Annonce
Erhverv

Virksomhed samarbejder med antropolog: - Vi investerer i at forstå kunderne

Antropolog Anne Sofie Banke laver minifeltarbejder for at indsamle viden til de e-handelsløsninger, som virksomheden Oxygen laver. Foto: Vibeke Volder

Erhvervsantropologen Anne Sofie Banke hjælper virksomheden Oxygen, der leverer e-handelsløsninger, med at forstå deres kunder og dermed levere de bedste e-handelsløsninger. Umiddelbart lyder antropologien og erhvervslivet som et umage par. Men de er et par, der fungerer og et par, der generer vækst.

Virksomheden Oxygen leverer e-handelsløsninger. Det betyder, at de hjælper andre virksomheder med integration, funktionalitet og brugeroplevelse af deres hjemmesider. Oxygen er af den overbevisning, at alle virksomheder er specielle. Så når en e-handelsløsning skal leveres, er det essentielt, at man kender den pågældende virksomhed.

Claus Tjelum Winther er partner i Oxygen, og han fortæller, at manglende dialog er den største årsag, når virksomheder vælger en leverandør fra. Ifølge Claus Tjelum Winther sker det sjældent, at en e-handelsvirksomhed bliver valgt fra på grund af tekniske udfordringer. Det er i langt højere grad manglende forventningsafstemning eller en forkert prioritering, der bremser et muligt samarbejde.

- Der er måske 200 leverandører, der kan levere det, vi kan. Konkurrencen er rigtig stor, og derfor stilles der også store krav til e-handelsløsningerne, siger Claus Tjelum Winther.

Antropolog Anne Sofie Banke er konsulent i Oxygen, hvor Claus Tjelum Winther er partner. Hun laver komprimerede feltarbejder som en del af virksomhedens e-handelsløsninger. Foto: Vibeke Volder
Annonce

Moderne antropologi

Oxygen består af 30 medarbejdere. Langt de fleste af dem er programmører, men det seneste års tid har Oxygen samarbejdet med erhvervsantropologen Anne Sofie Banke. Og det har vist sig at være en god investering. Hun indsamler nemlig en viden, der er essentiel, når en e-handelsløsning skal skrues optimalt sammen for en kunde.

Claus Tjelum Winther fortæller, at hans fordomme om den humanistiske antropologi var, at resultatet var en kedelig, tør og lang afhandling.

- Jeg troede jo, at jeg skulle sidde og tygge mig igennem lange rapporter med lim i ryggen. Men min oplevelse er, at Anne Sofie kommer hjem med en analyse, der meget klart peger på nogle tendenser, siger Claus Tjelum Winther.

Oversat til samtidens pulserende erhvervsliv laver en erhvervsantropolog komprimerede feltarbejder på en uges tid.

- Jeg holder mig meget for øje, at det skal være spiseligt, lettilgængeligt og have værdi for dem, der skal bruge det. De her virksomheder beder om at få et billede af deres kunder med fokus på nogle konkrete ting, siger Anne Sofie Banke.

Antropolog Anne Sofie Banke laver minifeltarbejder for at indsamle viden til de e-handelsløsninger, som virksomheden Oxygen laver. Foto: Vibeke Volder
Annonce

Ud i felten

Anne Sofie Banke understreger, at hun kun er med som konsulent, når det giver mening. Hun skal ikke spilde hverken kundernes eller sin egen tid, hvis behovet ikke er der. For nylig har hun været konsulent på udviklingen af en webshop til bestilling af dyremedicin.

- Der var en apoteker, der havde en antagelse om, at der var et marked, fordi det før den her løsning ikke var muligt at bestille medicin til dyr på nettet. Veterinærsygeplejerskerne ringede eller mailede ned til apoteket for at bestille medicin, forklarer Anne Sofie Banke.

Anne Sofie Banke var derfor ude i felten for dels at finde ud af, om der var et marked og dernæst for at finde ud af, hvilken løsning, der ville være den bedste. For at finde ud af det var hun rundt at snakke med og observere veterinærsygeplejerskernes hverdag.

- Jeg vil allerhelst ud at snakke med folk. For der er nogle ting, de bare gør uden at tænke over det, og som, de ikke tænker, er vigtige for mig at vide. Men når man er ude ved folk, får man noget uvurderlig viden, som man ikke kan få fra et spørgeskema, fortæller Anne Sofie Banke.

Det viste sig blandt andet, at veterinærsygeplejerskerne alle sammen brugte et bestemt opslagsværk, der gjorde det nemmere for dem at finde et bestemt præparat. Det var derfor vigtigt, at opslagsværket blev en del af e-handelsløsningen.

- Konsekvensen kunne blive, at de her veterinærsygeplejersker ikke ville få brugt det nye system, hvis opslagsværket ikke var en integreret del af det, siger Anne Sofie Banke.

Det er netop det, Anne Sofie Banke som antropolog kan. Hun graver viden frem, som måske ikke umiddelbart virker vigtig, men faktisk er afgørende.

Antropolog Anne Sofie Banke laver minifeltarbejder for at indsamle viden til de e-handelsløsninger, som virksomheden Oxygen laver. Foto: Vibeke Volder
Annonce

Glade kunder

Også Oxygens kunder er tilfredse med ordningen.

- De synes, det er interessant, at der er den her vinkel på det. At man faktisk investerer i at forstå deres behov, forklarer Claus Tjelum Winther.

I 2017 omsatte Oxygen for 20 millioner kroner, og Claus Tjelum Winther fortæller, at Oxygen vækster inden for e-handel. Faktisk omkring tyve procent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Borgmester anede intet om Lindøs jordkøb: - Det kom som en overraskelse

coronavirus

Sådan genåbnes der løbende for rejser: Her er de fire faser

Odense

Beboere kæmper med vanvidskørsel: Påvirket bilist bragede ind i vejtræ ved legeplads

Annonce