Annonce
Biler

Vi tester: Skodas første plug-in-hybrid er godkendt, men alderen trykker lidt

Skodas første plug-in hybrid er en storladen model, nemlig Superb, som vi tester i stationcarversionen Combi. Foto: Jens Overgaard
Skoda er klar med sin første plug-in-hybrid. Det er den store Superb iV, der klarer op til 55 kilometer på ren strøm, og som vi tester i stationcarversionen, Combi.
Annonce

Skoda er aktuel med sin første plug-in-hybrid, og det er den store Superb, der har fået installeret teknikken, hvor et stort batteri, der kan lades op, leverer strøm til delvis elektrisk kørsel.

Her koster en Skoda Superb Combi iV Plus, der er ugens testbil, 450.000 kroner, mens en tilsvarende VW Passat Variant GTE Plus Pro er 25.000 kroner billigere.

Når vi taler om den for firmabilister vigtige beskatningsværdi, er Superb sjovt nok billigst med en beskatning på 356.000 kroner, mens Passat GTE ligger 7000 kroner højere.

SKODA SUPERB COMBI IV PLUS

Pris: 449.994 kr.

Beskatningsværdi: 356.300 kr.

Brændstoføkonomi: 71,4 km/l (WLTP)

C02 per km: 31 g

Ejerafgift, halvårlig: 430 kr.

Firecylindret motor på: 1,4 liter

Ydelse benzinmotor: 150 hk

Ydelse elmotor: 85 kW (110 hk)

Systemydelse: 218 hk

Batteri: 13 kWh

Rækkevidde på el: 55 km

Moment: 250 Nm

0-100 km/t.: 7,8 sek.

Topfart: 224 km/t.

L/B/H: 487/186/147 cm

Trækvægt u./m. bremser: 750 kg/1.600 kg

Annonce

Bil med god plads

Den store Skoda Superb kom på markedet i den nuværende generation i 2015, og den fik et omfattende facelift i fjor. De indre dyder som komfort og masser af plads er fuldt intakte.

Som udgangspunkt har du en bil med overdådig plads på bagsædet og et enormt bagagerum, der kan tilfredsstille de fleste familiers pladsbehov.

Du skal så være indstillet på køreegenskaber, som er lagt an til den klart komfortable side, og som er skabt til at suge huller over mange motorvejskilometer frem for egenskaberne i en bil som VW Passat GTE, der ud over komfortabel også kan være lettere dynamisk på sognevejene.

Drivlinen omfatter en 1,4-liters benzinmotor på 150 hk samt et batteri på 13 kWh og en elmotor på 85 kW eller 110 hk, hvilket altså giver systemydelsen på 218 hk. Det skal række til en strækning på ren strøm, som på papiret hedder 55 kilometer, mens batteriet kan lades op hjemme med 3,7 kW på tre timer og 30 minutter med en wallboks. Her halter VW-koncernen efter Mercedes, hvor flere af PHEV-modellerne kan oplade med hele 7,4 kW.

Rækkevidden er realistisk. Ved ren eldrift er de 110 hk fra elmotoren lige i underkanten til så stort et køretøj. Til gengæld ramte vi en rækkevidde på lige omkring 50 kilometer med pæn kørsel, og det er godkendt efter batteriets standard.

I det daglige har du dog fornøjelsen af hjælp fra motoren til at sætte i gang og et ekstra løft til accelerationen. Forbruget, der på papiret hedder omkring 70 km/l, har som i alle andre plug-in-hybrider ikke hold i virkeligheden. Regn som udgangspunkt med 14-15 km/l uden strøm på batteriet, mens det, du kan spare derudover, er en gevinst. Det handler nemlig meget om din kørestil.

Annonce

Gelinde fremfærd

Fremfærden foregår gelinde i bilen, hvor drivlinjerne bindes umærkeligt sammen af en sekstrins DSG-automatgearkasse, og hvor skiftet mellem strøm og benzin foregår ganske gnidningsfrit. Som alle andre hybrider er det altså en bil, som giver mening, hvis du har omkring en snes kilometer til jobbet, ellers måske færdes meget i bytrafik.

De fleste, som vælger en bil af denne størrelse, har også typisk et behov for plads og behagelighed på længere stræk. Der er også afsavn som en benzintank, der med sine 50 liter er 16 liter mindre end en tilsvarende benzinmodel. Bagagerummet er med sine 510 liter også krympet med 150 liter. Det er dog ret regulært.

På udstyrsfronten er den store Skoda godt med, især i denne Plus-version. Her er ud over digitalt cockpit, Amundsen-infotainmentsystem med ottetommer skærm og navigationsanlæg, trådløs opladning af mobiltelefonen, nøglefri start og trezonet klimaanlæg.

Bag rattet har du udsigt til et overskueligt, men også noget gammeldags indrettet instrumentbord. Men finish, kvalitetsoplevelsen og betjeningen i det daglige virker overbevisende. Skærmene er også klare, mens sæderne med lang siddeflade og god støtte i siden er lavet til granvoksne personer.

Modellen klarer på papiret 55 km på en opladning. Det passer meget godt med virkeligheden. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Skoda Superb iV giver meget bil for pengene. Det gælder især for firmafolket, som p.t. kan få et raumwunder til en særdeles attraktiv pris. Du skal dog også være indstillet på, at fremfærden er lagt an på det komfortable frem for det dynamiske. Selv om plug-in-drivlinen giver et løft til køreoplevelsen i det daglige, giver det mest mening, hvis du har et behov for jævnligt at køre på ren el.

Interiør og betjening er til den klassiske side. Men funktionaliteten er der ikke en finger at sætte på. Foto: Jens Overgaard
Opladningen sker gennem et stik på fronten. Ladetiden er tre timer og 30 min. ved 3,7 kW i en wallboks hjemme. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce