Annonce
Erhverv

Venstre vil bruge en milliard på Rute 9: - Det vil være helt fatalt, hvis det ikke bliver gennemført

Erling Bonnesen fra Venstre håber på, at partiet kan få de øvrige partier med på at prioritere Rute 9 i forhandlingerne om de mange milliarder, der skal fordeles til bedre trafik og infrastruktur i Danmark. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix.
Venstre har netop landet deres udspil til de kommende forhandlinger om, hvor der de næste 10 år skal investeres milliarder i ny infrastruktur i Danmark. I regeringens udspil var der ikke meget til Langeland og Sydfyn, men det vil Venstre forsøge at råde bod på.

Langeland: Da regeringen for en måned siden fremlagde sit udspil til en transportaftale, udløste det kritik fra politikere og debattører på Langeland og andre dele af Sydfyn, der følte sig overset.

Nu er Venstre klar til at gå ind i forhandlinger med deres trafikudspil, der netop er landet. To af projekterne peger direkte på Langeland og det sydfynske område. Det første handler om en opgradering af Rute 9, forklarer Venstres folketingsmedlem Erling Bonnesen.

- For os i Venstre er det en klar prioritet, og vi har sat penge af til det. Det handler om en opgradering af Rute 9 fra enden af Svendborgmotorvejen og frem til Femern, siger han.

Annonce

I Venstres forslag til en transportaftale kan man se, at partiet vil bruge en milliard kroner på  projektet, der blandt andet indebærer, at der etableres en omfartsvej rundt om Bregninge, så trafikken glider bedre.

- Ved Bregninge krøller vejene, så der skal der laves en omfartsvej. Vi oplever, at trafikken klumper og sander til, og der kommer mere og mere støj, lyder det fra Erling Bonnesen og det øvrige Venstre, der endnu ikke har lagt sig fast på de en af de to til tre modeller, der er i spil som forslag til en omfartsvej.

Styrk området

Venstre har desuden sat et fremskudt færgeleje ved Tårs ind som et konkret projekt i sit trafikudspil, men her følger ingen finansiering med, for det fremskudte færgeleje skal ifølge forslaget betales af det statsejede holdingselskab Sund & Bælt.

- Dengang Storebæltsbroen blev etableret, blev det besluttet, at hvis det frygtelige skulle ske, at broen bliver lukket, så skal der være to reserveforbindelser mellem landsdelene. Den ene af de to forbindelser er Spodsbjerg-Tårs, så den har Storebæltsforbindelsen et ansvar for, siger Erling Bonnsesen, der har en forventning om, at der vil være tilslutning blandt partierne til den løsning, da det ifølge ham ligger i aftalen om Storebæltsbroen.

Begge forslag - opgraderingen af Rute 9 og det fremskudte færgeleje - handler ifølge Venstre om at få trafikken til at glide bedre og hurtigere og at styrke infrastrukturen i området.


Det vil være helt fatalt, hvis det ikke bliver gennemført, fordi man så vil miste vækst, erhvervsmuligheder og arbejdspladser.

MF Erling Bonnesen, Venstre


For Venstre er det afgørende, at de to forslag bliver en realitet.

- Det her skal blive til noget. Det er derfor, vi har det som en klar prioritet. Og det er meget vigtigt, at det bliver startet op nu, så det er gennemført og står klar, når Femern-forbindelsen er færdigbygget, siger Erling Bonnesen og lander ud efter det Socialdemokratiets udspil, hvor de to projekter ikke var nævnt.

- Til min store overraskelse havde de glemt at prioritere det i deres trafikudspil. Men det vil være helt fatalt, hvis det ikke bliver gennemført, fordi man så vil miste vækst, erhvervsmuligheder og arbejdspladser. Vi ved alle, at en god og effektiv infrastruktur skaber udvikling, fordi virksomhederne vil investere.

Venstres udspil

Venstres trafikudspil indeholder en lang række konkrete projekter. To af dem lyder:

Opgradering af Rute 9 på Tåsinge

Rute 9 er i dag en 2-sporet vej mellem Svendborg og E47 ved Maribo. Vejen er på strækningerne nærmest Spodsbjerg Færgehavn og Taars Færgehavn anlagt som 2-sporet motortrafikvej. Der er i dag ikke kapacitetsproblemer på strækningen, men en del bilister bygennemfarter, og der opleves en varierende vejstandard, der tilsammen kræver en opgradering. Venstre vil afsætte 1,0 mia. kr. til projektet.

Fremskudt færgeleje ved Tårs

Venstre ønsker, at der bygges et fremskudt færgeleje ved Tårs til færgeruten Spodsbjerg-Tårs. Et fremskudt færgeleje vil give en kortere rejsetid over Storebælt og vil komme mange danskere til gavn. Det gælder især, når Femern-Bælt tunnelen står færdig, og vi får øget trafik fra Fyn til Lolland. Projektet skal finansieres af Sund & Bælt.

Det samme gælder desuden med tilflytning, nævner Erling Bonnesen.

- Hvis man gerne vil bo på Sydfyn, Tåsinge eller Langeland, og hvis man ikke lige arbejder i området, så skal man kunne komme forholdsvist hurtigt til og fra arbejde. Jeg håber meget på, at når vi nu går ind til forhandlingsbordet, at vi kan få det med i den kommende trafikaftale. For det her skal blive til noget, siger han.

Du nævner flere gange, at det her er meget vigtigt for Venstre. Hvor afgørende er det for jer, at netop de her projekter går igennem sammenliget med nogle af jeres mange andre forslag?

- Det er vigtigt som vigtigt. Og det er helt nødvendigt, at vi får det på plads nu, så det står klar, når Femern-forbindelsen er klar. Det er det stærkeste, jeg kan sige om det, siger Erling Bonnesen og henviser til, at det er prioriteret højt med den milliard, Venstre ønsker at bruge på projektet.

Annonce

Forhandlinger

Venstre var allerede for en måned ude med kritik af regeringen, da den fremlagde sine planer om at styrke infrastrukturen på landsplan med over 100 milliarder kroner frem mod 2035.

I projektet ”Danmark fremad” lægger regeringen blandt andet op til en opgradering af vejnettet på Lolland, hvilket er et skridt på vejen mod at forbinde Svendborg og Femern via Langeland, men det er altså langt fra tilstrækkeligt, mener Venstre.

Partierne på Christiansborg skal de kommende måneder afgøre, hvor der de næste ti år skal investeres milliarder i ny infrastruktur i Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce