Annonce
Gear

Volvo V60 er årets firmabil

Den nye Volvo V60 kan kalde sig Businessbilen 2019, efter en bred jury har testet en halv snes firmabiler over to dage. Foto: Jonas Ahlstrøm

Den nye Volvo V60 kan kalde sig Businessbilen 2019, efter en professionel jury har testet 10 af årets markante firmabiler.

Det blev en af årets dugfriske bilnyheder, som løb med sejren, da fagforeningen Business Danmark kårede Volvo V60 D4 aut. Momentum med 190 hk som Businessbilen 2019.

Den stilige svensker vandt på sin gode plads, optimale indretning og førerstilling, indbydende design og fine værdi for pengene.

Arrangementet fandt sted på vejene omkring Middelfart, hvor Volvo V60 vandt i et finalefelt, der bestod af VW Passat Variant Highline Premium 2,0 TDI DSG, Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo Innovation og Peugeot 508 GT-Line BlueHDI, 163 hk på de efterfølgende pladser.

Lars Bundgaard, der er formand for trafikpolitisk udvalg hos Business Danmark, uddyber de kvaliteter, som var med til sikre sejren for Volvo V60.

- Volvo V60 er en suveræn sikker svensk vinder. Den har god komfort, er praktisk og rummelig i et lækkert design. Den har komfortable og sikre køreegenskaber med godt udstyr til en fornuftig beskatning, siger han.

Annonce

Fartpilot mangler

Vinderbilen har en beskatning på 376.000 kroner, og hvor testbilen med testudstyr løb op i 406.000 kroner.

Til grundprisen får den professionelle bilist blandt andet sikkerhedspakke med avanceret nødbremse, oliefyr og sæder med eljusterbar lændestøtte som standardudstyr og altså en 190 hk dieselmotor med automatgear.

Eneste anke er, at adaptiv fartpilot er ekstraudstyr. Det samlede felt på 10 biler blev bedømt af syv professionelle erhvervsbilister, to motorjournalister samt en fysioterapeut, som vurderede ergonomi, kørestilling og især sæderne.

Feltet af deltagerbiler rummede også tre høje mellemstore biler, nemlig Volvo XC40, BMW X2 og VW Tiguan, som dystede mod feltet af mere klassiske biler, der også omfattede Ford Mondeo stationcar, Audi A4 Avant, den faceliftede Mazda6 stationcar og den helt nye Peugeot 508 GT-Line, der endnu kun findes som femdørs hatchback.

Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

En livsingrediens, du ikke må f**** med

Det var blevet mørkt, da de to ladvogne endelig kørte afsted - fyldt med alskens indbo. Stumtjeneren, skænken, lænestolen og alt det andet habbengut, der vidnede om, at et liv engang var blevet levet med tingene. Huset, som tingene kom fra, var lige så mørk som aftenen. Jeg har set husets to gamle beboere mange gange. Sludret med dem om campingvognen, ferien sydpå og julefrokosten i pensionistklubben. Om længslen efter besøgene, der pludselig stoppede – og sorgen over det. ”Hvorfor?”, hang altid tungt i luften. En dag var kvinden væk. Demensen havde taget hende, sagde nogle. Længe efter konen forsvandt, så jeg manden gå alene frem og tilbage på vejen. Han så fortabt og trist ud. Ensom. I stedet for at tage kontakt til den gamle mand, begyndte jeg at ”gemme” mig, når jeg så ham. Bag min telefon, mit pandehår eller mælken, der i raketfart skulle på køl. For jeg har jo virkelig travlt, ikk’? Åbenbart alt for meget om ørerne til at give den gamle mand fem minutter af min tid (for hvad nu, hvis han, ligesom Fakta, gerne ville have, at jeg blev lidt længere?). Dét var der altså ikke tid tid. Nu er manden også væk. Det har han været et godt stykke tid. Jeg har taget mig selv i at hold øje med, om han kom forbi min vindue. Det gjorde han ikke. Mon han er død lige som livet i huset? Er han kommet på plejehjem? Er der overhovedet andre end mig, der har bemærket, at han er væk? Jeg ville ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage. At jeg havde taget hovedet ud af r**** og talt med min næsten nabo, som jeg gjorde for år tilbage. For hvad er egentlig mere vigtigt end, at vi ser hinanden og tager os tid til hinanden? Relationer er det vigtigste i verden. Det er dem, der er med til at holde ensomheden fra døren. Relationer får os til at føle os i live. Studier viser faktisk, at det skærer år af vores levetid, hvis vi ikke er en del af relationer. Det tomme hus og møblerne på vognenes lad fik mig for alvor til at vende blikket mod en af mine relationer, hvor mørket er ved at falde på. Det fik mit til at tænke på, hvordan tid er en livsingrediens, vi ikke må f**** med. En dag har vi ikke mere tid at give af. Vi skal sænke farten og lade være med at spilde tiden på at brokke os over vejret eller lørdagens genudsendelser på tv. Tidsspilde er det også at bære nag, være vrede over fortiden, at kæmpe for at få ret eller for at ændre andre. Vi skal give hinanden vores (nu)tid. Være sammen med de mennesker, vi holder af. Tale med hinanden – naboen, forældre, kassedamen, ens børn, taxichaufføren, venner. Give hinanden kys, kram og komplimenter. Hver dag. Dét er en god måde at bruge tiden på.

Annonce