Annonce
Gear

Volkswagens nye crossover kan blive et danskerhit

Den nye VW T-Cross er nærmest en miniatureudgave af T-Roc. Men den byder på mere buttede linjer. Foto: VW

Den nye VW T-Cross, som koster fra 200.000 kroner, vil tilbyde god plads, praktisk indretning og moderne teknik. Alt sammen pakket ind i et SUV-lignende design.

Masser af selvstændighed. Det ser ud til at være et af nøgleordene for den nye VW T-Cross, som er langt mere end en Polo på stylter. Sådan tegner billedet sig af den nye VW-model, som tyskerne har ladet tæppet falde helt for, og som lander herhjemme til april, hvor priserne starter ved omkring 200.000 kroner.

Her spiller VW ud med en model, der ligner en krympet version af den markante T-Roc, som huserer i Golf-klassen. T-Cross har dog mere buttede linjer. Bilen deler teknik og opbygning med Seat Arona, der blev Årets Bil i Danmark sidste år, og lander i klassen, der blandt andet tæller de to bestsellere Peugeot 2008 og Renault Captur.

T-Cross er en anelse længere end Polo, men trods alt 12 centimeter kortere end en T-Roc. Med en højde på 1,56 meter rager den dog 11,2 centimeter højere op - udsigten er 10 centimeter højere end i Poloen.

Pladsen udnyttes godt med et bagsæde, som kan forskydes 14 centimeter i længderetningen. Det giver plads til mellem 385 liter og 456 liter i bagagerummet, alt afhængigt af bagsædets placering. I en Polo er der 351 liter.

Ryggen er delt 40/60 og kan klappes helt eller delvist ned, mens ryglænet på det forreste passagersæde også kan lægges helt ned, så lange genstande kan være med om bord.

Annonce

1st Edition

I tidens ånd vil der kunne fås en T-Cross 1st Edition. Den har en 1,0 TSI-motor på 115 hk og kommer i en begrænset serie i 100 eksemplarer.1st Edition-udgaven er lakeret i Pure hvid og udstyret med en Designpakke Black og 18-tommer Funchal-aluminiumsfælge lakeret i grå.

Derudover er den udstyret med Discover Media infotainmentsystem, Climatronic, Active Info Display, Light Assist, DAB Plus, Beats lydsystem og App-Connect mv.

Den er dog ikke prissat.

T-Roc kommer med en anden sæderække, som kan forskydes 12 cm i længden. Det giver muligheder for et variabelt bagagerum. Foto: VW

Bredt ekstraudstyr

Volkswagen T-Cross kan fra begyndelsen fås med tre benzinmotorer, nemlig to 1,0 TSI'er med henholdsvis 95 hk og 115 hk samt en 1,5 TSI med 150 hk, mens en 1,6-liters dieselmotor med 95 hk følger i slutningen af 2019.

Den største benzinmotor kan tillige kombineres med syvtrins DSG-automatgear med dobbeltkobling.

Udstyrsvarianterne hedder T-Cross, Life og Style. Men der er i høj grad lagt op til, at modellerne kan gøres mere personlige, end det har været normalt i klassen, ligesom VW åbner muligheden for udstyr, der er hentet fra de større klasser. Det gælder for eksempel et digitalt cockpit, som kan tilkøbes.

Inden døre kan du også bestille dekorindlæg i instrumenteringen, som matcher farverne i betrækket. Og med designpakker som Life eller Style kan det hele gå op i en højere enhed med for eksempel 3D-dekorindlæg, hvor interiøret også matcher for eksempel sidespejlene og fælgene.

På sikkerhedsfronten disker T-Cross op med et bredt arsenal af standardudstyr. Det gælder blandt andet nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, advarsel for biler i blinde vinkler med indbygget parkerings- og manøvreassistent.

Til gengæld er aircondition ikke standard i basisversionen, men skal tilkøbes i en DK-pakke til 10.000 kroner.

Modellen vil kunne fås med udstyr, som ellers er kendt fra de større modeller. Det gælder bl.a. en digital instrumentering. Foto: VW
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce