Annonce
Biler

Vi tester: Japansk Berlingo er solid, men bekostelig

Toyota Proace City Verso er lige så praktisk, som den ser ud. Med plads til syv løber prisen dog hurtigt op. Foto: Jens Overgaard
Toyota Proace City Verso med syv sæder og dobbelte skydedøre er en meget rummelig familieflytter. Men prisen løber hurtigt op.
Annonce

Storfamilier med behov for plads til børn i alle størrelser har flere muligheder end nogensinde. Det gælder især inden for de store rummelige Postmand Per-modeller, hvor Toyota nu blander sig i klassen med den nye Proace City Verso. Hvis formerne ser bekendte ud, er det ikke helt tilfældigt. Proace Verso er nemlig søstermodel til ikonerne Citroën Berlingo og Peugeot Rifter.

Den starter fra folkelige 200.000 kroner for en femsæders basismodel, kaldet Combi, med en 1,5-liters dieselmotor på 102 hk, mens det koster 15.000 kroner mere at få en 1,2-liters benzinmotor på 110 hk under hjelmen.

Ugens testbil er i den helt anden ende af prisskalaen. Det er den syvpersoners Proace City Verso 1,2 Puretech Long Family.

Den byder på ekstra lang akselafstand, skydedøre i begge sider, den omtalte 110-hk benzinmotor og manuelt gear til en pris af bekostelige 310.000 kroner. Du kan godt få modellen med en større 130-hk benzinmotor med automatgear, men så lander prisskiltet 40.000 kroner højere.

TOYOTA PROACE CITY VERSO 1,2 PURETECH LONG FAMILY

Pris: 309.900 kr.

Toyota Proace City Verso: Fra 199.900 kr.

Brændstoføkonomi: 14,3 km/l (WLTP)

C02 per km: 153 g

Ejerafgift, halvårlig: 580 kr.

Motor: Trecylindret motor på 1,2 liter

Ydelse: 110 hk

Moment: 205 Nm/1.500 omdr.

Topfart: 175 km/t.

0-100 km/t.: 11,0 sek.

L/B/H: 475/211/181 cm

Trækvægt u./m. bremser: 740 kg/ 950 kg

Annonce

Rummelig sag

Det er som udgangspunkt en no-nonsense bil, som du træder op i. Den seneste og tredje generation af Berlingo og co. fra 2018 blev langt mere personvognsagtig og civiliseret. Det gælder også Toyotaen, der med Verso som synonym for mærkets rummelige familiebiler holder arven i hævd.

Det første indtryk er den noget rustikke kabine, der peger mere mod varevogn end persontransport. Du skal lige vænne dig til det nærmest opretstående instrumentbord, mens det stenhårde plastinteriør ikke er specielt charmerende.

Som brugsgenstand for børnefamilier er overfladerne dog helt klart praktiske og nemme at tørre af. Efter nogen tid vinder indretningen, hvor du sætter pris på de mange og store aflæggerum og det højtplacerede gearskifte, som ligger godt for hånden.

De dobbelte skydedøre hører med til Family-udstyret, hvor døren i venstre side kommer med. Den hjælper med adgangen til især den tredje sæderække, hvor sæderne ydermere kan forskydes i længderetningen.

Heromme på tredje række er der i modsætning til i andre syvpersoners biler regulær plads og hovedhøjde. Bagagerummet er bredt anvendeligt med sine 1050 liter, når der er én sæderække oppe og 209 liter med to af slagsen.

Annonce

Pænt forbrug

Køreoplevelsen er klar: Bilen ligger forholdsvis stabilt på vejen, og lydniveauet er pænt støjsvagt trods den store kasse af en kabine.

Benzinmotoren på 110 hk kan flytte bilen, men det er ikke nogen racer. Her er der flere kræfter at tappe af med benzinmotoren på 130 hk, men her er prisen altså også pænt højere.

Selv om diesel for mange er dømt ude, er der mere sejtræk at hente her. Vi kunne dog glæde os over en brændstoføkonomi, der lå pænt, og de lovede 14,3 km/l er ikke urealistiske.

Den billigste Proace Verso Combi byder på det mest nødvendige udstyr som manuel aircondition samt en pæn sikkerhedspakke med blandt andet automatisk nødbremse, vejskiltegenkendelse, automatisk op- og nedblænding samt vognbaneassistent - mens du skal op i Family for at få blandt andet ottetommer skærm med Apple Carplay/Android Auto, parkeringssensorer, klimaanlæg og skydedøre i begge sider. Hvis du skal have syv sæder, kan det hurtigt løbe op.

Testbilen var den billigste på benzin, mens Family-modellen med 1,5-liters diesel på 102 hk ligger på 295.000 kroner. En 130-hk diesel med automatgear ligger 40.000 kroner højere.

Sammenligningen med konkurrenterne er ikke let. Peugeot Rifter fås ikke med syv sæder, mens Berlingo kun fås med dieselmotorer. Der kan dog ofte være gode kampagnetilbud hos de to franskmænd. For eksempel er Berlingo med syv sæder pænt billigere end Proace City. Toyota giver dog længere garanti.

De brede skydedøre i begge sider giver fin adgang til anden og tredje sæderække. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Toyota Proace City Verso er praktisk og rummelig, især som syvpersoners model. Den er dog stadig rustik, og prisen stikker af, hvis du skal have mere motorkraft og automatgearkasse. Her er der langt mere raffinerede konkurrenter på markedet i samme prisklasse. Det kan for eksempel være Renault Grand Scenic.

Instrumenteringen fungerer, og der er masser af aflæggeplads. Men her er meget hård plast. Foto: Jens Overgaard
Den kantede Toyota er praktisk, men den er også noget rustik. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce