Annonce
Assens

Vild med vand? Så flyt til Assens

En bosætningskampagne i uge 36-38 skal lokke folk over 45 til at bosætte sig i Assens. Arkivfoto: Kim Rune
Sådan lyder opfordringen i den bosætningskampagne, som Assens Kommune sætter i søen i denne uge.

Assens: Børnefamilierne plejer at være i høj kurs, når landkommunerne forsøger at trække nye borgere til. Men selv om mor, far og børn er mere end velkomne i Assens, så er det en lidt ældre målgruppe, man går efter i ny bosætningskampagne.

- Vi snakker om de 45- til 55-årige. Dem, der måske stadig er erhvervsaktive, og som gerne vil bo ved vandet, siger Inge Dahl, formand i Assens Lokalråd.

Og det med vandkantsplaceringen er et af byens væsentligste trækplastre, mener Inge Dahl.

- Jeg elsker vandet. Min mand og jeg flyttede hertil fra Odense for 15 år siden. I Odense havde vi masser af kultur og natur, men vi manglede det der vand. I Assens kan du få fødderne i Lillebælt, siger Inge Dahl.

På rådhuset i Assens er man altid interesseret i at få nye borgere til byen, men borgmester Søren Steen Andersen mener, at tiden er særligt gunstig i øjeblikket.

- Liggetiden på boliger i Assens er reduceret med 44 procent fra første halvår 2018 til første halvår 2019. Det tilskriver jeg blandt andet, at det nu er blevet muligt at få finansieret boligkøb i landdistrikterne, og her gælder det for os som kommune om at fange momentet, siger Søren Steen Andersen.

Han mener desuden, at tiden er løbet fra bosætningskampagner, der gør reklame for kommuner. Det er den enkelte by, der skal markedsføres.

- På et tidspunkt troede man, at man kunne markedsføre en hel kommune, men folk kan ikke relatere til en kommune. De kan relatere til byer som Assens og Glamsbjerg, siger Søren Steen Andersen og tilføjer:

- Vi har delt Assens ind i tre bælter. Vi har et bælte nær by og motorvej, som henvender sig til pendlerne. Vi har et bælte, der vender mod det åbne land og Glamsbjerg. Og så har vi det rekreative bælte mod kysten, der henvender sig til de mere modne målgrupper, som måske har mulighed for hjemmearbejdsplads. Det er dem, der efterlyser den dna, der er i Assens. Folk der vil have kultur og naturoplevelser, og som ikke skal køre 80 kilometer for at komme til og fra arbejde. Det er dem, der efterlyser en købstad ved havet, siger Søren Steen Andersen.

Annonce

Gør en forskel

Hvor i landet tilflytterne skal komme fra, har man ikke en fast forestilling om.

- Men det giver sig selv, at det mest nærliggende er folk fra Odense og Trekantsområdet. Det er også dem, der kommer og får en oplevelse på Tobaksgården, siger borgmesteren, der forventer, at potentielle tilflyttere vil efterspørge både ejer- og lejeboligere.

- Der er ingen tvivl om, at nogle af dem, der flytter hertil vil have så stor friværdi, at de nærmest ikke behøver finansiering, men ellers oplever jeg et behov for lejeboliger. Tilflyttere vil gerne have store lejeboliger, men vi forventer både grundsalg og hussalg, siger Søren Steen Andersen.

Inge Dahl og hendes mand er nogle af dem, der har bosat sig ned til Lillebælt. Hun driver sit eget konsulentfirma, og hun mener, at Assens har en perfekt beliggenhed for mange pendlere.

- Du kan sagtens være erhvervsaktiv. Det tager lige lang tid, om du arbejder i Odense eller i Trekantsområdet, siger Inge Dahl, der også glæder sig over afstandene i selve Assens.

- Der er ingen afstand til noget. Du kan gå til alting, siger Inge Dahl.

Som formand i Assens Lokalråd kan hun godt lide at gøre sin indflydelse gældende, og hvis man har det ligesådan, er der rig mulighed for det i Assens.

- Har du mod på at være aktiv, er der nogen, der hører efter i Assens. Det er nemt at gøre en forskel. Man kan være med i lokalrådet, eller man kan for eksempel være med til at prøve at udvikle strategien for byen. Der er alle muligheder i Assens, siger Inge Dahl, der selv var med til at dele 1300 foldere om bosætningskampagnen ud ved træskibsstævnet, Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe, i juli. Udover foldere vil man i uge 36-38 kunne støde på kampagnen via film, annoncer, plakater og på de sociale medier.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce