Annonce
Udland

Vestager taber og vinder skattesager om kaffe og biler

Kenzo Tribouillard/Ritzau Scanpix
EU-Kommissionen mener, at skatteaftaler i Holland og Luxembourg var ulovlig statsstøtte.

Margrethe Vestager har de seneste fem år vundet sig et ry for at slå hårdt til mod store og små virksomheders særlige aftaler med EU-lande om at lette deres skattebyrde.

Tirsdag er to af disse sager blevet prøvet ved EU-Domstolen, og EU's danske konkurrencekommissær får ret i den ene og uret i den anden.

En særlig skatteaftale, som kaffekæden Starbucks indgik med Holland, var ulovlig statsstøtte, slog EU-Kommissionen fast i 2015.

Men Vestagers folk har ikke været i stand til at løfte bevisbyrden. Sagen mod Holland og Starbucks afvises, hedder det i den ene afgørelse.

- Kommissionen har ikke været i stand til at bevise, at Starbucks havde en fordel, skriver domstolen i en pressemeddelelse om afgørelsen.

Kommissionen havde krævet, at Holland skulle inddrive yderligere 30 millioner euro fra Starbucks i tabte skatteindtægter.

I en anden sag stadfæster EU-Domstolen en skatteafgørelse mod Fiat Chrysler. Den gik på, at Luxembourg skulle kræve 30 millioner euro fra bilfabrikanten.

- I dagens afgørelse afviser EU-Retten sagen, og den bekræfter EU-Kommissionens afgørelse som gyldig, hedder det.

30 millioner euro svarer til 224 millioner kroner.

Margrethe Vestager argumenterede i 2015, at skatteaftalerne i Holland og Luxembourg kunstigt bidrog til at sænke de to virksomheders skattebyrde.

EU-Kommissionen har ikke truffet beslutning, om sagen mod Holland og Starbucks skal ankes.

- Dagens dom giver vigtig vejledning til, hvordan EU's statsstøtteregler skal håndhæves på skatteområdet. Samtidig har alle sager særlige forhold, og de involverer komplekse juridiske spørgsmål, siger Margrethe Vestager i en skriftlig udtalelse.

Kommissionen vil nu nærlæse dommen grundigt, siger kommissæren.

De to afgørelser falder, mens EU-Domstolen brygger på endnu en dom - i en helt anden liga. Det er afgørelsen om, at Irland skal inddrive yderligere 13 milliarder euro fra Apple.

Den handler også om ulovlig statsstøtte, og domstolen holdt i sidste uge en høring i sagen.

Her sagde en advokat for Apple, at skatteafgørelsen er "i strid med virkeligheden og al sund fornuft", da den ifølge ham ville betyde, at Apples aktiviteter i Irland tegnede sig for næsten alle Apples indtægter uden for USA.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce