Annonce
Debat

Debat: DSB forringer togplanen for mindre stationsbyer

Debat: Vejle Kommune er landets femtestørste. Vi har et velfungerende jernbanenet, som forbinder fire centerbyer med Vejle og resten af Danmark, og til sammenligning er vores regionaltog altså vores ”letbane”.

Vi har derfor brug for, at DSB og Arriva fortsat betjener disse mindre stationsbyer, og da hovedparten af passagererne er pendlere til og fra folkeskole, uddannelse og job, er det strengt nødvendigt, at togene kører hensigtsmæssigt i myldretiden. Det er med til at minimere privatbilismen og udledning af unødvendig CO2.


Annonce

Vores folkevalgte må sørge for, at servicen ikke forringes på de tider af døgnet, hvor der er flest pendlere.

Fra debatindlægget


DSB har set sig nødsaget til at fjerne et tog, som ikke havde passagerer nok på første del af strækningen fra Aalborg mod København 05.06, og som var det tog, der skulle betjene stationerne i Brejning og Børkop 7.30. Til mit forslag om at lade et gennemkørende tog standse i stedet for, er ét af svarene, at det vil give for mange gener for en større del af passagererne på grund af fem minutter længere rejsetid!

Regionerne har investeret i den regionale kollektive trafik og fået markant flere til at bruge busser og tog. Den regionale kollektive trafik understøtter pendling og bidrager til, at virksomheder kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft. 70 procent af lokalbanernes passagerer er pendlere på vej til arbejde eller uddannelse.

Derfor kan jeg ikke sidde overhørig, når DSB sløjfer myldretidsafgange i mit lokalområde for at tilgodese passagerer andre steder eller bruge det økonomiske aspekt som begrundelse. Vores folkevalgte må sørge for, at servicen ikke forringes på de tider af døgnet, hvor der er flest pendlere.

Jeg har derfor bedt transportordfører for De Konservative Niels Flemming Hansen stille transportministeren spørgsmål om udfordringen. Jeg vil gerne have svar på, hvordan Folketinget sikrer, at borgere i mindre stationsbyer ikke oplever forringelser af servicen år for år, og hvordan den konkrete udfordring løses. Og samtidig om der er en overordnet strategi for at sikre fortsat betjening af stationsbyer, så det er attraktivt at bosætte sig der.

Som regionsrådskandidat vil jeg arbejde for, at tog og busser kører på nødvendige tidspunkter i myldretiden, og at afgangene er tilstrækkelige, så både borgere uden for storbyerne og dem i byer, der betjenes af lyntog, får lige mulighed for at benytte kollektiv transport. Konkret arbejder Det Konservative Folkeparti i Region Syddanmark for sammenlægning af Fynbus og Sydtrafik. Det giver økonomisk gevinst og overblik over hele regionens bustrafik med det formål at gøre det nemmere og mere attraktivt at tage bus, hvor der ikke er tog.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Byråd har mundkurv på i sag om kommunaldirektør: - Offentligheden har fået de informationer, de skulle

Danmark

Fredagens coronatal: Sætter rekord med 53.655 smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Hæsblæsende weekend på Fyn: Voldsom vind og forhøjet vandstand

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Fik vist porno midt i undervisningen: Kommune har gentagne gange haft brud på sikkerheden

REKRUTTERING

Han var med til at starte håndboldherrernes medaljeæra - nu skal landsholdskoryfæ sætte det rigtige hold hos Orifarm

Odense

Venner åbner ny kiosk på Skibhusvej: Ville hellere være selvstændige end arbejde for andre

Hver fjerde landmand kan forsvinde: - Det vil være hul i hovedet for klimaet

Fyn

Snart udløses spændingen: Én af disse fem tager over efter Lars Høgh og bliver Årets Fynbo

Middelfart For abonnenter

Skubbede kammerat ind i soveværelse og skød hen over hovedet på ham med oversavet jagtgevær: 37-årig skal i fængsel i tre et halvt år

Bintu sejler tønder med rom med sejlskib fra Caribien: Satser på at forsyne halvdelen af Europa med bæredygtig spiritus de kommende år

Faaborg-Midtfyn

De første flasker var udrikkelige: Nu sælger Jacob sin vin til Michelin-restauranter

For første gang i to år: Storm rammer Danmark med vindstød af orkanstyrke

Nyborg

Udsigt til søndag med højvande: Holckenhavn-dæmning og havneområde kan svømme over

Odense For abonnenter

Comsa har afleveret ny tidsplan: Letbaneåbning i maj kræver højt tempo i slutfasen

Fyn

Restriktioner bortfalder tirsdag: Fortsat meget coronasmitte i de fynske kommuner

Annonce