Annonce
Biler

Vi tester Renault Captur: Masser af fransk finesse i den nye crossover

Renault Captur ligner en af klassens bedste biler. Kabinen er klassens lækreste, og bilen kan leveres med alt i moderne udstyr, inklusive soltag. Foto: Jens Høy
Renault Captur lokker med nyt design og et lækkert moderne interiør. Priserne er fine, og mulighederne for udstyr mange.
Annonce

Ville du turde købe en fransk bil?

Det spørgsmål hører jeg ofte, og allerede efter få timer i den nye Renault Captur er spørgsmålet relevant. Hver gang, jeg stopper og starter bilen på ny, er alle radiostationer forsvundet, og i bilens navigationssystem skal jeg taste adressen ind på ny, idet hukommelsen er slettet.

Den slags småfejl skal man ikke lade sig slå ud af, men det er alligevel tankevækkende i en bil som Captur, for bilen bugner af elektriske systemer.

Et godt eksempel er bilens nøglefri betjening, som er af den helt avancerede type, som selv åbner og låser bilen, når du nærmer dig/forlader bilen. Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvordan alle de elektriske systemer har det om måske fem år i et fugtigt dansk klima.

Jeg skubber tanken fra mig, men fordommene om franske biler lurer alligevel den uge, jeg kører den nye Captur.

Renault Captur Tce 130 EDC Intens

Motor: Firecylindret 1,3-liter turbo.

Ydelse: 130 hk.

Drejningsmoment: 240 Nm.

Forbrug: 16,1 km/l.

Pris: 251.900 kroner.

Pris som testet: 294.000 kroner.

Ekstraudstyr ...

Bose-lyd: 9900 kroner.

Opvarmet forrude: 2900 kroner.

Førerassistentpakke: 7900 kroner.

Metal: 6500 kroner.

Annonce

Har det hele

Vi tester Captur med 1,3-benzinmotor, syvtrins automatgear og i udstyrsniveauet Intens til en pris på 251.900 kroner.

Desuden er der tilføjet diverse udstyrspakker, så prisen ender på 294.000 kroner inklusive soltag til 14.900 kroner.

Det er en stærk pris, hvis vi kigger på konkurrenterne, og efter en uge i bilen og 800 kilometers kørsel tegner sig billedet af en bil, der kommer til at friste mange danskere.

Bilen fås i øvrigt fra 199.000 kroner med en mindre benzinmotor med 100 hk og et lavere udstyrsniveau.

For det første kører mange rundt i den forrige Captur, og den nye er på alle punkter en mere voksen bil. Der, hvor de nuværende ejere måske kommer til at overveje, om de skal have en ny Captur, er i forhold til størrelsen. Den nye er vokset betydeligt, og for mange vil den være blevet for stor.

Netop størrelsen er lidt af et problem i klassen, hvor VW T-Cross og Seat Arona er mindste biler: Ikke alle kunder synes, det er fedt, at de små SUV’er bliver ved med at vokse. Parkeringspladserne bliver ikke større, og mange kunder efterspørger en lille høj bil på grund af udsynet og ikke på grund af pladsen på bagsædet, idet de ofte kun er dem selv bag rattet og en gang imellem en enkelt passager ved siden af. Bagsædet benyttes så mest til tasker, tøj og indkøb.

Annonce

Knap så harmonisk

På papiret lyder 130 hestekræfter fra en firecylindret benzinmotor og syvtrins automatgear som et harmonisk valg, men i praksis er kombinationen ikke helt vellykket, medmindre du kører bilen endog meget forsigtigt/blødt ved igangsætning og acceleration. Renault Captur har det med at springe frem ved alt andet end helt blød speederfod fra stilstand, og hjulspind hører med, hvis ikke du går på listefødder ved acceleration.

Dermed er drivlinjen lidt for meget enten/eller, og oplevelsen af automatgear i samspil med motoren er ikke så harmonisk, som de bedste systemer kan præstere. Under testen oplevede vi også flere gange, at en kombination af forholdsvis lav fart og et pludseligt ønske fra min speederfod gav en mislyd og en uskøn nedgearing.

Captur og automatgear har det så absolut bedst, hvis du kører den helt roligt og med meget blød speeder.

Interiøret er en fornøjelse med bløde overflader, lækker finish og en stor højopløst skærm, hvor du selv kan designe informationerne. Gearvælgeren til automatgearet sidder fint placeret og er af den elektroniske type, hvor du blot slukker motoren, og så sørger elektronikken for at vælge P. En god detalje er også, at holder du i tomgang og ved en fejl åbner førerdøren, ja, så går automatgearkassen også automatisk i P. Godt tænkt.

Der er god plads inde i bilen, og i det hele taget af den nye Captur en af de bedste biler i klassen. Foto: Jens Høy
Annonce

Konklusion

Renault Captur ligner en af klassens bedste biler. Kabinen er klassens lækreste, og bilen kan leveres med alt i moderne udstyr, inklusive soltag.

Interiøret er med den Renault-typiske lodrette skærm, der fungerer glimrende. Foto: Jens Høy
Prisen starter ved lige knap 200.000 kr., mens testbilen med stor motor og omfattende udstyr løber op i 252.000 kr. Foto: Jens Høy
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Uro efter dødsulykke: Politiet måtte sikre OUH mod folk, der strømmede til

Danmark

Sådan ruster vi EU til fremtiden

Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Kerteminde

Corona har for alvor gjort sit indtog: Nu er nøgletal over 100 i Fyns hotspot

Annonce