Annonce
Erhverv

Virksomheden, der fik gnisten tilbage

Klaus Møller og Lars Retoft er enige om, at den proces, som nu er gennemført, har bragt arbejdsglæden tilbage på Coops nonfood lager i Odense. Et synligt bevis på, at der er sket noget, er Faaborg-kunstneren Karsten Auerbachs malerier, som nu hænger i kantinen.

ARBEJDSMILJØ: Vokseværk ødelagde humøret på Coops nonfood lager i Odense - nu er smilet tilbage

Det fungerede bare ikke i efteråret 2002. Tonen var dårlig medarbejderne imellem, og der var generelt kommunikationsnedbrud mellem de ansatte og ledelsen. Selv de mindste problemstillinger havnede som et dagsordenpunkt i samarbejdsudvalget, hvor stemningen var både dyster og giftig. Sygefraværet eksploderede.

I dag er skuden vendt på Coop Danmarks centrale nonfood lager i Odense med små 200 ansatte.

Sygefraværet er bragt ned fra seks til fire procent, SU-møderne er blevet en leg, og på gulvet har folk fået glimtet i øjet og gnisten tilbage.

- Den var simpelthen forsvundet, konstaterer natholdets SiD-formand Klaus Møller.

Voldsomt vokseværk

Baggrunden for det dårlige arbejdsmiljø var ikke mindst, at nonfood centret i Odense gennem en periode havde været igennem et voldsomt vokseværk i takt med, at nonfood blev et stigende omsætningsaktiv i Coops butikker.

- Vi havde fået mange nye kolleger ind, og det betød, at den gamle kultur blev udvandet, så at sige. Vi havde svært ved at absorbere de mange forandringer, og vi oplevede heller ikke, at ledelsen lyttede tilstrækkeligt. Selv var vi ikke gode nok til at tage imod de mange nye kolleger og få dem integreret i gruppen, siger Klaus Møller.

Punktum med steg

Noget måtte der ske, og for halvandet år siden blev der med ekstern hjælp og iøvrigt med EU-støtte sat et projektarbejde i gang, som skulle genskabe trivselen på den store fynske arbejdsplads. Coop hyrede Work Life Partners - fusionen mellem de tidligere BST-enheder i Varde, Vejle og Viborg - til at kigge det psykiske arbejdsmiljø efter i sømmene, og i denne uge er der blevet sat punktum for en proces, som har genskabt arbejdsglæden. Det skete med flæskesteg i kantinen, hvor en række malerier af Faaborg-kunstneren Karsten Auer- bach nu hænger og minder de ansatte på Coops nonfood lager om det, de har været igennem sammen. Karsten Auerbach har været brugt som en billedkatalysator, der undervejs i forløbet har fortolket nogle af de frustrationer, medarbejderne har givet udtryk for.

Arbejde i små grupper

Processen har både omfattet spørgeskemaundersøgelse, interviews og en række såkaldte cafeseminarer af tre timers varighed, hvor medarbejderne i skiftende seks-otte mands grupper har snakket om deres daglige arbejdssituation.

- I dette gruppearbejde var ledelsen ikke til stede. Vi valgte selv, hvad vi ville tale om af problemer, men det var en forudsætning, at vi ikke bare skulle brokke os, men også tænke på positive handlemuligheder og komme med løsningsforslag. Konsulentfirmaet gav os nogle ideer til, hvordan vi kunne komme videre, siger Klaus Møller.

Fravær og nærvær

Mange ældre medarbejdere var i begyndelsen måske nok skeptiske over for spørgerunder og mødeaktivitet, for de passede jo deres arbejde ordentligt og havde ikke noget stort sygefravær, men også de blev en meget aktiv del i processen, hvor nerven i både omgangstone, vaner og arbejdsrutiner er blevet lagt åben.

- Overordnet har alt dette selvfølgelig handlet om at få nedbragt sygefraværet, men procesen har været med til at skabe et nyt nærvær i organisationen, og det skal vi holde fast ved nu. Det er vigtigt at få lavet en regulær projektafslutning, som vi nu har gjort, men resultaterne skal selvfølgelig plejes fortsat, siger Klaus Møller.

Ledelsens store ansvar

Direktør Lars Retoft fra Coops nonfood center i Odense siger, at virksomhedens ledelse nødvendigvis har måttet påtage sig et ansvar.

- Den første store erkendelse, vi i sin tid måtte gøre, var naturligvis, at vi skulle anerkende, at det var vores ansvar at få tingene til at fungere. Det fysiske arbejdsmiljø var jo på plads, det har vi altid været gode til i Coop, men her stod vi over for en anderledes opgave med at optimere noget mere diffust som trivsel.

- I dag er vi f.eks blevet klar over, hvor nødvendigt det er, at der tages ordentligt imod nye medarbejdere, og selvfølgelig har vi fået skærpet vores viden om, hvor vigtigt det er, at kommunikationen mellem ledelsen og de ansatte fungerer helt optimalt. Det kan kun ske ved, at der lyttes, og at vi løser de problemer, der bliver rejst. Jeg er glædeligt overrasket over, at vi har kunnet flytte os så langt, som det nu er sket, siger Lars Retoft.

Den nye åbenhed

Generelt er der skabt en ny åbenhed på Coops nonfood center i Odense, og den kan både ledelse og medarbejdere leve med. Nu skrives navnene på syge medarbejdere f.eks op på en tavle, som alle kan se, når de møder på arbejde, men det opfattes ifølge Klaus Møller ikke som nogen gabestok men mere som en praktisk foranstaltning.

- Før kendte vi dårligt hinanden, nu ved vi, når kollegaen er syg, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Assens For abonnenter

Kæmpe solcellepark til 78 millioner bliver taget i brug om få dage: - Vi forventer, at varmeprisen falder med ti procent

Annonce