Annonce
Søsiden

Britisk kæmpe-yacht overvintrer hos Walsted på Thurø

Den fylder godt i Walsteds store bådehal. Værkfører Henning Bøgh på fordækket af kæmpe-yachten Braveheart of Sark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Masten på den 75 fod lange Braveheart of Sark er næsten lige så lang, som Svendborgsundbroens gennemsejlings-højde.

Mastehuset hos Walsteds Baadeværft på Thurø er lige kort nok til den over 30 meter lange mast fra luksus-kæmpen Braveheart of Sark. Derfor stikker det nederste af den vinterhvilende mast udenfor gennem et midlertidigt hul i porten.

- Båden kan lige knibe sig under Svendborgsundbroen, hvis der skulle blive brug for det, forklarer værkfører Henning Bøgh til Koøjet.

Den enorme, hvide mast kan bære 280 kvm sejl. Trods dimensionen vejer masten ”kun” to ton. Når vægten kan komme så relativt langt ned skyldes det, at masten er fremstillet af det lette materiale kulfiber.

I den store hal ved siden ligger mastens båd, Brave­heart of Sark. Sejlbåden af typen Truly Classic 75 er konstureret for godt tyve år siden af det hollandske Hoek Design Naval Architects. Båden tilhører en britisk rigmand, der har skabt sin formue i bl. a. bank- og tv-verdenen

Braveheart of Sark er blandt de største fartøjer nogensinde håndteret hos Walsted. Den 23 meter lange yacht vejer 75 ton og er bygget i en sandwich-konstruktion af glasfiber og epoxy. Yachten kom sejlende fra Portugal, og den skal ned til Middelhavs-området igen.

Braveheart of Sark bliver søsat omkring 1. marts og skal leveres senere på måneden.

Henning Bøgh og direktør Bettina Walsted lægger ikke skjul på, at Braveheart of Sark er en god ordre for værftet. Blandt opgaverne for Walsteds er renovering af træ og doradebokse (luftindtag), flere nye luger, slibning og lakering i apteringen, gennemgang af mast og sejl samt renovering af skrueaksel. Sejl og skrueaksel klares af eksterne leverandører.

Walsteds Baadeværft melder om gode tider, og det kan åbent hus-gæster ved selvsyn opleve på lørdag.

Blandt de øvrige både i Gambøt er en Knarr og en 50 år gammel, 36 fods Sparkman og Stephens-kølbåd. Den skal under ny ejer have en større omgang fordelt over flere år.

Foruden åbent hus holder Walsted også stumpemarked.

Annonce
Bådebygger Jonas Caspersen er igang med at slibe og lakere i det imponerende bestiklukaf på Braveheart of Sark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fornemt arbejde i lak og træ. Et udsnit af dækshuset på den 75 fod lange Braveheart of Sark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Alle andre både i Walsteds store hal synes små ved siden af den 75 fod lange rigmands-yacht Braveheart of Sark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Toppen af masten på den over 30 meter lange, hvid-lakerede kulfibermast på Braveheart of Sark. Trods størrelsen vejer den "kun" to ton. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Masten på Braveheart of Sark er så lang, at Walsteds Baadeværft har skåret et hul i porten til mastehuset. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sark er en britisk kanalø mellem Guernsey og Jersey. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Der er noget hval-agtigt over volumen og form, når man betragter Braveheart of Sark fra gulvet i Walsteds store hal. Bemærk bådens størrelse i forhold til medarbejderen til højre i billedet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ejeren af denne velformede klassiker, en Knarr, er flerårs-kunde på Walsted. Sidste år fik båden et større løft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Snart 25 års-jubilaren, bådebygger Martin Jørgensen, er igang i cockpittet på denne 36 fods Sparkmann and Stephens-konstruktion. Sammen med værftet har ejeren fra Aarhus-bugten lagt en flerårs-plan for en omfattende renovering af den 50 år gamle båd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce