Annonce
Biler

Vi tester: Den høje koreaner fra Hyundai vil så gerne være lidt mere spændende

Den 48 volts hybridmotor giver et bedre afsæt for den 136 hk dieselmotor, men kører Tucson N-line kører mere som en solid familiebil. Foto: Jens Overgaard
Vi kører den høje SUV Hyundai Tucson med opgraderet mere effektiv dieselmotor på 136 hk og sportsligt N-Line-udstyr.

Det er godt at have forbilleder. Det ved marketingfolkene hos bilproducenterne, der lancerer heftigt motoriserede varianter af kendte modeller og så søsætter varianter med mainstream-motorer og næsten samme styling. Det gælder også hos Hyundai, som forrige år introducerede den voldsomme i30N hatchback med 275 hk, og som er fulgt af flere N-Line modeller, hvor vi tester den høje Tucson, der er i klasse med Nissan Qashqai, men mere rummelig.

Tucson får nu også Hyundai-koncernens 48-volts milde hybrid-system, som spiller sammen med en dieselmotor på 136 hk og blandt andet betyder, at motoren kan slå fra ved 30 kilometer i timen til stop og spare lidt på dråberne. Det er en bil, som løber op i 400.000 kroner og med ekstraudstyr lander på 425.000 kroner. Med den almindelige 136-hk dieselmotor, automatgear og såkaldt Value Edition-udstyr starter modellen fra 305.000 kroner.

Annonce

TUCSON 1.6 CRDI DCT MILD HYBRID N LINE 136 HK

Pris: 424.985 kroner.

Denne model fra: 399.995 kroner.

Brændstoføkonomi: 17,9 km/l (WLTP).

CO2 pr. km: 146 gram (WLTP).

Ejerafgift, halvårlig: 3240 kroner.

Motor: Firecylindret motor på 1,6 liter.

Ydelse: 136 hk.

Moment: 320 Nm.

Topfart: 180 km/t.

0-100 km/t.: 11,2 sekunder.

L/B/H: 4,48/1,85/1,66 cm.

Anhængervægt m./u. bremser: 750 kg/1400-1600 kg.

Mindre fersk

Den rummelige Tucson med rødder tilbage til 2015 er letkørt og praktisk i det daglige. Her er godt med luft og plads i kabinen, hvor det mærkes, at den er 14 centimeter længere end Qashqai og har to centimeter mere mellem akslerne. Her er mange aflæggerum og praktisk dobbeltbund i bagagerummet på 503 liter, som er pænt og cirka 70 liter større end den japanske konkurrent.

På afstand kan Tucson stadig imponere med sin Audi-store front. Det indtryk løftes med N-Line-udstyret, som omfatter matsort trim, full LED-forlygter, 19-tommer alufælge og dobbelt udstødning Det er detaljer, som løfter Tucson fra Hyundais noget leverpostejagtige look til en mere fræk attitude. Det gælder også indendørs, hvor det noget ferske instrumentbord og ditto kabine er peppet op med nyt sort interiør med røde kontrastsyninger og aluminiumsdetaljer, læder og ikke mindst velstøttende og brede sportssæder.

Glidende fremfærd

Storskærmen på otte tommer er med tydelig grafik og hurtig. En fin detalje er en ekstra flap på solskærmen, som kan vippes til at tage sol fra siden.

På vejen har du en glidende fremfærd, hvor det syvtrins automatgear spiller godt sammen med den 1,6-liters motor, og den lille elmotor giver en lettere acceleration fra start. På vejen er den store bil dog ikke så sportslig, som den ser ud. Her er mere tale om en bamset fremfærd med vægt på det stabile. De, der vil mere, kan opgradere med en 2,0-liters version med 48-volts mild hybrid på 184 hk.

Hvis kørselsbehovet er lille, kan det være fristende at gå om bord i benzinudgaven med 132 hk, hvor grundprisen er 255.000 kroner. Men forbruget på 12,5-12,7 km/l er ikke imponerende.

Den velfriserede Hyundai Tucson kommer til at se mere rå ud med N-line-pakken, der bl.a. omfatter matsort styling og kølergrill samt full LED-forlygter. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Udstyret er pænt fra grundniveauet Life. Men det er uden automatisk nødbremse. Her skal du ofre 45.000 kroner for at komme op i Premium, der til gengæld er righoldigt udstyret.

Det gælder også for N-line, der blandt andet har digital instrumentering, nøglefri start og sæder med elektrisk lændestøtte. Men adaptiv fartpilot skal tilkøbes som del af en pakke til 10.000 kroner. Firehjulstræk koster 25.000 kroner ekstra.

Hyundai Tucson er solid og rummeligt SUV, som er et overset alternativ til Qashqai og co. Brændstoføkonomien for benzinversionerne er ikke overvældende, så det undrer, at der ikke er 48-volts-hybrider her. Denne teknologi hjælper til at give en mere glidende kørsel.

Vi har sværere ved at se fordelene på det daglige forbrug i dieselversionen. Det mest fornuftige køb er den 136-hk diesel med Value Edition plus Pack til 299.000 kroner plus automatgear til en snes tusinde kroner.

Indendørs er det ellers noget ferske interiør peppet op med sort styling med rød kontrast. Storskærmen på otte tommer er med til at give liv. Foto: Jens Overgaard
De store 19 tommer N-Line alufælge er med til at fremhæve det lidt rå look til familiebilen. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce