Annonce
Odense

Vindegade og Vesterbro: Se de nye lejligheder

Far og søn. Sandal Ejendomme. Foran stoltheden på Vesterbro-Vindegade. 39 lejligheder og et supermarked. Foto: Louise Koustrup.

Blandet byliv ved porten til Odenses bymidte - et klassisk hjørne blomstrer op i tidligere bildynasti i Odense.

Annonce

Der hyler rundsave, vinkelslibere, arbejdes med puds, skrues og hamres, mens en hær af håndværkere er i gang fra stue til tredje sal. At det hele er klar 3. april virker næsten ikke troværdigt, men det er, hvad byggefirmaet Sandal Ejendomme lover uden at blinke eller ryste på hånden. De første indflyttere kommer allerede i marts.

Ialt 39 boliger smyger sig som sammenbyggede byhuse omkring hjørnet af Vindegade og Vesterbro, og med udsigt til begge sider - mod byen og mod sydvest - er det lyse og attraktive lejligheder, som tilbydes.

- Der er stort spænd mellem vores lejere. Fra familier på fire-fem personer til en enkelt eller to studerende. Personligt mener jeg, at det giver det bedste miljø, siger Michael Sandal, som sammen med sønnen Daniel er bygherre på Rosenbæk Byport.

Dyrest er toplejlighederne med placering i hjørnet af boligerne. Her er der panoramaudsigt til et pulserende liv og til himlen. For disse herligheders 138 kvadratmeter er prisen 15400 kr. om måneden, mens den mindste toværelses på 62 kvadratmeter koster 7200 kr. om måneden. Oveni forbrug.

Byporten

Rosenbækken Byport ligger lige overfor Føtex på Vesterbro. En stor del af byggegrunden var BMW-Dideriksens ejendomme. Med udstilling af sjove biler. Men ikke meget salg, efter BMW overgik til en anden forhandler og flyttede til Hjallesevej.Det nye byggeri har taget navn efter placeringen. Vesterport er nok historisk beliggende lidt længere inde mod byen, men i dag virker krydset Vesterbro-Ansgarsgade-Vindegade som den naturlige åbning til byen. De 39 lejligheder er med til at give gadeindtrykket karakter. Måske følger der et par byggerier på den modsatte side af gaden med.

Rosenbækken er rørlagt og eksisterer ikke som sådan. Den er dog markeret ved Brandts, hvor en rislende vandstrøm i gaden ved Café Biografen fortæller historien.

Byggeriet med supermarked og 39 lejligheder har et budget på cirka 200 mio. kr.

Ejendomsmæglere nyder at sige, at de sælger boliger, som de gerne selv vil bo i. Daniel flytter ind i 26A, når den er færdig. 135 kvm. på tredje. Foto: Louise Koustrup.
Annonce

Tæt på letbanen

Alle boliger har altan/terrasse til gaden, og i baggården er der fælles terrasse på 1. sal. I gården er der mulighed for bilparkering - mod betaling - og cykel-p i kælderen. To cykler pr. lejlighed.

- Vi har sammen med arkitektfirmaet Årstiderne fra Aarhus arbejdet med gårdmiljøet, ligesom størrelse og forløb af byggeriet føjer sig ind i det eksisterende miljø. Der er ikke brugt samme mursten, der er forskellige karnapper og udhæng, og på den måde signalerer vi boliger til unikke individer og forskellige mennesker behov. Det har også været vigtigt for mig, at byggeriet ikke nåede så langt op, at det ville spærre for det fjerne sigtekik til Odense Domkirkes spir, som ses fra tre verdenshjørner, fortæller Michael Sandal.

Ikke alle aftaler var på plads, da nedrivningerne gik i gang. Faktisk var det primært Dideriksen-bildynastiets ejendomme, som blev fjernet, men undervejs kom både motorcykelforretningen og den lille cykelsmed med i aftalen.

- Dermed blev det bedre for os. Det har givet nogle andre muligheder for gård og indkørsel, og der har også kunnet bygges flere lejligheder, siger Michael Sandal.

De første lejligheder er for længst lejet ud, og en del er skrevet på venteliste.

- Lejlighederne har både en beliggenhed og en kvalitet, så vi gerne selv ville bo i dem, siger Michael og Daniel Sandal og genbruger en lidt slidt floskel fra et mæglerfirma. Forskellen på floskel og realitet er dog til at få øje på. Daniel flytter ind i en lejlighed på tredje sal - 26 A - og det glæder han sig til.

Sandal Ejendomme har tidligere været involveret i Papirgården, der var et byfornyelsesprojekt i den sydlige del af byen. Michael Sandal er klar til at investere og stå i spidsen for endnu et projekt, hvis det rigtige viser sig. Der er stadig ledige kvadratmeter i midtbyen, og der er mange udslidte, små og fugtige huse, som godt kunne trænge til at blive skiftet ud med moderne og tidssvarende byggeri.

Med et Fakta i stueetagen (åbner 2. marts) og Føtex på den anden side af Vindegade, er Rosenbækken Byport næsten overforsynet med indkøbsmuligheder. Der er heller ikke langt til institutioner som vuggestue, børnehave, skole og kirke. Ansgars Anlæg folder sig ud 300-400 meter mod syd.

- Hvis letbanens etape to gennemføres, vil der være et par minutter til stoppestedet. Etape et løber lidt længere væk. Du skal 500 meter ad Odinsgade og ud til Vestre Stationsvej. Men så er der til gengæld også hurtig forbindelse til toget, eller ud til SDU og OUH, siger Michael Sandal.

- Jeg vil gerne i gang med nye projekter. Der er stadig ledige kvadratmeter og udslidte bygninger i city, som kunne blive til attraktive boliger, forklarer Michael Sandal. Foto: Louise Koustrup.
Rosenbækken Byport, 39 lejligheder og et supermarked. Udsigt til gården. Første sal. Foto: Louise Koustrup.
På toppen af Rosenbækken Byport. Foto: Louise Koustrup.
Rosenbækken Byport. Gården. Foto: Louise Koustrup.
Rosenbækken Byport. De sidste lejligheder, som der blev plads til, da også cykelsmeden solgte. Foto: Louise Koustrup.
180 graders udsigt fra lejligheden over Vesterbro-Vindegade. Det er den dyreste lejlighed. Foto: Louise Koustrup.
Førstesalens beboere får opbevaring i skure. Rosenbækken Byport. Foto: Louise Koustrup.
Værelse i testlejlighed. Alle lejligheder er færdige senest 3. april. Rosenbækken Byport. Foto: Louise Koustrup.
Stuen i den møblerede toværelses på 60 kvadratmeter. Rosenbækken Byport. Foto: Louise Koustrup.
Der er plads til spisebord i stuen. Rosenbækken Byports 60 kvm. lejlighed med to værelser. Foto: Louise Koustrup.
Far og søn på svalegangen i gården. Rosenbækken Byport. Foto: Louise Koustrup.
Udsigt over byens tage. Mod øst-nord. Rosenbækken Byport, gårdsiden. Foto: Louise Koustrup.
Underholdning og kaos. Et af byens farlige kryds ligger lige under altanerne. Her fra hjørnelejligheden i Rosenbæk Byport. Foto: Louise Koustrup.
Skillerum er ved at blive sat op i Rosenbækken Byport. Alt er klar 3. april, lover bygherren. Foto: Louise Koustrup.
Der er brugt elementer, men indivuiduelt fremstillet, så Rosenbækken Byport fremstår som en sammenkædet række af byhuse. Foto: Louise Koustrup.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Dårlige udsigter: Corona-pessimisme breder sig i fynsk erhvervsliv

Annonce