Annonce
Fyn

Direktør: - Både Egeskov og det fynske erhvervsliv er hårdt ramt af coronakrisen

Som direktør på Egeskov og formand for Fynsk Erhverv vil Henrik Neelmeyer gerne have turisme-indsatsen styrket. - Turisme er et sindssygt vigtigt erhverv for Fyn, fordi det beskæftiger så mange i lokalområderne og har et kæmpe vækstpotentiale, siger direktøren. Foto: Michael Bager
Henrik Neelmeyer er administrerende direktør på Egeskov og blev i marts 2019 bestyrelsesformand for interesseorganisationen Fynsk Erhverv. Mød ham her, og bliv klogere på begge hans hverv og coronakrisens betydning for Egeskov og det fynske erhvervsliv.

Hvilken rolle ser du gerne Fynsk Erhverv spille?

- Det vigtige er, at vi spiller det fynske erhvervsliv stærkt sammen. Jo mere erhvervsledere, ejere og ansatte på forskellige niveauer kan lære af hinanden, jo stærkere bliver vi på Fyn. Og i Fynsk Erhverv gør vi rigtig meget for at skabe netværk, hvor man kan dele erfaringer om udfordringer eller succeser - på tværs af brancher.

Hvordan vil du sætte dit aftryk på Fynsk Erhverv?

- Jeg vil gerne have turisme højere op på dagsordenen. Det er min baggrund, og turisme er et sindssygt vigtigt erhverv for Fyn. Det beskæftiger så mange i lokalområderne og har et kæmpe vækstpotentiale. Vi vækster ikke så hurtigt i Danmark som nogle af vores nabolande, og det skal vi have gjort noget ved. Og så vil jeg gerne have en tættere tilknytning til de kommunale beslutningstagere end tidligere.

Hvad kan du personligt bidrage med som formand?

- Jeg udfordrer vores bestyrelsesmedlemmer, der er taget ind på grund af deres branchebaggrund. Der har jeg sagt: "Det er meget godt, men I har hver især en række bestyrelsesposter i andre virksomheder, som er vidt forgrenet. Jeg vil hellere bringe alle jeres kompetencer og styrker i spil, sådan at bestyrelsen bidrager til at skabe vækst på Fyn og merværdi for Fynsk Erhvervs medlemmer i stedet for, at I kun tænker på jeres egen branche."

Hvad er jeres vigtigste mærkesager?

- Topprioriteten er infrastruktur. Det vigtigste lige nu er, at vi ikke taber grebet om at få en motorvejsudvidelse syd om Odense. For det er så vigtigt for erhvervsfremme på Fyn. Mange fynske virksomheder eksporterer, og de taber meget på kø. Derudover er det også vigtigt at sikre, at vi hele tiden kan få den nødvendige arbejdskraft. Der er en del specialister, vi har svært ved at få, især inden for robotteknologi og it.

Er coronakrisen en god mulighed for Fynsk Erhverv til at træde i karakter?

- Ja, og det har vi gjort ved at oprette et corona-forum på Facebook, hvor virksomheder kan stille spørgsmål og især dele deres kreative løsninger. Vi ser jo, at nogen har været enormt kreative med takeaway. Nogle hoteller sælger for eksempel brunsviger og coffee to go til dem, der er ude at gå på øhavsstien på Sydfyn. Man er nu gået fra at tænke på, hvordan man kan redde sin forretning, til hvordan man kan udvikle den på den anden side af corona.

Er det fynske erhvervsliv hårdere ramt af coronakrisen end andre landsdele?

- Det, jeg lytter mig til, er, at vi er nogenlunde på niveau med andre. Men vi er særdeles hårdt ramt på hotel- og konferencesiden. Vi har en af de største omsætninger uden for København og Aarhus, blandt andet i Nyborg og Odense. Også mange af de små og mellemstore virksomheder, som vi har mange af på Fyn, er hårdt ramt.

Er der kommet nytænkning ud af krisen?

- Matas, der får udviklet deres webshops hos fynske Hesehus, trækker deres ekspedienter ind i webshoppen. Så man kan livestreame en rigtig ekspedient og få rådgivning. Det tror jeg, at rejsebranchen vil adoptere, så rejsebureauer og måske turistkontorer på sigt vil tilbyde dialog med et levende menneske på nettet. Vi har lært, at videokonferencer godt kan fungere.

- Der opstår også nye partnerskaber og samarbejder, som ellers ikke ville være set. Måske kan man fremover kan købe en picnickurv fra en lokal restaurant, hvis man tager på udflugt til en attraktion, og så bliver dét solgt samlet som en pakke. Sådan noget er der mange, der er ved at kigge på nu, og i Fynsk Erhverv taler vi om, hvordan vi kan støtte det.

Er der andre ting, Fynsk Erhverv har budt ind med?

- Vi er i dialog med Odense Kommune og nogle af kulturinstitutionerne, hvor vi foreslår, at Odense Teater, symfoniorkesteret og så videre skal holde åbent i sommerferien. Krisen er en oplagt lejlighed til at gå forrest og åbne kulturlivet i højsæsonen, hvor danskerne skal holde ferie. Så ville vi kunne sige: "Vi har et superattraktivt produkt - kom til Fyn og hold sommerferie."

Hvordan har coronakrisen påvirket dig og dit arbejde?

- Det har været dybt mærkeligt. Som virksomhedsleder sover du dårligt, fordi du tænker på alle mulig scenarier, og det er en ret stor belastning. Og det er bare ikke særligt effektivt at arbejde hjemmefra, når du har en hustru, der gør det samme, og et barn, der ikke er i skole.

Hvordan står Egeskov som virksomhed nu?

- Vi er jo hårdt ramt. Men vi er så priviligerede, at vi lever i et land, hvor vi giver virksomhederne hjælpepakker. Og det er jeg meget taknemmelig for, selvom krisen selvfølgelig koster. Vi er også så heldige, at vi her på Egeskov har et stort landbrug, som kører fantastisk fint. Vi er velfunderede og ret godt konsoliderede.

Hvornår åbner Egeskov for gæsterne?

- Planen er, at vi åbner den 11. maj. Men det vil kræve, at forbuddet mod at samles mere end 10 mennesker hæves. Eller giver det ikke nogen mening at åbne.

Hvad betyder aflysningen af Heartland for jer økonomisk?

- Udover, at det giver en fantastisk positiv pr hvert år, er vi medejere af festivalen. Egeskov ejer 20 procent, så alt, hvad der ikke kommer af indtægter og pladsleje af arealet, kommer vi i værste fald til at miste. Jeg kan ikke sætte kroner og øre på, for vi ved det ikke endnu.

Jeg har været begejstret for lysudstillingen Luminis. I har blandt andet også jeres julemarked. Er der flere arrangementer i vente for at I kan indhente det tabte?

- Normalt lukker vi efter efterårsferien, men vi overvejer at holde åbent helt til den 24. december, fordi vi tror på, at folk stadig har et behov for at komme ud. Og Luminis bliver voldsomt opgraderet i år. Det kommer til at vare 10 dage, og vi har indgået et samarbejde med et firma i Holland, som har et netværk af anerkendte lyskunstnere fra hele verden. De kommer og laver mellem 12 og 14 kunstinstallationer, der kun er lavet af lysprojektorer. Så det kunstneriske niveau bliver meget højere på Luminis.

Hvordan er dit job, hvis vi ser bort fra corona?

- I ejerledede virksomheder kan der ofte ske det, at ejeren ikke kan slippe grebet og sidder på skødet af direktøren. Jeg er så priviligeret, at Michael Ahlefeldt (greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille, red.), som er en slags arbejdende bestyrelsesformand og eneejer af virksomheden, giver meget frie rammer. Han sætter en retning, og inden for den kan jeg stort set løbe alle de veje jeg vil - bare vi når målet. Det er fantastisk på den måde at kunne være med til at udvikle en forretning, som er 100 procent kommerciel, med respekt for vores gamle kulturarv. Jeg har det som blommen i et æg.

Hvordan er du som person og som direktør?

- Det er meget vigtigt for mig at mærke, hvordan mine medarbejdere har det, og hvordan gæsterne har det. Jeg forsøger at være empatisk og rummelig - og frem for alt i denne branche hele tiden kreativ og udviklende. Jeg udfordrer gerne alle omkring mig kreativt, og jeg vil hellere lancere to idéer for meget end én for lidt. Det er min styrke. Jeg er ikke en strukturfascist og diktator-agtig leder. Jeg kan godt sætte en retning, men jeg vil hellere diskutere de idéer, der kommer fra både medarbejderne og mig. Min og Egeskovs styrke er, at vi eksekverer ekstremt hurtigt. Vi laver business cases, hvis noget kan koste eller indtjene penge. Men vi tager beslutningen lynhurtigt.

Kan du give et eksempel?

- Da vi hørte om muligheden for Heartland-festivalen, hvor nogle kunne sidde med skræk og tænke på, om den historiske have ville blive smadret, kiggede Michael Ahlefeldt og jeg hinanden i øjnene og diskuterede i fire minutter. Vi blev enige om, at det kunne skabe så meget merværdi for Egeskov, at det ville vi gerne. Men vi ville være medejere. De skulle ikke bare komme her og leje en mark. Det tog fire minutter, så havde vi besluttet, at vi gerne ville være med.

Blå bog

Henrik Neelmeyer, 57 år.

Administrerende direktør for Egeskov siden 2011 og bestyrelsesformand i Fynsk Erhverv. Desuden bestyrelsesmedlem i FilmFyn.

Opvokset ved Greve Strand syd for København, men bor i dag i Nyborg med hustruen Sandra og datteren Frida på seks år.

Har tidligere arbejdet i rejsebranchen og blandt andet været administrerende direktør i Spies Rejser og haft samme stilling i Krone Rejser, som han var medejer af.

Har også været salgsdirektør for Smyril Line, København, og direktør for Institut for Selskabsledelse.

Har taget en MBA gennem AVT Business School.

Sammen med grev Michael Ahlefeldt skulle Egeskov-direktør Henrik Neelmeyer kun bruge få minutter på at overveje, om Egeskov skulle blive en del af Heartland Festival i stedet for blot at lægge areal til. I år må Egeskov dog se festivalen aflyst på grund af coronakrisen. Foto: Michael Bager.
Heartland Festival aflyses i år. Men i stedet regner Egeskov-direktør Henrik Neelmeyer med, at vil blive skruet gevaldigt op for den årlige lysfestival på slottet. Billedet her er fra Heartland. Arkivfoto: Michael Bager.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Rejsevejledninger bliver lempet - men ferierejser frarådes

Kerteminde For abonnenter

Ejer af sportsbar peger på problemer ved nye restriktioner - vil ikke være en sur kælling: - Jeg synes, det er fuldstændig hul i hovedet

Annonce