Annonce
Tre Spor Nu

Se video : De nye motorvejsspor mellem Odense V og Aarup er nu åbne

De sidste forhindringer for trafik i tre spor fra Odense V til Aarup blev fjernet natten til onsdag. Foto: Michael Bager
I timerne om til onsdag morgen blev trafikken gjort klar til tre spor fra Odense V til Gribsvad. Nu kører det derudad. Vognmand Torben Andersen glæder sig. Men helt godt bliver det først, når motorvejen også udvides syd om Odense, mener han.

Fyn: Natten til onsdag blev der fjernet hastighedsbegrænsninger og de sidste forhindringer for passage i de i alt nu seks motorvejsspor mellem Odense V og Aarup.

Nattens arbejde er det helt konkrete bevis på, at de 12 kilometer af den fynske motorvej mellem afkørsel 53, Odense V, og afkørsel 55 ved Gribsvad/Grønnemose (Aarup-afkørslen) nu er blevet udvidet med en tredje vognbane i begge spor. Åbningen i sin fulde bredde gavner det ikke mindst transportvirksomhederne.

Vognmand Torben Andersen i Tommerup forventer, at udvidelsen af motorvejen vil give både ham og hans chauffører en mindre stressende arbejdsdag.

Annonce


- Selvfølgelig bliver det bedre på grund af det ekstra spor. Det vil betyde meget, at vi ikke skal hænge i en klokkestreng derude. Det vil give meget, lige så snart du slipper forbi Grønnemose, for mange drejer af ved Odense V, siger Torben Andersen, hvis firma kører størstedelen af sine ture mod vest.

I maj 2017 var Fyens Stiftstidende på tur med vognmanden hen over Vestfyn, og dengang fortalte han, at forsinkelserne på den Fynske Motorvej årligt kostede virksomheden omkring en million kroner. Blandt andet fordi chaufførerne efter forsinkelser på E20 kunne være nødt til at overnatte på en tur til eksempelvis Nordjylland for at overholde køre-hviletidsreglerne.

Væk med begrænsningen på 80 km/t. Der er nu skiltet med 110 km/t på stykket mellem Odense V og Aarup. Foto: Michael Bager

Selvom vejarbejdet på motorvejen siden da også har trukket veksler på tålmodigheden, mener Torben Andersen, at forholdene er blevet bedre.

- Der har været vejarbejde indtil nu, og det har strakt sig meget længere, end det skulle, på grund af den fugtige vinter. Der har været hastighedsnedsættelser, og nogle gange har der været lukket på grund af uheld. Men det vil give fuld bonus, nu når der bliver åbnet.


Så selvfølgelig bliver det rigtig godt, når det bliver færdigt, og det vil spare os for meget tid. Men jeg synes jo, der mangler det sidste stykke hen til motorvejskrydset ved Svendborgmotorvejen.

Vognmand Torben Andersen, Tommerup


Pengene til udvidelse mangler

Om cirka to år venter Vejdirektoratet at være færdig med udvidelsen af motorvejen mellem afkørsel 55 og afkørsel 57 (Nørre Aaby), så der er tre vognbaner i hver retning mellem Odense V og Lillebælt.

Oliver Bjerg og Ramazan Celik var på nattearbejde for at få åbnet de tre spor fra Odense V til Aarup. Foto: Michael Bager

- For os har det meget at sige, for vi drejer mange gange af ude i Vissenbjerg eller Grønnemose, når vi skal hjem og kører herfra. Så selvfølgelig bliver det rigtig godt, når det bliver færdigt, og det vil spare os for meget tid. Men jeg synes jo, der mangler det sidste stykke hen til motorvejskrydset ved motorvejen til Svendborg, siger Torben Andersen.

Torben Andersen og hans chauffører kan se frem til at tilbringe mindre tid på den vestfynske del af E20, når de 12 kilometer mellem afkørsel 53 og 55 åbner for trafik i tre vognbaner i hver retning. Arkivfoto: Michael Nørgaard.

I oktober kunne Dansk Industri med baggrund i tal fra Vejdirektoratet fortælle, at motorvejen syd om Odense er landets tredjemest trafikerede, kun overgået af Amagermotorvejen og Motorring 3 ved København.

Så kører det. Oliver Bjerg og Ramazan Celik (tv). Fynske Motorvej mellem Blommenslyst og Gribsvad blev natten til onsdag åbnet i tre spor. Som det allersidste blev slikkepinde og hastighedstavler fjernet af folk fra Saferoad. Der er nu skiltet med 110 km/t. Foto: Michael Bager

Planarbejdet til en udvidelse af motorvejen på den 14 kilometer lange strækning fra Odense V til afkørslen til Svendborgmotorvejen er for længst lavet, men pengene til asfalten er endnu ikke fundet.

Efter flere års arbejde er den sekssporede motorvej mellem Odense V og Aarup nu klar. De sidste skilte og forhindringer blev fjernet natten til onsdag. Foto: Michael Bager
Annonce

- De kan stadig ikke flette

- I 2017 sagde du blandt andet, at "det har absolut ikke hjulpet, at man kun lavede tre spor et stykke af vejen, men ikke tog det sidste med. Folk kan ikke finde ud af at flette fra tre til to spor, og det går stort set altid galt på strækningen fra Nr. Aaby til Odense SV".

Hvordan går det med fletningen i dag?

- Det kan de stadig ikke. Og det er jo mærkeligt, for det går først galt nede mellem Ejby og Grønnemose. Der sker uheldene, og det er jo ikke lige der, hvor vi fletter sammen - der går det rimeligt. Men så bliver hastigheden sat op igen til 130, og det går åbenbart galt på den måde.


Annonce

Mest læste

Middelfart For abonnenter

Mads har fulgt i hælene på et mytisk dyr i den fynske natur: - De er kort sagt overalt

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Odense For abonnenter

Vil bremse bøller i biler: To centrale pladser i Odense sikres for millioner

Odense For abonnenter

Gartnerbyen vokser igen: Denne gang bliver der bygget mere end 100 nye lejeboliger

Kerteminde

Øv - På vej hjem fra bilforhandleren blev Nadias nye bil ridset af flyvende dæk fra en trailer: Nu efterlyser hun bilisten

Odense For abonnenter

Knivstik, tramp og revolvertrussel: En er fængslet - flere søges efter voldsomt overfald i Odense

Kultur

Sprogfestival begyndte med et brag: Talefeer med glimmervinger og vinkelsliber som instrument

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Debat

Skandalen i Vor Frue Kirke

Sydfyn

Var få øjeblikke fra uhyggeligt sammenstød: Kort efter forulykkede vanvidsbilist selv

Kultur

Se video med ældgammel elbil: 108 år gammel elbil havde vanvittig rækkevidde

Sport

Squash, bowling eller kunstskøjteløb?: Ingen sportsgren er for snæver på Odenses nye sportsefterskole

Nordfyn For abonnenter

Peder vil være klimavenlig, men det må han ikke: - Jeg føler mig magtesløs

Erhverv

Erhvervsfolk i lycra har dyrket 1,78 millioner kilometer netværk på to hjul

Annonce