Annonce
Danmark

Vid, hvad du vil med din forretning

27-årige iværksættere på vej frem med smart og simpel holder til drikkedunke.

Niclas Møller fra Horsens har opfundet en magnetisk holder til drikkedunke, som man bl.a. bruger i fitnesscentre. Et simpelt produkt med stor anvendelighed i hverdagen. Foto: Morten Pape

Hang Products er stiftet og ejet af Niclas Møller og Nicolas Skovby - begge 27 år og fra Horsens - i marts 2015. Siden er det gået én vej: frem.

De opfandt produktet Hang, som er en justerbar gummibelagt velcrorem med integreret magnet, som kan monteres rundt om en drikkedunk. Dermed kan den sættes fast på de fleste maskiner i fitnesscentret. Ofte er det et problem, hvor man skal sætte drikkedunken fra sig, nogle har svært ved at bukke sig efter den - f.eks. gravide eller folk der genoptræner - og så ser det bare rodet ud med dunke alle vegne.

De har pt. 24 forhandlere i Danmark og aftaler med forhandlere i England, Irland, Australien og Tyskland. Alt sammen som business to business.

Adm. direktør i Hang Products, Niclas Møller, giver her med udgangspunkt i sine egne erfaringer fem gode råd til andre, der vil forsøge sig som iværksætter:

1

Find ud af med sig selv, hvor dedikeret du vil være til dit foretagende. Lav evt. en plan, så du er bevidst om, hvad du går ind til. Der er mange ting, som kan komme bag på én undervejs. Det oplevede jeg selv, og det fylder meget i hverdagen, når man er sin egen chef. Og så er det tilladt at fejle. Faktisk skal fejl blot være en motivationskilde, som man kan lære af og dermed forbedre sig.

2

Brug dit netværk digitalt og fysisk. Har man ikke ét i forvejen, er der masser af muligheder på nettet. Jeg har selv brugt Facebook-siden "Iværksætter Netværk", da jeg skulle finde en designer til vores hjemmeside. Her er næsten 37.000 medlemmer med ekspertise inden for alt. Det kan også være feedback på et logo eller et slogan.

3

Læs og bliv klogere. Gerne hver dag, hvis overskuddet er til det. Al viden kan søges frem, hvis man leder de rigtige steder. Det lyder banalt, men jeg har lært, at kombinationen af intuition og viden er vigtig i mange sammenhænge, når man skal træffe de rigtige beslutninger.

4

Lær at begå dig socialt i det miljø, du vil lave forretning i. Vil du handle med kineserne, er det godt at vide, at de ofte kommer til et møde for at få noget konkret med derfra. Jeg tog selv til Kina og besøgte en potentiel leverandør, hvor jeg lærte meget om, hvordan man samarbejder med kineserne. Og så kunne jeg med glæde konstatere, at min frygt for at se børnearbejdere eller dårlige arbejdsvilkår på fabrikken blev manet til jorden. Det føltes godt.

5

Mediter og lær mindfulness, så du kan slappe af efter en stressende dag med mange møder. Jeg er selv typen, der konstant kører i det høje gear, når jeg er på arbejde.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordfyn

Radiostation deler gratis antenner ud

Læserbrev

Kultur. Tak til kronprinsparret 2

Synspunkt: Da jeg læste Peter Hagmunds leder ”Tak til kronprinsparret” den 1. november, glædede jeg mig over de mange gode synspunkter, han bringer frem såsom: ”Alligevel kan man godt opfatte det en kende sært, at kronprins Frederik og kronprinsesse Mary står på en scene i netop Odense, når parret lørdag uddeler priser til en række kunstnere og kulturfolk. For Odense Kommune har netop besluttet omfattende nedskæringer i byens kulturudgifter.” Lige siden har jeg funderet over årsagen til, at der spares så heftigt på kulturen i Danmark i disse år. Vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland – lande vi gerne sammenligner os med – gør det stik modsatte. De øger kulturbudgetterne, og de gør det markant. Efter min mening er der to væsentlige årsager til den stedmoderlige behandling, kulturen får i Danmark. For det første er de allerfleste af vore beslutningstagere unge eller yngre mennesker, som vort skolesystem ikke i tilstrækkelig grad har givet mulighed for at stifte bekendtskab med klassisk kultur og dannelse. De kender og respekterer simpelthen ikke den kultur, de koldblodigt skærer ned på. Det ironiske er, at kulturpengene jo er pebernødder i det store budgetspil, men da beslutningstagerne ikke kender nok til området, gør det ikke ondt på dem at svinge sparekniven, og som ofte sagt: ”Der er ikke stemmer i kultur” – desværre. For det andet mener jeg, at Peter Hagmund og hans kolleger burde gribe i egen barm og overveje, om medierne i almindelighed og - når vi taler kultur i Odense - Fyens Stiftstidende i særdeleshed kunne påtage sig et større ansvar i denne sag. For det er jo sådan, at i vore dage eksisterer man kun, hvis man er synlig i medierne. Jeg kender til hudløshed argumentet, at kulturstof ikke er populært, men det får mig til at tænke tilbage på en korrespondance, en af mine veninder for en del år siden havde med en dansk tv-station. Min veninde klagede over, at en stor operaforestilling blev sendt kl. 02.00 (det var inden, man i samme grad som nu havde mulighed for at optage, streame og se tv on-demand). Svaret fra TV-stationen lød, at de sendte udsendelsen på dette sene tidspunkt, fordi der ikke var ret mange, der så den slags. Man kunne også forestille sig, at problemstillingen i virkeligheden var den omvendte, nemlig at folk ikke så den slags, fordi det blev sendt på et tidspunkt, hvor de fleste lå i dyb søvn. Måske ville læserne faktisk værdsætte større mængder af velformidlet kulturstof, hvis det fandtes i medierne. I øvrigt tror jeg, at mange af de mennesker, der læser kultursiderne, læser den trykte avis og ikke avis på nettet. Populariteten af kulturstoffet er derfor ikke målbar på samme måde som ”klik" på avisens hjemmeside. Hagmund skriver at ”kronprinsparrets besøg i Odense kan være med til at flytte opmærksomheden tilbage til det, der også er kunstens og kulturens kerne: At den er dannelse. At den er identitetsskabende. At den har en særlig berettigelse.” Kære redaktører og journalister. Jeg mener absolut, I kan medvirke til at flytte opmærksomheden tilbage på kulturen og fjerne det ”spørgsmålstegn ved, om byen nu egentlig har det levende, aktive kulturliv, som man ofte påstår at ville anvende som salgsargument over for tilflyttere.” I skal blot opprioritere kulturområdet, så det bliver mere synligt i mediebilledet.

Annonce