Annonce
Indland

Vinden var tæt på alarmgrænse for godstog op til ulykke

Seks personer mistede livet i en togulykke onsdag morgen på Storebæltsbroen. I tiden op til ulykken målte man middelvinde på mellem 20 og 21 meter i sekundet. Ved 21 meter i sekundet skal godstog sænke farten.

Vejtrafikken var indstillet over Storebælt, da to tog forulykkede onsdag morgen. Men togene fik lov at køre.

Vindhastigheden op til togulykken onsdag morgen på Storebæltsbroen nærmede sig den grænse, der kræver, at godstog sænker hastigheden.

Det oplyser teknisk chef i Sund & Bælt Kim Agersø-Nielsen.

Ved en middelvind på 21 meter i sekundet skal godstog sænke hastigheden til 80 kilometer i timen.

- Vindhastigheden i tiden op til ulykken var under 21 meter i sekundet, og der var hård vind, så - jeg ved ikke, om man kan sige, at det var tæt på. Men jo, middelvinden var mellem 20 og 21 meter i sekundet, siger Kim Agersø-Nielsen.

Biltrafikken var indstillet natten til onsdag og i de tidlige morgentimer. Men både gods- og persontog havde altså tilladelse til at køre.

Der er ingen restriktioner for togtrafikken, når middelvinden er under 21 meter i sekundet. Er den gennemsnitlige vindhastighed over 21, men under 25 sekundmeter, skal godstog sænke hastigheden.

Blæser det så kraftigt, at vindhastigheden er over 25 meter i sekundet, må hverken passager- eller godstog passere Storebæltsbroen.

De gennemsnitlige vindhastigheder måles over intervaller på ti minutter.

- Der er forskel i restriktionerne på vej og bane.

- Men der er også den forskel, at det typisk blæser væsentligt mere på højbroen, hvor der ikke kører nogen tog, end på lavbroen, hvor der både er tog- og vejtrafik, siger Kim Agersø-Nielsen.

Han oplyser, at der på højbroen - eller Østbroen, som den også kaldes - blev målt en gennemsnitlig vindhastighed på over 25 meter i sekundet i tiden omkring togulykken. Denne del af Storebæltsbroen var da også spærret.

I en skriftlig udtalelse oplyser direktør for Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen, at selskabet onsdag flager på halv i betalingsanlæggene ved Storebæltsforbindelsen for at vise medfølelse med de, der er berørt af ulykken.

Han understreger, at han og kollegerne er dybt berørte af ulykken.

Efter ulykken har Sund & Bælt gennemført en intern kontrol af, om den sikkerhedsinstruks, som Banedanmark har godkendt for strækningen over Storebælt, er blevet overholdt.

- Vi kan på nuværende tidspunkt bekræfte ud fra vores undersøgelse, at gældende sikkerhedsinstrukser for restriktioner ved kraftig vind er overholdt i forhold til de data, vi har til rådighed, siger Mikkel Hemmingsen.

Togulykken fandt sted omkring klokken 07.30, da et passagertog med retning mod Sjælland blev ramt af en eller flere dele fra et modkørende godstog.

Seks personer mistede livet, og 16 blev kvæstet. Alle 16 er uden for livsfare.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce