Annonce
Biler

VW e-Golf blev den mest solgte elbil i januar

Den relancerede VW e-Golf har fået godt fat, og den tyske model blev den mest solgte elbil i januar. Foto: VW
Med 530 solgte elbiler i januar startede 2020 med et salg på næsten dobbelt så mange af slagsen som i januar i fjor. VW e-Golf var den mest solgte med 180 styk.

Danskere er altid klar på et godt tilbud. Det gælder også, når vi taler om elbiler. Således har den noget bedagede, men meget gennemførte VW e-Golf fået et comeback lige på kanten af, at den helt nye ID.3 snart er på banen. Det skyldes, at bilen er sat ned til 230.000 kroner og på trods af en forholdsvis beskeden rækkevidde på godt 230 kilometer nu har sat sig på tronen som den mest solgte elbil herhjemme i januar med 180 eksemplarer.

Sammenlagt blev der solgt 530 elbiler i januar, hvilket er en fordobling i forhold til de 258 elbiler, der blev solgti januar i fjor. Nummer to i januar blev Nissan Leaf med 72 eksemplarer, mens Tesla Model 3, som ryddede bordet i fjor, kom ind på en tredjeplads med 60 biler. Næstefter finder vi den helt nye VW e-Up, der med en rækkevidde på 260 kilometer og en pris fra 163.000 kroner kan blive en af årets bestsellere.

Senere følger fætrene, Skoda Citigoe iV og Seat Mii Electric, hvor den sidstnævnte starter fra bare 150.000 kroner.

Renault Zoe, der kom i en ny generation sidst på året i fjor, ligger også pænt, mens modeller som Hyundai Kona Electric og Ioniq Electric følger efter. Hyundai har haft lange leveringstider på den elektriske Kona, men det er der nu gjort noget ved, så de nu kan leveres på få uger, og det vil givetvis løfte salget, ligesom en faceliftet Ioniq kan gøre det. Sidstnævnte har længere rækkevidde, men kan dog ikke oplade så hurtigt som de første udgaver.

Annonce

Top-10 salget af elbiler i januar

1VW e-Golf: 180

2Nissan Leaf: 72

3Tesla Model 3: 60

4VW e-Up: 39

5Renault Zoe: 36

6Audi e-tron: 29

7Hyundai Kona Electric: 30

8Hyundai Ionic Electric: 25

9Kia e-Niro: 11

10BMW i3: 9

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange modeller

Lige under top-10 finder vi modeller som Jaguar i-Pace og Tesla Model X, der hver især har solgt syv eksemplarer, Tesla Model S, DS3 Crossback E-tense og Kia e-Soul følger lige efter. Det er endda blevet til et enkelt eksemplar af den nye Mini SE og den kinesiske Gumpert Aiways U5. Den sidstnævnte er en del et projekt med et nordjysk firma, der arbejder med bioethanoldrevne brændselsceller.

Også plug-in-hybrid-biler har solgt godt i årets første måned. Her fik 773 opladningshybrider nummerplader på, mod 432 af slagsen i januar 2019. Men det er også en biltype, som producenter og importører satser massivt på i år.

Nissan Leaf har et stort publikum og kom ind på en andenplads på salgslisten for elbiler. Foto: Nissan
Den helt nye VW e-Up sprang direkte ind som den fjerde mest solgte elbil i årets første måned. Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Annonce