Annonce
Gear

Vi tester: Stor Toyota med god plads

Vi tester den nye Rav4 i basisudgaven med forhjulstræk. Her kæmper hjulene noget med at overføre kræfterne til asfalten. Foto: Jens Høy
Toyota holder godt fast i hybridteknologien. Systemet spiller perfekt i Toyota Rav4, og bilen har god plads og meget udstyr til prisen.

Mens verdens store bilfabrikker tøver med at kaste penge efter hybridbiler, holder Toyota fast i teknologien, der giver lavt forbrug ved bykørsel, men ingen effekt har på motorvejen. Toyota har mestret teknikken i over 20 år, og i Rav4 er teknologien komplementeret med en 2,5-liters benzinmotor, og resultatet er lige over 200 hk.

Testbilen er en Rav4 Hybrid H3 med 218 hk, der koster fra 424.990 kroner og har en skattemæssig værdi på 343.000 kroner ved erhvervsleasing i en version med Business Line-udstyr.

Vi kører med almindeligt forhjulstræk. Og vi kan lige så godt slå det fast med det samme: De mange kræfter skal holdes i kort snor, for ellers kæmper forhjulene med at overføre effekten.

I praksis blev vi mange gange under testen irriteret på forhjulstrækket, for er der bare en smule fugt på vejen, går der Hollywood-sound i fordækkene, der kæmper med at holde fast i vejen. Accelererer du kvikt ud af en kurve, bliver det naturligvis kun værre.

Nuvel, Rav4 med CVT-gear er ikke en bil, der opfordrer til frisk kørsel, for meget andet end helt moderat pensionistspeeder ledsages af en let anstrengt lyd, hvor motoren springer op i omdrejninger.

Jeg savner at kunne udnytte motorens moment bedre, uden at lydniveauet stiger. Jeg indrømmer, at det er et spørgsmål om tilvænning, men alt andet end en helt blød speeder giver uskøn lyd.

Annonce

Toyota Rav4 2,5 VVT-i Hybrid 4x2 H3

Pris: 424.990 kroner.

Beskatningsmæssig værdi: 343.000 kroner.

Motor: 2,5-liters benzinmotor med e-CVT-gear.

Ydelse: 218 hk.

Drejningsmoment: 221 Nm v. 3600-5200 o/min.

Topfart: 180 km/t.

0-100 km/t.: 8,4 sekunder.

Forbrug: 17,9 km/l.

CO2 pr. km: 126 g.

Grøn ejerafgift halvårlig: 540 kroner.

Vælg 4x4

Jamen så kan man da bare lade være med at give ret meget gas. Det er også rigtigt, men så sinker man nærmest trafikken, hver gang der skiftes fra rødt til grønt lys. Vi vil derfor anbefale, at man vælger bilen med 4X4. Det koster 50.000 kroner ekstra.

Udstyrsniveauet er højt i Rav4, som vi prøver med H3-udstyr. På listen er DAB-radio indeholdt i Toyotas multimediesystem, der kaldes Touch 2. Det er ikke særlig smart i designet af de grafiske menuer, men det reagerer hurtigt på input. Desværre er der ikke mulighed for Apple Carplay. Testbilen havde desuden navigationsanlæg til 7825 kroner ekstra, og det kan man godt spare, for det er ikke specielt intuitivt at betjene.

Med i udstyret er Toyota Safety Sense 2 med udmærket adaptiv fartpilot og nødbremse for både cykler og forgængere samt fuld LED.

Godt i byen

Kører man ofte i tæt bytrafik, kommer hybridteknikken bedst til sin ret. Man starter altid på el, og næsten umærkeligt springer benzinmotoren ind. Ofte for lige at give lidt mere power og ofte for at lade en sjat på batteriet samtidig. Det er i byen, at man for alvor har glæde af hybridteknologien.

Rav4 har også en knap, hvor man direkte kan vælge kun at køre på strøm, men 28 af 30 gange, jeg trykkede på knappen, blev jeg mødt med to bip og en besked om, at der ikke var nok strøm på batteriet til ren eldrift.

I praksis er knappen derfor mest til pynt, og for at Toyota kan skrive i brochuren, at bilen kan køre udelukkende på strøm over korte strækninger. På den anden side er det ganske let at få bilen til at køre omkring 17 km/l ved kombineret by- og landevejskørsel, hvilket er mere end godkendt.

I bytrafik kommer hybridteknikken bedst til sin ret. Man starter på el, og næsten umærkeligt springer benzinmotoren ind. Foto: Jens Høy

Masser af plads

Testbilen er udstyret med kunstskind på sæderne, og det fungerer udmærket, forstået på den måde, at man såmænd ikke sveder mere end i rigtige lædersæder.

Desuden er der ros for samlekvaliteten på bilen og finish i kabinen. Det virker dog, som om Toyota ikke har afprøvet bilens kæmpe bagagerum i mørke. Her er der kun svag belysning i siden, så hvis rummet er fyldt, er der intet lys.

Fraværet af en eller anden form for tagrende i dørene er også en underlig beslutning, for vandet drypper lige ned på sæderne, hvis du åbner bilen efter regn.

Omvendt er bilens dørsider godt designet, idet døren så at sige følger med helt ned og afskærmer dørtrinnet mod snavs. Du kan derfor sætte dig ind i bilen uden at risikere at få beskidte bukser fra dørtrinnet.

Der er også ros til pladsforholdene, for Rav4 er ekstremt rummelig i kabinen. Teenagebørnene skal være meget langlemmede, før de kan tillade sig at klage over forholdene på bagsædet, der kan endda være fem voksne, et stort bagagerum og masser af praktiske aflæggerum.

Bilen må til gengæld kun trække beskedne 800 kg efter sig, men det tal stiger til 1600 kg, hvis man vælger firehjulstræk.

Der er rigtig god plads i kabinen, mens hele bilen udstråler et højt niveau af soliditet. Foto: Jens Høy

Konklusion

Toyota RAV4 hybrid er en bil, som byder på masser af praktikalitet. Hybrid-drivlinjen spiller godt sammen med bilen, som har en rimelig brændstoføkonomi.

Vælg bilen med firehjulstræk, der ikke koster meget mere, har samme forbrug og giver en mere harmonisk kørsel.

Rav4 Hybrid har et lukket hybridsystem, så der er altså ikke tale om de mere avancerede af slagsen, der kan lades op i en stikkontakt eller ved en offentlig ladestander og køre 30-40 km på ren strøm. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fred friskolerne

Man kan sagtens sidde tilbage med en fornemmelse af, at det var tomme tønder, der buldrede, da Socialdemokratiet allerede fra årets begyndelse varslede store nedskæringer på friskoleområdet. Sådan gik nemlig ikke, da finanslovforhandlingerne i sidste uge faldt på plads og godt for det. For ikke alene ville det give mange kommuner et øjeblikkeligt problem med at finde plads til de friskoleelever, der risikerede at sive tilbage til folkeskolen, hvis der var udsigt til en større stigning i friskolernes egenbetaling. Det ville også ramme hårdt i de mindre byer i de kommunale udkanter, hvor engagerede lokale kræfter har forsøgt at sikre områdets fremtid ved at holde liv i den lokale skole, som lokalpolitikerne i stordriftens navn har lukket. Friskoler, der er vokset frem på gammeldags dyder som medbestemmelse og demokrati, og som regeringspartiet næppe kan være oprigtigt interesseret i at spænde ben for. End ikke selv om de 300 millioner kroner, undervisningsministeren varslede at ville tage fra driften af de 550 friskoler, kortvarigt ville pynte et andet sted i statens budget. De buldrende tønder og det kritiske blik på friskolerne var til at begribe, hvis de skyldtes, at skolerne ikke fulgte lovgivningen, eller hvis de underviste efter helt andre principper og i andre fag end dem, folkeskoleloven bekender sig til. Men virkeligheden er jo, at mange af friskolerne er oprettet på geografiske områder, hvor kommunerne for længst har sluppet deres ansvar. Med den månedlange debat om skolernes økonomi kan usikkerhed for fremtiden imidlertid være plantet så dybt i friskolemiljøet, at regeringen bør forsikre skolerne om, at debatten ikke kommer til at gentage sig til næste år. Og ikke nok med det: Regeringen skylder at sikre skolernes fremtidige eksistens og frede dem, så de kan bruge deres engagement på det, de er bedst til - at undervise børn i deres nærområde. Andet kan hverken skoler, elever eller forældre være tjent med.

Odense For abonnenter

Flere penge på vej til TBT-projekt: Enigt udvalg siger ja til ekstraregning på én million kroner

Annonce