Annonce
Debat

Vi skal hoppe på nattoget

På kant: Sverige går seriøst ind i arbejdet med at genetablere nattog i Europa, og jeg synes, at Danmark skal hoppe med på vognen. I dag er det besværligt, uoverskuelig og dyrt at rejse rundt med tog. For at komme frem til målet i f.eks. Sydeuropa kræver det flere skift af tog undervejs, og det kan være svært at planlægge. En ambitiøs ”Europæisk Togfond” og et fælles bestillingssystem kan udvikle et alternativ til at flyve.

Afgifter på flyrejser er et godt instrument til at finansiere omlægning af vore måde at transportere os på. De små afgifter, som SF foreslår, flytter ikke i sig selv adfærden væk fra fly. Men det kan være med til at rydde op efter forureningen, ved at understøtte bæredygtige transportformer. Et vidt forgrenet net af toge og busser i høj kvalitet, og en pris der er til at betale, vil trække passagerer til sig.

Folketingsvalget var også et valg om Danmarks infrastruktur. Vi skal ikke blindt fortsætte med flere og flere biler på flere og flere veje. Vi skal gå aktivt ind i kampen for en bæredygtig fremtid, mod klimaforandringerne og for et bedre miljø. Vi skal have et Danmark og Europa der trafikmæssigt hænger sammen med mindre bilforstoppelse på vejene. Ja, alt taler for massive investeringer i en langt mere omfattende kollektiv transport, og SF lægger ambitiøse planer frem.

Annonce
Karsten Hønge
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];