Annonce
Odense

Arkitekter hædrer den nye bymidte

Omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade nærmer sig afslutningen og har nu fået en arkitektpris. Pr-foto
Endnu inden byomdannelsen er helt på plads, får kommunen en arkitektpris for det, der bliver kaldt en modig og vellykket transformation.
Annonce

Odense: Efter nogle års pause er Arkitektforeningen begyndt årligt at uddele bygherreprisen ”Æreskalejdoskopet” for et særligt vellykket bygge- eller byudviklingsprojekt. I år går prisen til Odense Kommune for Thomas B. Thriges Gade-projektet, som nærmer sig en afslutning.

Kristine Leth Juul, næstformand for Akademisk Arkitektforening, begrunder blandt andet prisen således:

"Thomas B. Thriges Gade er et utrolig visionært projekt og et pragteksempel på, hvor vigtigt det er for byudviklingen og kvaliteten af bygninger og byrum, at der står visionære bygherrer bag, som tør holde fast ved visionerne og planerne fra de første idéer, til det hele står opført. Det har de gjort i Odense, hvor planerne har overlevet skiftende byråd og de udfordringer, som et stort byomdannelsesprojekt som dette nødvendigvis vil møde undervejs".

Annonce

Stolt borgmester

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) er stolt af prisen på hele byens vegne:

- Vi er utroligt glade for og stolte af at modtage Æreskalejdoskopet. Det er en ære for byen og en stor anerkendelse af, at det kræver noget særligt at gennemføre så ambitiøst et projekt som Thomas B. Thriges Gade, udtaler borgmesteren.

- Hele byen, og i særdeleshed naboerne til den store byggeplads, har skullet væbne sig med tålmodighed, for det er et enormt stort projekt, som har fyldt meget i bybilledet i mange år. Nu begynder vi at kunne se, at det har været sliddet værd. Vi får en fantastisk bymidte, som igen er bundet sammen, og odenseanerne og alle besøgende vil kunne nyde grønne byrum, caféer, kulturoplevelser og et nyt H.C. Andersen Hus i verdensklasse, tilføjer Peter Rahbæk Juel.


Vi er utroligt glade for og stolte af at modtage Æreskalejdoskopet.

Peter Rahbæk Juel


Da Thomas B. Thriges Gade blev anlagt i 1960’erne, var det med henblik på at fremme en moderne trafikudvikling. Men den firesporede vej delte bymidten i to og krævede en nedrivning af mange ældre bygninger i Odenses middelalder-bykerne. Kort tid efter færdiggørelsen ansås projektet derfor for at være en historisk fejltagelse inden for byplanlægning. Trafikken voksede dog støt, og gaden var i mange år en vigtig del af Odenses trafikale infrastruktur. Derfor var det en kontroversiel og i Arkitektforeningens øjne modig beslutning, da byrådet i Odense i 2008 besluttede at nedlægge den trafikale hovedpulsåre, der lagde vej til mellem 25.000 og 35.000 biler dagligt.

Annonce

Attraktivt byområde

I en pressemeddelelse om Æreskaejdoskopet hæfter Arkitektforeningen sig blandt andet ved, at bymidten er godt på vej til at blive genforenet til et attraktivt og bilfrit byområde med 53.000 m2 bygninger med boliger, erhverv, et nyt koncerthus og genetablerede torve og pladser. Der er også blevet plads til en lille bydelspark, Rosenhaven. Bilerne er kørt under jorden i en parkeringskælder i to etager med plads til ca. 1000 biler. Der er derfor blevet god plads til gående og cyklister over jorden. Igennem området løber en supercykelsti med forbindelse til cykelruter på langs og tværs af hele byen, og Odense Letbane får to stop i den nye bydel.

Ikke uddelt siden 2004

Æreskalejdoskopet tildeles offentlige myndigheder og institutioner eller private virksomheder og enkeltpersoner, som på inspirerende vis har arbejdet med arkitektonisk kvalitet til værdi for samfundet.

Prisen blev sidste gang uddelt i 2004 til Sund & Bælt Holding A/S og Øresundskonsortiet. Blandt de tidligere modtagere findes Nykredit, Københavns Lufthavn, Forsvarets Bygningstjeneste samt Gentofte -, Kolding - og Rønne Kommune.

I 2020 har Arkitektforeningen genoptaget den gamle tradition med uddeling af Æreskalejdoskopet, som fremover vil blive uddelt hvert år tæt på Arkitektforeningens stiftelsesdag den 21. november.

I forbindelse med Æreskalejdoskopets renæssance er selve plaketten gentænkt og designet af den danske kunstner Henrik Menné.

Midt i området bygges et nyt H.C. Andersen Hus – et museum med en eventyrlig have omkring. Området var tidligere en apotekerhave, som blev delvis nedlagt i forbindelse med etableringen af Thomas B. Thriges Gade. Hans Jensens Stræde, Bangs Boder og Overgade er ældgamle veje, som blev delt i to af den nye gade, men som nu igen bliver forbundet på tværs af bymidten.

Thomas B. Thriges Gade er finansieret af Odense Kommune og Realdania samt af salg af byggeretter og p-anlæg. Visionen om en samlet bymidte blev besluttet af Odense Byråd i 2008. I 2010 indgik Realdania en partnerskabsaftale med Odense Kommune. Og i 2012 vandt Team Entasis arkitektkonkurrencen om helhedsplanen for området. Første spadestik til byggeriet blev taget i 2014. Hele projektet forventes at stå færdigt i 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce