Annonce
Biler

Vi tester: Japansk minibil kører under radaren

Designet på Nissan Micra er strømlinet og bysmart. Sikkerhedsudstyret er omfattende, men pladsen på bagsædet er trang. Foto: Jens Overgaard
Nissan Micra byder på strømlinet design og pænt med sikkerhedsudstyr, men er også upraktisk og dyr. Grundmotor på 100 hk løfter dog miniklassebilen.

Futuristisk design, masser af udstyr og forholdsvis sparsommelige motorer under hjelmen.

Det lyder som opskriften på at få succes i miniklassen, som har fået pænt fat. Alligevel halter det med at få succes for Nissan Micra, der kom på banen i 2017 og siden da er blevet opgraderet med blandt andet bedre infotainment og en stribe nye motorer.

Lige meget har det hjulpet. I fjor blev der kun solgt 421 Micra-modeller. Til sammenligning røg der nummerplader på 6914 Citroën C3, som dominerede klassen. Ironisk nok kunne familiemedlemmet Nissan Qashqai sætte sig på tronen som Danmarks mest solgte bil med 7325 eksemplarer.

Vi prøver at opklare mysteriet og tester modellen med topudstyret Tekna og den trecylindrede grundmotor på 1,0 liter, hvor ydelsen i fjor røg op fra 90 hk til 100 hk, mens prisen lander på 175.000 kroner.

Læsere med historien i hu kan huske den charmerende Micra fra 2002-2010, som solgte pænt herhjemme. Den blev afløst af den noget buttede og rustikke indisk-fremstillede efterfølger, som aldrig rigtig fik fat.

Med den nyeste futuristiske generation, der bygger på samme undervogn som den udgåede Clio og bygges på Renault-fabrikken i franske Flins-sur-Seine, skulle der andre boller på bilsuppen.

Annonce

NISSAN MICRA 1,0 IG-T 100 HK TEKNA

Pris: 174,990 kroner.

Denne model fra: 144.990 kroner.

Brændstoføkonomi: 17,9 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 128 g

Ejerafgift, halvårlig: 540 kroner.

Motor: Trecylindret motor på 1,0 liter.

Ydelse: 100 hk.

Moment: 160 Nm/2750 omdr.

Topfart: 184 km/t.

0-100 km/t.: 10,9 sekunder.

L/B/H: 4,00/1,74/1,46 m.

Trækvægt m./u. bremser: 1200/555 kg.

Kneben bagsædeplads

Det er lykkedes et stykke hen ad vejen. For der er masser af signalværdi i Micraen, der stadig er et friskt pust i klassen.

Samtidig er standardudstyr som den omfattende Safety Shield-pakke med nødbremse, der har fodgængergenkendelse, skilteaflæser, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding samt vinterpakke helt fra den billigste Visia-version til 145.000 kroner med til at trække op.

Vi hopper om bord i bilen, hvor der er udsigt til et praktisk interiør, som er mere jordnært end det lidt specielle ydre.

Du sidder forholdsvis lavt i forhold til rattet. Pladsen foran er rimelig uden at være prangende. Men på bagsæderne er pladsen kneben i forhold til konkurrenterne, og den høje vindueslinje, hvor du har udvendige dørgreb nær C-stolpen, giver en noget klaustrofobisk fornemmelse.

Bagagerummet rammer med sine 300 liter gennemsnittet i klassen.

Fast undervogn

Undervejs har du en bil, som opleves komfortabel og stabil, og som kører ubesværet på motorvejen med et fint kraftoverskud.

Styretøjet er tungt og lidt som i en sportsvogn uden at være skarpt, mens undervognen er mere fast end hos de fleste konkurrenter, hvor Ford Fiesta dog stadig er det køreglade indslag. Så bilen indbyder ikke umiddelbart til sjov på de snoede veje.

Den trecylindrede motor på 1,0 liter har nogen resonans i tomgang, og den skal op i omdrejninger for at lægge fra land, men de 160 Nm er lige nok til at give et godt antrit.

Brændstoføkonomien på 17,9 km/ l er okay uden at være super lavt. Bag rattet kan du lege med funktionerne i det opgraderede N-Connect-system, der har Apple Carplay og Tomtom-navigation.

Bagdørene har høje greb. Det skal du vænne dig til, men det fungerer rimeligt. Foto: Jens Overgaard

Gnidret skærm

Selv om skærmen er vokset i størrelse til syv tommer, er det en noget gnidret grafik, hvor ikonerne ikke altid er lige nemme at ramme. Finishen og kvalitetsoplevelsen er også lidt billig med tynd plastic, men vi er ikke i tvivl om, at det er slidstærkt.

Vi kan glæde os over pænt grundudstyr, mens Tekna også har blandt andet full LED-forlygter, bakkamera og Bose-højttalere.

Selv om modellen angiveligt sælges med rabatter på en halv til en hel snes tusinde kroner, er konkurrencen skarp fra især Peugeot 208 og Citroën C3 og fætteren Renault Clio, der også konstant har kampagner og er billigere.

De nye generationer af 208 og Clio, som netop er lanceret, kan dog ændre dette forhold, men Micra er stadig en snes tusinde kroner for dyr og måske lidt for speciel i sin fremtoning.

Interiøret er funktionelt, finish og plastkvalitet er på et mellemniveau. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Nissan Micra er et smart visitkort, og sikkerhedsudstyret er rimeligt. Pladsen på bagsædet er dog begrænset, og prisen høj i forhold til konkurrenterne.

Derfor forbliver den måske under radaren.

Skærm og infotainment har fået en opgradering, men det er stadig noget gnidret. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce