Annonce
Udland

Vinmarker er smadret af kæmpehagl i Sydfrankrig

Philippe Desmazes/Ritzau Scanpix
Hagl så store som bordtennisbolde har ødelagt afgrøder i Frankrig. Biler og hustage er også hårdt medtaget.

Haglstorm har ødelagt vinmarker og frugtplantager i Sydfrankrig, hvor flere landmænd nu afskriver årets høst.

Uvejret ramte lørdag eftermiddag med hagl så store som bordtennisbolde. Epicenteret var Romas-Sur-Isére, hvor ruderne på biler blev ødelagt.

Flere hustage blev beskadiget.

De store hagl slog også hul i taget på en sportshal, mens der blev afholdt et judostævne.

Også et menneskeliv er gået tabt. Det skete i Haute-Savoie-regionen, hvor et træ væltede ned i en campingvogn under stormen og dræbte en 51-årig tysk turist.

Men ellers er det gået værst ud over afgrøderne på egnen. Druer på vinmarkerne er blev ødelagt, og det samme gælder frugtplantager.

- Faktisk er det meste blevet ødelagt, siger frugtavleren Gregory Chardon, der dyrker abrikoser, ferskner og kirsebær i La Roche-de-Glun en times kørsel syd for Lyon.

Han havde et net spændt ud over sine frugter, men de store hagl ødelagde også det.

- Skaderne er enorme og udbredte, siger Chardon.

Aurelien Esprit i nabolandsbyen Point-de-L'Isére er også nedslået, Hans abrikoser og æbler er ødelagte.

- Uheldigvis sluttede sæsonen for os i aftes. Jeg tror ikke, at jeg klarer det denne gang.

Landbrugsminister Didier Guillaume siger, at staten vil erklære situationen for en naturkatastrofe, hvilket vil udløse forsikringspenge og anden hjælp til landmændene, som står over for meget store tab.

- Det er en katastrofe. Jeg har sjældent set noget som det, siger Guillaume til tv-stationen BFM under et besøg i området søndag.

- Det er utænkeligt, at landmænd tvinges ud i bankerot på grund af det her.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce