Annonce
Fyn

Vil vise den aktuelle ventetid: Carelink arbejder på overblik over køerne til kviktest

Carelink har en generel tabel over de dage og tider, hvor der er mest tryk på teststederne. Men selskabet, der kviktester i Syddanmark, arbejder på et værktøj, der kan vise den aktuelle ventetid på teststederne. Her det nye teststed på Odense Rådhus. Foto: Michael Bager
Firmaet, der står for kviktest i Syddanmark, arbejder på at give borgerne et overblik over den aktuelle ventetid ved teststederne. Det er dog ikke så ligetil, fortæller direktøren.

Hvor længe skal jeg vente i kø til en kviktest her lige nu? Og er der andre steder i nærheden med kortere ventetid, hvor jeg med fordel kunne tage hen i stedet?

De spørgsmål skal syddanskerne kunne finde svar på, hvis det står til Carelink, der arbejder på et overblik over ventetiden til kviktest - i realtid.

- Vi har én fælles interesse, os og dem, der står i køen. Nemlig, at køen er så lille som mulig, så vi sparer hinandens tid. Derfor arbejder vi på at få lavet en teknisk løsning, så man kan se, hvor der helt aktuelt er kø, og hvor der ikke er. Men det har vist sig at være en vanskeligere opgave end som så, fortæller Carelinks direktør, Brian Rosenberg.

Annonce

Flere bud i spil

Carelink har overvejet forskellige måder at skabe overblikket på, men har måttet droppe de fleste.

- Kunne man sætte Ipads op, hvor man registrerer, når man stiller sig i kø? Nej, det går ikke, for vi skal ikke have nogen til at smitte hinanden ved at trykke på den samme Ipad. Kunne vi få folk til at downloade en app, hvor de fortæller, hvor længe de står i kø? Nej, for erfaringer med apps siger, at det kunne man måske få fem-ti procent til. Og så giver det heller ikke det rigtige billede, siger direktøren.

Firmaet har også overvejet, om borgerne kunne scanne deres sundhedskort, allerede når de stiller sig i kø.

- Men hvad så, hvis man fortryder undervejs, fordi man ikke har tid, og forlader køen? Og hvad sker der så med de data? Hvornår skal de slettes? Det er en mere kompleks problemstilling end som så.

Annonce

Spørger borgerne

Som det er i dag, hører Carelink om kø, når borgerne beklager sig til poderne over ventetiden, og medarbejderne ringer efter forstærkninger. Men både Carelink og borgerne vil have gavn af et mere præcist overblik.


Vi har én fælles interesse, os og dem, der står i køen. Nemlig, at køen er så lille som mulig, så vi sparer hinandens tid.

Brian Rosenberg, direktør for Carelink


Teknikken er endnu ikke klar, men borgerne vil formentlig skulle melde ind via det link, de får på sms med resultatet af testet.

- Lige nu er vi landet på en løsning, hvor borgerne bliver spurgt, hvor længe de stod i kø, når de får svar på deres test. Udfordringen er, at borgerne måske venter med at gå ind på linket og se resultatet af testen. Og hvor længe må der gå, før det ikke længere er aktuelt at give svar om ventetiden? Køen kan være forsvundet i mellemtiden, påpeger Brian Rosenberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce