Annonce
Musik

Vietnamesiske vuggeviser til forsvundne børn: - Idéen opstod, fordi jeg selv har en baggrund som bådflygtning

Ly Tran er uddannet som klassisk sanger fra Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole i 2011. Privatfoto
En af koncerter til Hesselbjerg Musikfestival består af et miks mellem vestlig klassisk musik og sørgmodige vuggeviser fra Vietnam. Totalkunstværket tryller både med videobilleder og publikums følelsesregister.

Festival: Til fredagens udgave af Hesselbjerg Musikfestival vil der være en performance, som har rødder i et land langt fra Langeland: Vietnam.

Musikprojektet "Lullabies for Lost Children" (vuggeviser til forsvundne børn) tager nemlig udgangspunkt i vietnamesiske mødre, der mellem 1975-1990 sendte deres børn afsted i flygtningebåde. Mod et bedre liv i blandt andet Vesten, mens mødrene blev tilbage.

- Idéen opstod, fordi jeg selv har en baggrund som bådflygtning, fortæller sopran Ly Tran, der voksede op i Svendborg, men som altid har været interesseret i sin barndom før det sydfynske.

- Det handler om at fortælle historien om flugt, og hvad det efterlader.

Annonce
Her til uropførelsen af "Lullabies for Lost Children". Foto: Alexander Banck-Petersen

Et totalkunstværk

Sammen med journalist og forfatter Anders Haahr Rasmussen rejste hun til Vietnam for at opsøge nogle af disse tilbageblevne mødre. Her lyttede de til kvindernes rørende historier, optog videoer derfra og samlede nogle af de traditionelle vuggeviser, som mødrene sang (og synger) mod deres forsvundne børn. Vuggeviserne sendte de til den britiske komponist James Black, der har mikset dem med vestlig, klassisk musik.

Ly Tran opfører så de komponerede vuggeviser med den moderne ensemble-trio Neko3.

- Der er tale om et totalkunstværk, hvor vi der vil lade langsomme videobilleder fra Vietnam køre i baggrunden, mens vi spiller. Og der er virkelig mange instrumenter, så musikerne kommer til at løbe rundt, forklarer sopranen, der også har et speciallavet kostume, hun tager på til performancen.

- Men musikken er stadig det vigtige. Billederne er supplement, men musikken er i centrum.

Hele følelsesregistret

Projektet har kun lige haft urpremiere i start-juni til Klang-Festivalen i København, og her blev Ly Tran overvældet af publikumreaktionerne.

- Folk kom hen og fortalte, hvordan de havde gennemgået hele følelsesregistret. Mange var virkelig rørte, siger hun, men tilføjer:

- Man skal vide, at der ikke er en fast narrativ. Det handler om at tegne nogle portrætter, og så må folk selv danne deres egne fortællinger, mens de nyder musikken.

Det skal gå hurtigt, når musikerne fra Neko3 skifter instrumenter undervejs. Foto: Birgit Tengbjerg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce