Odense: Det bliver 34,6 millioner kroner dyrere at bygge letbanens etape et i Odense, fordi den planlagte åbning er blevet næsten et halvt år forsinket. En regning der har været kendt længe, og som byrådet onsdag aften skulle sige ja til at betale sammen med Staten - fra projektets afsatte reserver.
Nye Borgerlige, der som nyt parti i byrådet ikke var med til at vedtage byggeriet i sin tid, undlod at stemme. Alle andre stemte ja, men alligevel udviklede det sig nok en gang til et verbalt slagsmål om letbanens økonomi og en mulig anden etape. Med Venstre som bannerførere for dem, der mener at den 3,6 milliarder dyre letbane er blevet alt for dyr.
- Det er en rigtig ærgerlig og træls sag. Men desværre ikke den første. Der er lagt en buffer ind i projektet på cirka 30 procent, og den bruger vi nu af igen. Vi undrer os over at sagen ikke tager hensyn til, hvor mange penge er der tilbage. Hvad er den totale økonomi, spurgte rådmand Christoffer Lilleholt (V).
Og det ville borgmester Peter Rahbæk Juel (S) gerne give en forklaring på.
- Den resterende sum er ikke offentlig. Den indgår stadig i det arbejde der pågår i forhold til entreprenørerne, lød det fra borgmesteren.
Odense Letbane har fortsat en række tvister, der ikke er afgjort med både underentreprenører og hovedentreprenøren, spanske Comsa. Og hvis letbanens modparter ved, hvad der er tilbage i reserverne, så kan det stille letbanen dårlige i en forhandling, er ræsonnementet.
De fleste af byrådets partier er dog ikke så bekymrende for projektets samlede økonomi.
- Vi mener, letbanen har været ret suveræne og dygtige i deres projektstyring. Der er gjort meget for at passe på pengene, lød det fra Susanne Crawley (R).
Ifølge Odense Letbane, så ventes det, at de første passagerer kan køre med den fra udgangen af maj.