danmark i oktober 2020 for at sætte yderligere turbo på virksomheden, der leverer fotos, videoer, annoncetekster og digital markedsføring til ejendomsmæglere verden over og har sat omsætningsrekord i både februar, marts, april og maj i år.

- Jeg tror kun, det er fantasien, der sætter grænser. Vi forventer en tocifret vækst i hele koncernen på både top og bund over det næste lange stykke tid. Hvor langt, det kan bære os, ved jeg ikke, men vi har en beskeden andel af verdensmarkedet, og vi er verdensledende, så ambitionen om at omsætte for en milliard i 2030 er i hvert fald ikke urealistisk, siger Ian Holmgaard.

Satser på tech og AI

Det vil i givet fald være rundt regnet en femdobling af den nuværende omsætning, men Esoft står også i en gunstig position, fordi virksomheden gennem sine 20 år har oparbejdet et meget stort datagrundlag, som i dag danner grundlaget for Esofts forretningsmodel.

- Det ville være nemt at sige, at vi er en fotografvirksomhed, for vi har en masse fotografer ansat, men vi er i virkeligheden mere en it- eller tech-virksomhed. Vi har stadig nogle dygtige fotografer ansat, som kan fange de rigtige momenter i en ejendom, men det er ikke det alene, som kunderne køber, understreger Ian Holmgaard.

Faktisk starter en mere eller mindre automatisk proces, når ejendomsmæglerne bestiller en fotograf fra Esoft, for når fotografen har udført sin opgave, hvad enten det handler om still-billeder, dronebilleder eller video, bliver materialet uploadet til virksomhedens afdeling i Vietnam, hvor det bliver efterbehandlet. Måske skal himlen være mere blå, måske skal der fjernes en ledning eller redigeres en video i det rigtige format. Sammen med tekstforfatterens beskrivelse, bliver materialet afleveret direkte på ejendomsmæglerens hjemmeside.

- I dag er mange i stand til at lave et fornuftigt billede med en mobiltelefon, og der er også nogle, som siger, at de kan gøre det billigere selv, men det økosystem og den infrastruktur, vi stiller til rådighed, giver os en unik forretningsmodel. Vi er one-of-a-kind. Der findes ikke andre i hele verden, som laver det samme som os, og det skyldes den it- og tech-rejse, Esoft har været på, forklarer Ian Holmgaard.


René har drevet Esoft til et godt og flot niveau, men han har også haft et ønske om at se sit livsværk blomstre lidt mere. Derfor har han italesat et gearskifte, hvor vi skal lave en globalt skaleret virksomhed. Der er et kæmpe uforløst potentiale i virksomheden, som vi skal have forløst frem mod 2030.

Ian Holmgaard, direktør i Esoft Danmark


Det er især kunstig intelligens (Artificial Intelligence, AI), som gør en forskel for Esoft på baggrund af den billedmængde, virksomheden har oparbejdet, siden René Dines Hermand stiftede virksomheden i 2000.

- AI er kun noget værd som værktøj, hvis man både har noget, som er forkert, og noget, som er rigtigt, og vi har et råmateriale fra vores 20 år, og også et editeret råmateriale, så vi kan lære algoritmen at at kigge på billedet og rette det, der er forkert, til det, vi gerne vil have.

- Eftersom vi har den største mængde data indenfor boligfotografering - Google kan ikke slå os - har vi været i stand til at træne vores værktøj til at kigge på billeder. Det har stor betydning i vores produktion, hvor vi kan bede vores AI-værktøj om at lave den grundlæggende redigering, mens det menneskelige øje og den menneskelige hånd kan kaste trykkestøv ud over materialet. Det er allerede implementeret i vores produktion i Vietnam, forklarer Ian Holmgaard.

Annonce

Sælges på Tiktok

Forventningerne om at kunne skrue endnu mere op for blusset hviler da også på det tekniske fundament, og Esoft bliver ved med at investere i virksomhedens techafdeling.

- Kunstig intelligens er automatisk håndtering af data, og vi arbejder på, at vi fremover kan taste en adresse på en ejendom ind i systemet, og at vi med vores AI-værktøj derefter er i stand til at fortælle ejendomsmægleren, hvor mange billeder, fra hvilke vinkler og i hvilken størrelse og formater plus hvor meget film og hvilke kanaler, ejendommen skal markedsføres på for at skabe den korteste liggetid og den højeste slagspris. Det kan blive et fantastisk redskab for en ejendomsmægler. Vi skal blive så datadrevne, at vi kan hjælpe ejendomsmæglerne, så de ikke skal tage stilling til, hvor meget, hvordan og hvor billederne skal vises, forklarer Ian Holmgaard.

Der er formentlig et stykke vej til, at ejendomme herhjemme bliver markedsført på det sociale medie Tiktok, sådan som det allerede sker i New York, men Esoft fungerer i stigende grad som rådgiver i forhold til ejendomsmæglernes tilstedeværelse på forskellige digitale platforme.

- Vi har en masse erfaring med, hvordan indholdet fungerer på de forskellige platforme og medier, for at kunderne får øje på det, og det er, uanset om mæglerne skal lave en kampagne for at markedsføre sig selv og deres eget brand, eller om det handler om at vise en ejendom fra sin bedste side, forklarer Ian Holmgaard.

Annonce

Store forandringer

Den ekspertise skal nu endnu bredere ud, og derfor har Ian Holmgaard foretaget en række forandringer i organisationen, siden han trådte til i efteråret 2020. Esoft har for eksempel ansat fem nye kundechefer og en ny markedschef for at komme tættere på kunderne. Den danske ledelse og den kommercielle afdeling er dermed blevet styrket markant, og det skal være med til at løfte Esoft til nye højder.

Esoft

  • Er en it- og techvirksomhed, som har specialiseret sig i markedsføringsmateriale til ejendomsmæglere. Esoft besøger over 30.000 danske hjem om året og behandler på daglig basis over 40.000 billeder. Virksomheden sælger pt. til cirka 25 lande.
  • Virksomheden blev grundlagt af René Dines Hermand i 2000 og beskæftiger i dag omkring 1000 medarbejdere. De 850 arbejder i Vietnam, godt 100 i Danmark, omkring 50 i Sverige og to i Dubai.
  • Ian Holmgaard har været administrerende direktør i Esoft Danmark siden oktober 2020.
  • Esoft kom ud af det seneste regnskab med et overskud på 1,175 millioner kroner, hvilket er væsentligt lavere end i 2019, men blandt andet skyldes store investeringer. 2021 har hidtil budt på omsætningsrekord i både februar, marts, april og maj.
  • Flytter den 1. september fra lejede lokaler på Skibhusvej i Odense C til egen bygning i Højby ved Odense.

Stifter og ejer René Dines Hermand står nu for det internationale salg.

- Esoft har i sin struktur været en typisk ejerledervirksomhed, hvor beslutningerne er gået rigtigt meget mod toppen, og hvor vi har haft en central beslutningstagning. Nu har vi decentraliseret meget og flyttet ansvar ud i organisationen, og jeg synes, at vores ejer har været utrolig modig ved at uddelegere et ret stort ansvar til Thomas Frisenberg, som sidder i Vietnam og har ansvar for vores afdeling der, til Michael Sloth, som driver tech-afdelingen, og til mig. Det kræver stort mod at slippe kontrollen med sit livsværk og udvise tillid til andre, men det har René gjort flot, fortæller Ian Holmgaard, der blev headhuntet til posten som den, der skal drive Esoft det næste stykke videre.

- René har drevet Esoft til et godt og flot niveau, men han har også haft et ønske om at se sit livsværk blomstre lidt mere. Derfor har han italesat et gearskifte, hvor vi skal lave en globalt skaleret virksomhed. Der er et kæmpe uforløst potentiale i virksomheden, som vi skal have forløst frem mod 2030, forklarer Ian Holmgaard, der har arbejdet med forandringsprocesser som konsulent i en årrække.

- Jeg kommer med en kommerciel værktøjskasse, og så har jeg erfaring fra en hulens masse industrier og kan virkelig godt lide at vinde. Jeg er ikke sådan en he-man-tosse, men jeg er meget ærekær omkring, at det, vi lover, det holder vi, og jeg har været på mange forandringsrejser. Esoft har gjort det godt indtil nu, men vi skal jo gøre noget andet for at skabe noget nyt, forklarer han.

Annonce

Kigger på europæiske markeder

Skaleringen skal komme fra to fronter.

Den ene ligger i Vietnam, hvor Esofts 850 medarbejdere skal bearbejdere billeder fra andre fotografer end Esofts egne, mens retailmodellen á la den danske, hvor Esoft sælger hele pakken til ejendomsmæglere i andre lande, er den anden.

Esoft er foruden det danske marked også store på det svenske, det amerikanske og det australske boligmarked, og i første omgang kigger virksomheden på vækstmuligheder i Europa.

- Kigger man for eksempel på menneskene og boligmassen i Berlin, så er der større markedsmuligheder i Berlin end i hele Danmark. Herhjemme har vi en rigtig fornuftig forretning, så hvorfor skulle vi ikke også kunne få det i Berlin, bare som eksempel, spørger Ian Holmgaard.

Han ser prioriteringen af de mange muligheder, virksomheden står med, som den største udfordring, for selv om behovet for at skifte bolig altid vil være til stede, gælder det også om at foretage de nødvendige justeringer nu til den dag, hvor boligfesten træder vande.

- Det er nemt at vælge alt til, men vi forsøger at være meget målrettede i forhold til at vælge det rigtige til. Vi har også været igennem en finanskrise, hvor alt eksploderede mellem fingrene på os, og hvor vi stadig skulle tjene penge til fremtiden, så det er i de her tider, vi skal lave de greb, der ruster os til fremtiden, og der er prioritering af mulighederne vores største udfordring, vurderer Ian Holmgaard.

Han er dog ikke i tvivl om, at virksomheden skal blive indenfor boligfotografering, selv om tanken om at brede sig til billeder af mad, biler eller konfirmander selvfølgelig kan dukke op.

- Det er selvfølgelig nærliggende at sige, at vi også kan tage billeder af andre ting, fordi vi er fotografer, men vi er netop ikke en fotografvirksomhed. Vi er en specialiseret it- og techvirksomhed, som leverer en service til ejendomsmæglerne. Der er en kæmpe forskel, og vi er nødt til at fokusere på det, vi har været dygtige til gennem 20 år, siger han og kigger op mod Esofts kommende domicil.

Esoft lever af at sælge boligdrømme for andre, og derfor skulle virksomheden også have sin egen, forklarer Ian Holmgaard, der er direktør i Esoft Danmark. Efter sommerferien flytter Esoft derfor ind i egen lokaler i Højby. Foto: Trine Grauholm

Selv startede Ian Holmgaard som direktør for Esoft Danmark midt under coronakrisen, og i perioder har han været næsten alene i virksomhedens nuværende lokaler på 850 kvadratmeter. Da pandemien igen gjorde det muligt for alle medarbejderne at møde fysisk på arbejde, stod det klar for ham, at der også skulle være noget appellerende at møde ind til.

- Der skal være noget mere hjemligt at tilbyde medarbejderne. Noget, man har lyst til at komme i. Her i haven kan man holde et lige så godt møde som i et klassisk mødelokale med aircondition. Måske skaber det endda mere værdi, siger han.

Annonce
OB For abonnenter

Den største af dem alle er gået bort: Tak for alt, Lars Høgh

Annonce
Annonce
Annonce
OB

Sorg ude og hjemme: Det internationale fodboldforbund FIFA hædrer Lars Høgh - det samme gør mange andre, og Odense Kommunes bygninger flager på halv

Assens For abonnenter

Tilhørere fulgte spændt med: Løsgænger har været centrum i flere stridigheder - onsdag gav han borgmesteren kæden på

Kerteminde

Bolchepigen flytter ud - restauratør overtager lokalerne: 'Jeg kan skabe noget mere liv - også til byen'

Erhverv For abonnenter

Tiden er løbet fra den gamle fabrik: Lukker efter 120 år med landbrugsmaskiner

Lyt:  Lars Høgh er død - Hør det sidste interview læst op her

Erhverv For abonnenter

Krog Iversen-formue vokser kraftigt: Fynsk erhvervskvinde får kæmpe-overskud

Sport

Se billeder fra en enestående karriere: Mirakelmager i Madrid og så meget mere

Assens For abonnenter

Christian og Marie vil udstykke alternative byggegrunde på marken - et af kravene er græs på taget: 'Det kan godt være, det er modigt'

Demonstranter omringer statsministerens tomme bil

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Dropper tilslutningsafgift og lover lave priser: FFV ruller grøn varme ud til hundredvis af faaborgensere

Odense For abonnenter

185.000 solceller på vej ved landsbyer: - Det er jo et gammelt herregårdslandskab

Nyborg For abonnenter

Hemmelige planer: Penge fra sundhedshus går til Tour de France

Annonce