Annonce
Indland

Verdenskunstner: Min kunst bliver aldrig brugt kommercielt

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Den kinesiske kunstner Ai Weiwei har hevet dansk bilforhandler i retten efter reklame for ny bil i 2017.

Da facaden på Kunsthal Charlottenborg i 2017 blev prydet med 3500 redningsveste, var det ikke, for at firmaer skulle tjene penge på det.

Målet for verdenskunstneren Ai Weiwei var i stedet at sætte fokus på den måde, som flygtninge, der kommer til Europa, bliver behandlet på.

Sådan forklarer han onsdag formiddag ved Retten i Glostrup, hvor installationen "Soleil Levant" igen er blevet aktuel.

- Jeg har aldrig brugt mine værker til firmarelaterede ting. Det vil jeg især ikke gøre med så store virksomheder. Hvis det skulle ske, skulle det være med øje på velgørenhed, forklarer han i retten.

Den kinesiske kunstner er taget til Danmark, hvor han har anlagt en retssag mod den danske importør af Volkswagen.

Han mener, at Skandinavisk Motor Co. A/S har krænket hans ophavsret og forbrudt sig mod markedsføringsloven.

Det skete, da selskabet fotograferede en ny Polo foran kunstinstallation i 2017. Fotoet blev efterfølgende brugt i en kampagne for den nye bil.

De mange tusinde redningsveste var hentet ind fra Lesbos, der under flygtninge- og migrantkrisen for mange var porten til Europa. Idéen til værket fik Ai Weiwei, da han selv besøgte øen.

Skandinavisk Motor Co. A/S har erkendt, at kunstnerens ophavsret er blevet krænket.

Men selskabet afviser at have handlet på kant med markedsføringsloven og at betale de to millioner kroner til Ai Weiwei, som han forlanger.

Ved siden af den kinesiske kunstner i retten sidder en tolk, der oversætter hans forklaring. Meget af det, hun siger, er utydeligt for tilhørerne i salen.

På et tidspunkt spørger Ai Weiweis advokat, Maiken Toftgaard, hvad kunstneren havde sagt, hvis bilforhandleren havde spurgt om lov til at bruge billedet.

- Så ville jeg grine af det, siger kunstneren, mens hans tætte krop hopper op og ned, da han smågriner i retten.

Ai Weiwei er både en meget anerkendt kunstner i hele verden og aktivist. Han forklarer, at hans kunst handler om politik og samfund.

Han ønsker ikke at blive associeret med en kommerciel bilforhandler, fortæller han.

- Det er ikke kun mig. Det er også en meget sørgelig situation, at flygtningene er blevet krænket, siger han.

Blandt tilhørerne sidder tre kinesere iført orange redningsveste og lytter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Invasionen fortsætter: Nu er der fundet fem døde vildsvin på ærøske kyster

Erhverv For abonnenter

- Kvinder er ved at banke sig selv tilbage til kødgryderne

Annonce