Genbrug den gamle jernbane fra Assens til Tommerup St., foreslår Ole Dupont Kofod fra Glamsbjerg
GLAMSBJERG:- Det var aldrig sket, hvis der allerede var en letbane.
Klokken er 16.15 fredag eftermiddag foran den tidligere stationsbygning i Glamsbjerg.
Både Stiftstidendes journalist, der er kørt fra Assens og avisens fotograf, der er kommet fra Odense, er forsinket til aftalen klokken 16 med Ole Dupont Kofod fra Glamsbjerg.
Han har sendt et forslag ind til Assens Kommune om en letbane på den gamle godt 30 kilometer lange jernbanestrækning fra Tommerup St. til Assens. Det er sket i forbindelse med, at der er åbnet op for ønsker til kommuneplanen, der skal danne rammerne for fremtidens Assens Kommune.
Hans udtalelse om, at avisens udsendte ikke ville have været forsinket, kommer, da fotografen fortæller, at han sad fast i en kø, da han skulle ud af Odense.
Og det er netop det, der skal overbevise andre om, at et letbanetog, der er en mellemting mellem en moderne sporvogn og et regionaltog, er en god idé.
- Det er hurtigt, komfortabelt, miljø- og handicapvenligt, lyder ordene fra Ole Dupont Kofod, der er primus motor i arbejdsgruppen Odense Letbaner.
Ved sidste års folketingvalg stillede Ole Dupont Kofod op for Kristendemokraterne, og da talte han varm for, at Odense skulle være den første by i Danmark med letbane.
Derfor glæder han sig også over, at Socialdemokraterne så sent som i sidste uge ville afsætte penge til en letbane i Odense.
Løser transportproblem
Men folk i Assens Kommune skal også have én, mener han.
- Det vil løse flere transportproblemer. I dag er der mange fra Assens og Glamsbjerg, der kører til Odense hver dag, og det kunne tage noget af presset. Men der er også andre facetter. Jeg tror, det vil kunne lette tilgangen til ungdomsuddannelserne, især for de unge i Tommerup, der skal gå på gymnasiet i Glamsbjerg, siger Ole Dupont Kofod.
Han forestiller sig, at letbanen vil kunne forlænges via Brylle til Odense, så man kan komme til København fra Assens med kollektiv trafik på lidt over to timer.
Økonomi en udfordring
Det springende punkt er som i mange andre projekter økonomien.
Ole Dupont Kofod kender ikke de præcise omkostninger, men oplyser, at den eksisterende banestrækning kan sættes i stand for et tocifret millionbeløb, og det inkluderer nye skinner og sikkerhedsanlæg.
- Det er billigt i forhold til et nybygget anlæg, siger Ole Dupont Kofod.
Hvem, der skal stå for driften af banen, har han også et bud på.
- En mulighed er Fynbus, som har været involveret i letbanen i Odense, men den kan også udbydes til en privat operatør, kommunen eller et driftsselskab, siger han.
Politisk medvind
Ole Dupont Kofod håber, at idéen vil blive vel modtaget blandt de lokale politikere.
- Det vinder mere og mere indpas i Danmark. For fem år siden var letbaner et kodeord for indviede entusiaster. I dag taler alle partierne om det, siger Ole Dupont Kofod.
Planerne stopper ikke med en letbane på Assensbanen. Han afslører, at Odense Letbaner vil komme med et idéoplæg, der indeholder genåbning af nedlagte jernbaner som letbaner og nybygning andre steder i hele Region Syddanmark.