Annonce
Odense

Ekspert om malerier: - De kan ikke sammenlignes med kalkmalerier

Tre malerier, der er fjernet fra en udstilling i fredens Kirke i Odense, har ikke meget at gøre med middelalderens kalkmalerier, vurderer museumsinspektør ved nationalmuseet, Sissel Plathe. Fotografiet er kalkmaleri i Sanderum Kirke.

Går malerier med gengivelse af kønsorganer fint i spænd med middelalderlige udsmykning af kirker. Nej, mener ekspert i kalkmalerier.

Afstemning på Fyens.dk viser, at der er bred opbakning til Anette Bambou's abstrakte malerier.

Dog viser debatten, at malerierne deler vandene.

Nogle finder maleriene for provokerende til kirkerum. Andre mener, at de set i lyset af middelalderens kalkmalerier sagtens kan begå sig.

- Hvordan er det nu med kalkmalerierne i Sanderum Kirke, skriver Peder Riis-Jensen på Fyens.dk.

Tre malerier (fotografiet), der er fjernet fra en udstilling i fredens Kirke i Odense, har ikke meget at gøre med middelalderens kalkmalerier, vurderer museumsinspektør ved nationalmuseet, Sissel Plathe.
Annonce

Fortidens djævle pruttede på kirkevæggen

For tre år siden afdækkede Nationalmuseets konservatorer nemlig højest usædvanlige kalkmalerier.

- En pruttende djævel, virile mandspersoner der viser det hele, Jomfru Maria der tilbyder Jesus sit blottede bryst, skrev Fyens.dk tilbage i 2011.

Læs og se video om frække tegninger i Sanderum Kirke

Men kan Anette Bambou's nutidige malerier sammenlignes med fortidens maleriske udskejelser på væggen i Sanderum og andre kirker rundt om i Danmark?

Tre malerier, der er fjernet fra en udstilling i fredens Kirke i Odense, har ikke meget at gøre med middelalderens kalkmalerier, vurderer museumsinspektør ved nationalmuseet, Sissel Plathe.
Annonce

Malerierne er mere provokerende

Nej, mener museumsinspektør ved Nationalmuseet, Sissel F. Plathe.

- Min umiddelbare vurdering er, at malerierne er mere frimodige end kalkmalerierne. Umiddelbart har de ikke meget relation til dem, siger Sissel F. Plathe.

For selv om Jomfru Maria måske nok tilbyder sit blottede bryst til Jesus på væggene i Sanderum Kirke, var de middelalderlige kirkefolk slet ikke så frisindede, tilføjer hun.

- Vi har nøgne personer på kalkmalerierne, men på en anden måde. Oftest ser vi nøgne mennesker, som opfører sig upassende i dommedagsscener, på samme måde som i Sanderum Kirke. I denne sammenhæng havde malerierne i middelalderen en afskrækkende virkning.

Annonce

Billederne var advarsler

- Hvis man i det levende liv ikke havde opført sig i overensstemmelse med de ti bud, men havde syndet, kunne man efter døden, i Helvedet, blive straffet på samme måde som gengivet i kalkmalerierne, forklarer Sissel F. Plathe.

I andre kirker er der dog eksempler på både blottede og erigerede lem, men i den sammenhæng, de er vist, kan de oftest opfattes som symbol på frugtbarhed, forklarer Sissel F. Plathe.

- Der har været en del flere af denne type billeder i vore kirker, men de er blevet malet over af blufærdighedshensyn i 1800- og 1900-tallet. Senest er en lille dansende mand tildækket i Mørke Kirke i 2013, siger hun.

Annonce

- Inspirationen kommer et andet sted fra

Men selv om der på de tre bortcensurerede malerier af Anette Bambou nok ses både kors, fantasivæsener og en slange, ligger de stadig langt fra kalkmaleriernes univers, vurderer Sissel Plathe.

- Jeg kan godt se et kors, et bevinget væsen, der ser ud til at være bundet op på et kors og en slange. Det er måske nok kristne symboler, men malerierne ligger langt fra kalkmaleriernes univers.

- Inspirationen ser for mig ud til at komme et andet sted fra. Måske fra spanske kunstnere som Picasso, siger Sissel Plathe.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mai-Britt skal ikke længere holde vejret af nervøsitet: To år efter politiker-løfte er vakkelvornt vippeleje omsider blevet fikset

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Frygteligt, grotesk og helt vanvittigt: Folketinget kræves på banen i sag om 'betongulv' i skovbund

Fyn For abonnenter

Nyborg-rektor kæmper for opholdstilladelse til syrisk elev: - Jeg tror på Aya, når hun siger, hun er i fare

Annonce