Annonce
Nyborg

Whisky-restauranten skal hedde Remisen

Sådan så Nyborg Færgehavn ud fra oven i påsken 1950. Remisen ses til højre i billedet. Bagved ligger tog-værkstederne, som ligner sig selv, selv om her nu lugter af whisky og ikke smøreolie. Foto: Lokalhistorisk Arkiv.

Restauranten ved Nyborg Destilleri får nyt navn. Nyborg Destilleri bad om forslag, og der var ingen tvivl: 120 personer foreslog Remisen.

Nyborg: Nyborgenserne var ikke i tvivl, da Nyborg Destilleri udskrev en konkurrence om det bedste forslag til et navn til stedets restaurant. Restauranten har eksisteret i mere end et år, men har aldrig fået et selvstændigt navn.

Omkring 500 personer sendte forslag ind, og 120 af dem mente, at restauranten bør hedde Remisen.

Nyborg Destilleri er indrettet i DSB's tidligere værksteder i færgehavnen, og der har faktisk ikke nogen remise på stedet i mange år.

- Men jeg har forstået, at mange nyborgensere kalder stedet hernede remisen stadigvæk, siger Kim Møller-Elshøj fra Nyborg Destilleri.

Tilbage i 1950'erne var remisen et stort anlæg lige syd for værkstederne med drejeskive og en masse "tog-garager" i en karakteristisk halvcirkel rundt om. Af luftfoto på Geofyns hjemmeside fremgår det, at det meste af anlægget allerede var revet ned før 1970, og tilbage var blot drejeskiven og et par garager. Men navnet hænger ved, og nu føres det videre af Nyborg Destilleri.

Der var altså 120 borgere, som foreslog navnet Remisen, men destilleriet har udpeget Kamma Trier Hansen, Nyborg, som vinder af konkurrencen. Det er fordi, hun har givet den bedste begrundelse for navnet, forklarer Kim Møller-Elshøj.

Kamma Trier Hansens fortælling er her:

"Jeg synes, at restauranten i Nyborg Destilleri skal hedde "REMISEN". Min begrundelse: Til ære for de mange, der arbejdede der. Her er historien om en af dem: Jeg bor i Gartnergade 12 i et tvillingehus bare 3-4 minutters gang fra Nyborg Destilleri. Da jeg i 1994 flyttede til Nyborg, var Gartnergade endnu til dels beboet af gamle DSB-arbejdere, nu dog pensionerede. Sådan også i den anden halvdel af vores tvillinghus. Her boede en gammel snedker, der havde arbejdet med vedligeholdelse af inventaret i DSB togene, som netop blev istandsat i de bygninger, hvor Destilleriet i dag har til huse lige ved siden af Remisen. I 1994 skreg Remisen endnu sine rustne lyde ud over området, når skinner og tog skulle vendes. Poul hed min nabo, og han var en ægte snedker af den gamle fine slags. Nede i sin kælder havde han sit eget værksted, hvor hans værktøj endnu hang sirligt på væggene. Alt var hjemmelavet. Stemmejern, skruetrækkere, hamre, økser, save og meget andet med de fineste udskårne og blankpolerede træhåndtag. Høvle i alle størrelser også håndgjorte, og som endnu lå så godt i hans gamle hænder. Han havde stadig sin gamle slidte læder-skoletaske, som i årevis havde båret hans madpakke og hans værktøj til dagens dont og hjem igen. Når han nu hørte, jeg baksede med et søm inde på den anden side af væggen, stillede han straks ved min dør med den gamle skoletaske med noget værktøj i: "Nåhh Kamma, mon ikke jeg skulle slå det søm i for dig?" spurgte han med sit lille smil og på klingende fynsk. Når jeg stod og så på, mens han arbejdede i sit kælderværksted, fortalte han gerne om oplevelser og gamle kolleger fra de mange arbejdsår på værkstedet nede ved "Remisen". Da han døde, arvede jeg at par af hans fine værktøjer. De minder mig om en svunden tid ved Remisen, og når jeg nu dagligt går forbi Nyborg Destilleri, tænker jeg, at det ville have glædet Poul så meget, at hans gamle arbejdsplads, var blevet så smukt restaureret."

Kamma Trier Hansen vinder et gavekort på 5000 kroner til Nyborg Destilleri.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];