Annonce
Erhverv

Virksomheder: Drop nu pengemaskinen på Storebælt

N.H. Stål i Vester Skerninge er blandt de firmaer, som har fået lettere adgang til Sjælland med Storebæltsbroen, men afgiften for at køre derover hindrer fortsat firmaet i at udnytte potentialet på den østlige side af broen.

Arbejdsgivere vil stoppe udnyttelsen af Storebæltbroen som finansieringsmaskine for andre projekter og efterlyser ny kommission med fokus på infrastruktur i hele Danmark.

Annonce

Antallet af bilister på Storebæltsbroen satte rekord i juli, hvor mere end 1,2 millioner bilister kørte gennem betalingsanlægget. Måneden før blev der sat rekord for antallet af lastbiler, da 124.457 lastbiler tog turen over Storebæltsbroen.

Dermed fortsætter bropengene med at trille ind i pengemaskinen ved Storebælt, som frem mod 2022 finansierer andre infrastrukturprojekter for ni milliarder kroner igennem det grønne transportforlig.

Organisationen Arbejdsgiverne opfordrer nu politikerne til at nytænke finansieringen som del af en helhedsplan for infrastrukturen i Danmark.

- Det er helt håbløst, at man har et sted i landet, der finansierer projekter andre steder. Vi har brug for en helhedsløsning, som indebærer, at politikerne ser på, hvordan vi finansierer infrastrukturen i hele landet, siger branchechefen for byggeri i Arbejdsgiverne Steen Hoeck Klausen.

Annonce

Samlet løsning

Organisationen mener, at der bør nedsættes en "bro- og trafikkommission", som kan se på en samlet løsning for infrastruktur fra motorveje til færgedrift og broprojekter.

- Der er brug for en politisk funderet kommission med eksperter, som nationalt kan se på en samlet løsning. Den skal også se på, hvordan vi finansierer infrastruktur.

- Broafgiften skader væksten og virksomhedernes muligheder for at rekruttere medarbejdere på tværs af landet, siger Steen Hoeck Klausen.

Branchechefen har kontor i Odense kun få kilometer fra Fynsk Erhverv, der har etableret en Storebæltskomité, som nationalt arbejder for lavere broafgifter på Storebælt.

Et arbejde, som Arbejdsgiverne ikke vil stå i vejen for, men der er brug for en politisk udpeget trafikkommission, siger Klausen.

- Udfordringen er, at vi står med en række komitéer, som alle arbejder for deres enkelte dagsorden fra broafgift på Storebælt til en Als-Fyn- forbindelse. Det er fint, at Fynsk Erhverv har sin komité, men vi har brug for en national kommission, som er uafhængig, så politikerne ikke kan skyde dens arbejde ned som lobbyarbejde.

Annonce

Ny finansiering på banen

Første punkt på dagsordenen skal være at se på finansieringen, understreger Klausen, som ser malkemaskinen på Storebælt som en gordisk knude, som en eventuel kommission må hugge over først.

- Vi har brug for, at der kommer en anden finanseringsbase. Det kan blive en stor udfordring, fordi politikerne er låst af trafikforliget fra 2009 (som flytter ni milliarder bro-kroner til andre projekter, red.), siger han.

- Hvorfor laver vi ikke mere offentligt-privat samarbejde på infrastruktur? En anden løsning kunne være at lade bilister i hele landet betale for at bruge vejnettet, siger han.

Hos Fynsk Erhverv hilser formand Jørgen Dirksen alle tiltag velkomne, som kan styrke sammenhængskraften i landet og bidrage til bedre infrastruktur. Samtidig henviser han dog til den analyse, som Grontmij lavede for Fynsk Erhverv sidste år. Den konkluderede, at samfundet kan få en gevinst på 30 milliarder kroner, hvis man fjerner broafgiften.

- Der er på det seneste fra flere sider peget på behovet for en ny infrastrukturkommission, og en sådan vil utvivlsomt kunne bidrage med interessante udredninger. Vi har dog ikke behov for flere udredninger i forhold til at få sænket broafgiften over Storebælt. Her står vi som bekendt med en solid samfundsøkonomisk analyse, der påviser betydelige positive effekter. Så vi er klar til handling, understreger Jørgen Dirksen.

Læs mere på Mitfyn.dk: Fynsk stålfirma går glip af ordrer på Sjælland

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce