Annonce
Erhverv

Virksomhed samarbejder med antropolog: - Vi investerer i at forstå kunderne

Antropolog Anne Sofie Banke laver minifeltarbejder for at indsamle viden til de e-handelsløsninger, som virksomheden Oxygen laver. Foto: Vibeke Volder

Erhvervsantropologen Anne Sofie Banke hjælper virksomheden Oxygen, der leverer e-handelsløsninger, med at forstå deres kunder og dermed levere de bedste e-handelsløsninger. Umiddelbart lyder antropologien og erhvervslivet som et umage par. Men de er et par, der fungerer og et par, der generer vækst.

Virksomheden Oxygen leverer e-handelsløsninger. Det betyder, at de hjælper andre virksomheder med integration, funktionalitet og brugeroplevelse af deres hjemmesider. Oxygen er af den overbevisning, at alle virksomheder er specielle. Så når en e-handelsløsning skal leveres, er det essentielt, at man kender den pågældende virksomhed.

Claus Tjelum Winther er partner i Oxygen, og han fortæller, at manglende dialog er den største årsag, når virksomheder vælger en leverandør fra. Ifølge Claus Tjelum Winther sker det sjældent, at en e-handelsvirksomhed bliver valgt fra på grund af tekniske udfordringer. Det er i langt højere grad manglende forventningsafstemning eller en forkert prioritering, der bremser et muligt samarbejde.

- Der er måske 200 leverandører, der kan levere det, vi kan. Konkurrencen er rigtig stor, og derfor stilles der også store krav til e-handelsløsningerne, siger Claus Tjelum Winther.

Annonce
Antropolog Anne Sofie Banke er konsulent i Oxygen, hvor Claus Tjelum Winther er partner. Hun laver komprimerede feltarbejder som en del af virksomhedens e-handelsløsninger. Foto: Vibeke Volder

Moderne antropologi

Oxygen består af 30 medarbejdere. Langt de fleste af dem er programmører, men det seneste års tid har Oxygen samarbejdet med erhvervsantropologen Anne Sofie Banke. Og det har vist sig at være en god investering. Hun indsamler nemlig en viden, der er essentiel, når en e-handelsløsning skal skrues optimalt sammen for en kunde.

Claus Tjelum Winther fortæller, at hans fordomme om den humanistiske antropologi var, at resultatet var en kedelig, tør og lang afhandling.

- Jeg troede jo, at jeg skulle sidde og tygge mig igennem lange rapporter med lim i ryggen. Men min oplevelse er, at Anne Sofie kommer hjem med en analyse, der meget klart peger på nogle tendenser, siger Claus Tjelum Winther.

Oversat til samtidens pulserende erhvervsliv laver en erhvervsantropolog komprimerede feltarbejder på en uges tid.

- Jeg holder mig meget for øje, at det skal være spiseligt, lettilgængeligt og have værdi for dem, der skal bruge det. De her virksomheder beder om at få et billede af deres kunder med fokus på nogle konkrete ting, siger Anne Sofie Banke.

Antropolog Anne Sofie Banke laver minifeltarbejder for at indsamle viden til de e-handelsløsninger, som virksomheden Oxygen laver. Foto: Vibeke Volder

Ud i felten

Anne Sofie Banke understreger, at hun kun er med som konsulent, når det giver mening. Hun skal ikke spilde hverken kundernes eller sin egen tid, hvis behovet ikke er der. For nylig har hun været konsulent på udviklingen af en webshop til bestilling af dyremedicin.

- Der var en apoteker, der havde en antagelse om, at der var et marked, fordi det før den her løsning ikke var muligt at bestille medicin til dyr på nettet. Veterinærsygeplejerskerne ringede eller mailede ned til apoteket for at bestille medicin, forklarer Anne Sofie Banke.

Anne Sofie Banke var derfor ude i felten for dels at finde ud af, om der var et marked og dernæst for at finde ud af, hvilken løsning, der ville være den bedste. For at finde ud af det var hun rundt at snakke med og observere veterinærsygeplejerskernes hverdag.

- Jeg vil allerhelst ud at snakke med folk. For der er nogle ting, de bare gør uden at tænke over det, og som, de ikke tænker, er vigtige for mig at vide. Men når man er ude ved folk, får man noget uvurderlig viden, som man ikke kan få fra et spørgeskema, fortæller Anne Sofie Banke.

Det viste sig blandt andet, at veterinærsygeplejerskerne alle sammen brugte et bestemt opslagsværk, der gjorde det nemmere for dem at finde et bestemt præparat. Det var derfor vigtigt, at opslagsværket blev en del af e-handelsløsningen.

- Konsekvensen kunne blive, at de her veterinærsygeplejersker ikke ville få brugt det nye system, hvis opslagsværket ikke var en integreret del af det, siger Anne Sofie Banke.

Det er netop det, Anne Sofie Banke som antropolog kan. Hun graver viden frem, som måske ikke umiddelbart virker vigtig, men faktisk er afgørende.

Antropolog Anne Sofie Banke laver minifeltarbejder for at indsamle viden til de e-handelsløsninger, som virksomheden Oxygen laver. Foto: Vibeke Volder

Glade kunder

Også Oxygens kunder er tilfredse med ordningen.

- De synes, det er interessant, at der er den her vinkel på det. At man faktisk investerer i at forstå deres behov, forklarer Claus Tjelum Winther.

I 2017 omsatte Oxygen for 20 millioner kroner, og Claus Tjelum Winther fortæller, at Oxygen vækster inden for e-handel. Faktisk omkring tyve procent.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordfyn

Radiostation deler gratis antenner ud

Læserbrev

Kultur. Tak til kronprinsparret 2

Synspunkt: Da jeg læste Peter Hagmunds leder ”Tak til kronprinsparret” den 1. november, glædede jeg mig over de mange gode synspunkter, han bringer frem såsom: ”Alligevel kan man godt opfatte det en kende sært, at kronprins Frederik og kronprinsesse Mary står på en scene i netop Odense, når parret lørdag uddeler priser til en række kunstnere og kulturfolk. For Odense Kommune har netop besluttet omfattende nedskæringer i byens kulturudgifter.” Lige siden har jeg funderet over årsagen til, at der spares så heftigt på kulturen i Danmark i disse år. Vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland – lande vi gerne sammenligner os med – gør det stik modsatte. De øger kulturbudgetterne, og de gør det markant. Efter min mening er der to væsentlige årsager til den stedmoderlige behandling, kulturen får i Danmark. For det første er de allerfleste af vore beslutningstagere unge eller yngre mennesker, som vort skolesystem ikke i tilstrækkelig grad har givet mulighed for at stifte bekendtskab med klassisk kultur og dannelse. De kender og respekterer simpelthen ikke den kultur, de koldblodigt skærer ned på. Det ironiske er, at kulturpengene jo er pebernødder i det store budgetspil, men da beslutningstagerne ikke kender nok til området, gør det ikke ondt på dem at svinge sparekniven, og som ofte sagt: ”Der er ikke stemmer i kultur” – desværre. For det andet mener jeg, at Peter Hagmund og hans kolleger burde gribe i egen barm og overveje, om medierne i almindelighed og - når vi taler kultur i Odense - Fyens Stiftstidende i særdeleshed kunne påtage sig et større ansvar i denne sag. For det er jo sådan, at i vore dage eksisterer man kun, hvis man er synlig i medierne. Jeg kender til hudløshed argumentet, at kulturstof ikke er populært, men det får mig til at tænke tilbage på en korrespondance, en af mine veninder for en del år siden havde med en dansk tv-station. Min veninde klagede over, at en stor operaforestilling blev sendt kl. 02.00 (det var inden, man i samme grad som nu havde mulighed for at optage, streame og se tv on-demand). Svaret fra TV-stationen lød, at de sendte udsendelsen på dette sene tidspunkt, fordi der ikke var ret mange, der så den slags. Man kunne også forestille sig, at problemstillingen i virkeligheden var den omvendte, nemlig at folk ikke så den slags, fordi det blev sendt på et tidspunkt, hvor de fleste lå i dyb søvn. Måske ville læserne faktisk værdsætte større mængder af velformidlet kulturstof, hvis det fandtes i medierne. I øvrigt tror jeg, at mange af de mennesker, der læser kultursiderne, læser den trykte avis og ikke avis på nettet. Populariteten af kulturstoffet er derfor ikke målbar på samme måde som ”klik" på avisens hjemmeside. Hagmund skriver at ”kronprinsparrets besøg i Odense kan være med til at flytte opmærksomheden tilbage til det, der også er kunstens og kulturens kerne: At den er dannelse. At den er identitetsskabende. At den har en særlig berettigelse.” Kære redaktører og journalister. Jeg mener absolut, I kan medvirke til at flytte opmærksomheden tilbage på kulturen og fjerne det ”spørgsmålstegn ved, om byen nu egentlig har det levende, aktive kulturliv, som man ofte påstår at ville anvende som salgsargument over for tilflyttere.” I skal blot opprioritere kulturområdet, så det bliver mere synligt i mediebilledet.

Annonce