Annonce
Debat

Vrede veganere og religiøse ateister

Min stakkels slagter. Veganerne har set sig sure på ham. Han sælger jo kød af døde dyr, som vi, flertallet af den danske befolkning, gerne spiser i forskellige udskæringer og tilberedninger. Så nu stiller de sig op uden for hans butik næsten hver fredag, de vrede veganere. Med skilte og bistre blikke udskammer de ham og os, der køber hans produkter. Jeg håber ikke, det påvirker hans omsætning. Jeg holder meget af min slagter. Han er dygtig til det, han gør. Men det er da lidt grænseoverskridende, at noget så fredagsagtigt dansk som at købe en god bøf med hjem til lillemor, pludselig skal foregå i en atmosfære af skyld, fordi et dyr er dødt.

Engang var veganere jo mest sådan nogle, der havde bestemte principper for deres madindtag. Diskret håndhævede de dem, og vi andre forsøgte at gøre ligeså, når de var repræsenterede ved familiefrokosten. Men nu handler det ikke længere om sundhed og ernæring, men om dyrs liv. Veganerne er vrede og aktionerer, når og hvor folk køber pelse og pølser, eller sender kvæget på græs de første forårsdage

Jeg respekterer og sympatiserer med, at man kan have sine principper og holder af dyr. Jeg forstår at stadigt flere går grønt og dropper koteletterne. Men hvorfra trangen til på offentlig vej og plads, med skilte og vrede blikke at pånøde andre sine synspunkter og leveregler? Jo, selvfølgelig fordi man har en sag, der ikke længere lader sig opsætte og begrænse til den individuelle livsførelse. Tvært imod må den sættes igennem som meningsmodsætninger i det offentlige rum, som min sandhed i forhold til jeres vildfarelse, som min rette tro i forhold til jeres løgn og svigt.

Det er et af religionens mindre tiltalende træk. Jeg håbede, at vi havde forladt den vej efter de munkemarxistiske dage i de røde 70’ere. Men sådan bobler det åbenbart op med jævne mellemrum. Kun sagen ændrer sig. Og veganerne er skam ikke alene om at konfrontere sagesløse borgere med deres vankundighed. Også ateisterne har bevæget sig ud af den private og personlige overbevisnings skjul for inkvisitorisk at spørge ind til andres trosliv. Ikke så meget om hvorvidt de tror, men om de nu også tror nok til, at det kan bære et folkekirkemedlemskab.

Repræsentanter for ateisternes ungdomsafdeling (eller hvad det nu er) “Gudløs Ungdom”, mødte forleden op efter konfirmation i henholdsvis Sions Kirke og Holmens kirke i København for at filme og interviewe konfirmanderne. Angiveligt for at bruge det i en kampagne mod at unge går og gør den slags alene med henvisning til traditionen. For det er ikke et argument, kan man forstå. I sandhed en sælsom blanding: Religiøs antireligiøsitet. De befinder sig i hvert deres lille ekkokammer, de gudløse og de vrede veganere, men de har det tilfælles, at de har lidt svært ved at acceptere andres levevis og tro, som de fleste af os vel respekterer deres. Og ungdommeligt idealistisk som det måske også kan tage sig ud, så vidner det om endnu en lille flænge i den gensidige respekt, vi som samfund gør klogt i at hæge om.

Annonce
Henrik Wigh-Poulsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Fyens Stiftstidende bombesprængt

1995 Stadig flere berusede cyklister kommer til skade ved eneulykker om natten og i weekenderne. Læge Lars Binderup Larsen fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital oplyser, at cyklisterne især får skader på tænder og ansigt, da de på grund af deres påvirkede tilstand ofte ikke er i stand til at værge for sig med hænderne. Flere af kvæstelserne er så dybe, at de efterlader skræmmende ar. I Ugeskrift for Læger offentliggør Ulykkes Analyse Gruppen chokerende tal på tilskadekomne cyklister, der er påvirket af spiritus. 18 procent af de behandlede på skadestuen angav selv, at de var påvirkede. Det er især mandlige cyklister mellem 26 og 29 år, der kommer til skade i på cykel ved solouheld. 1970 Den fynske byggematador Jens P. Koch fik i aftes startet sit nye parti, Folkekapitalistisk Parti, ved et møde på Industripalæet i Odense. Det har foreløbig et kommunalpolitisk sigte, idet man vil opstille en kandidatliste til byrådsvalget. Det er sandsynligt, at det bliver med Jens P. Koch som spidskandidat. Det nye parti fik en bevæget start. Man måtte hurtigt opgive at holde mødet i Industripalæets festsal, og i stedet indbyde dem, der meldte sig ind i partiet, til en stiftende generalforsamling med gratis kaffebord i den mindre sal. Her kom bølgerne også til at gå højt. Man fik dog valgt et forretningsudvalg, som allerede i eftermiddag mødes privat hos Jens P. Koch for at udforme et partiprogram. 1945 I nat vækkedes hele Odense af en række meget kraftige eksplosioner. Den første hørtes ved 01-tiden, og i det følgende kvarter fulgte ca. 15 eksplosioner. Der er anrettet meget store ødelæggelser i byens tre hovedgader: Nørregade, Vestergade og Kongensgade. På Fisketorvet blev Fyns Tidendes bygning ud mod Nørregade ødelagt ved tre eksplosioner. Det lykkedes portvagten at få kaldt trykkeripersonalet ud af den brændende bygning. I Vestergade har en bombe ødelagt Fyens Stiftstidendes redaktion og ekspedition. Desuden gik det ud over nr. 48, hvor forsikringsselskabet Hånd i Hånd har til huse, og der er ligeledes sket store skader på St. Knuds ejendom på hjørnet af Vestergade og Mageløs.

Odense For abonnenter

Testkørsler på vej: På én strækning især vil der snart køre letbanetog

Odense

Yderligere to weekender med vejlukning - mandag begynder skinnearbejde i kryds

Annonce