Annonce
Erhverv

Virksomheder: Drop nu pengemaskinen på Storebælt

N.H. Stål i Vester Skerninge er blandt de firmaer, som har fået lettere adgang til Sjælland med Storebæltsbroen, men afgiften for at køre derover hindrer fortsat firmaet i at udnytte potentialet på den østlige side af broen.

Arbejdsgivere vil stoppe udnyttelsen af Storebæltbroen som finansieringsmaskine for andre projekter og efterlyser ny kommission med fokus på infrastruktur i hele Danmark.

Antallet af bilister på Storebæltsbroen satte rekord i juli, hvor mere end 1,2 millioner bilister kørte gennem betalingsanlægget. Måneden før blev der sat rekord for antallet af lastbiler, da 124.457 lastbiler tog turen over Storebæltsbroen.

Dermed fortsætter bropengene med at trille ind i pengemaskinen ved Storebælt, som frem mod 2022 finansierer andre infrastrukturprojekter for ni milliarder kroner igennem det grønne transportforlig.

Organisationen Arbejdsgiverne opfordrer nu politikerne til at nytænke finansieringen som del af en helhedsplan for infrastrukturen i Danmark.

- Det er helt håbløst, at man har et sted i landet, der finansierer projekter andre steder. Vi har brug for en helhedsløsning, som indebærer, at politikerne ser på, hvordan vi finansierer infrastrukturen i hele landet, siger branchechefen for byggeri i Arbejdsgiverne Steen Hoeck Klausen.

Samlet løsning

Organisationen mener, at der bør nedsættes en "bro- og trafikkommission", som kan se på en samlet løsning for infrastruktur fra motorveje til færgedrift og broprojekter.

- Der er brug for en politisk funderet kommission med eksperter, som nationalt kan se på en samlet løsning. Den skal også se på, hvordan vi finansierer infrastruktur.

- Broafgiften skader væksten og virksomhedernes muligheder for at rekruttere medarbejdere på tværs af landet, siger Steen Hoeck Klausen.

Branchechefen har kontor i Odense kun få kilometer fra Fynsk Erhverv, der har etableret en Storebæltskomité, som nationalt arbejder for lavere broafgifter på Storebælt.

Et arbejde, som Arbejdsgiverne ikke vil stå i vejen for, men der er brug for en politisk udpeget trafikkommission, siger Klausen.

- Udfordringen er, at vi står med en række komitéer, som alle arbejder for deres enkelte dagsorden fra broafgift på Storebælt til en Als-Fyn- forbindelse. Det er fint, at Fynsk Erhverv har sin komité, men vi har brug for en national kommission, som er uafhængig, så politikerne ikke kan skyde dens arbejde ned som lobbyarbejde.

Annonce

Ny finansiering på banen

Første punkt på dagsordenen skal være at se på finansieringen, understreger Klausen, som ser malkemaskinen på Storebælt som en gordisk knude, som en eventuel kommission må hugge over først.

- Vi har brug for, at der kommer en anden finanseringsbase. Det kan blive en stor udfordring, fordi politikerne er låst af trafikforliget fra 2009 (som flytter ni milliarder bro-kroner til andre projekter, red.), siger han.

- Hvorfor laver vi ikke mere offentligt-privat samarbejde på infrastruktur? En anden løsning kunne være at lade bilister i hele landet betale for at bruge vejnettet, siger han.

Hos Fynsk Erhverv hilser formand Jørgen Dirksen alle tiltag velkomne, som kan styrke sammenhængskraften i landet og bidrage til bedre infrastruktur. Samtidig henviser han dog til den analyse, som Grontmij lavede for Fynsk Erhverv sidste år. Den konkluderede, at samfundet kan få en gevinst på 30 milliarder kroner, hvis man fjerner broafgiften.

- Der er på det seneste fra flere sider peget på behovet for en ny infrastrukturkommission, og en sådan vil utvivlsomt kunne bidrage med interessante udredninger. Vi har dog ikke behov for flere udredninger i forhold til at få sænket broafgiften over Storebælt. Her står vi som bekendt med en solid samfundsøkonomisk analyse, der påviser betydelige positive effekter. Så vi er klar til handling, understreger Jørgen Dirksen.

Læs mere på Mitfyn.dk: Fynsk stålfirma går glip af ordrer på Sjælland

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Trods klart bevis afviste politiet at finde Bolettes flugtbilist: Nu siger de undskyld og kigger på sagen igen

Danmark

Onsdagens coronatal: For femte dag i træk er der under 1000 nye smittetilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Syvårig dreng forbrændt nær børnehave: Teknikere arbejder på at finde årsagen

Navne For abonnenter

Bent og Ingelise sagde farvel til livet samme dag - Bent var i mange år manden bag Blumøllers udvikling

Kultur

Populær kromand i medvind ved festspil: - Jeg har sagt, at selvfølgelig sælger vi da 2000 madbilletter, og jeg har næsten altid ret

Kultur

Rosenfestival: 10 ting du skal vide for at blive klar til årets største begivenhed i Bogense

Danmark

Onsdagens coronatal: For femte dag i træk er der under 1000 nye smittetilfælde

Middelfart

Igen i Fjelsted: Kom til Folk Festival fredag

Kerteminde

Fyns Politi om tyvs forsøg på at stjæle bil: - Det tror jeg ikke, vi har set i nyere tid

Danmark

Familie på fem bor på få kvadratmeter: Livet på en husbåd er besværet værd

Odense

CNN vil finde Danmarks dna i Odense: Vært skal spille med i H.C. Andersen Paraden

Erhverv For abonnenter

De første har allerede meldt sig: Der er interesse for at købe Valdemars Slot

Faaborg-Midtfyn

Nu må forældre se døende søn i halvanden time ugentligt: Kæmper fortsat for at være tæt på lille Marco

Annonce