Annonce
Odense

Venstre kræver åbenhed om letbane-strid: - Det er helt vildt, at vi skal læse om det her i pressen

Venstres Christoffer Lilleholt forstår ikke, hvorfor partierne i byrådet ikke er blevet orienteret om en konflikt mellem Odense Letbane og hovedentreprenøren Comsa, der har krævet ekstra betaling af et millionbeløb, der er større end de resterende reserver i den samlede projektøkonomi. Arkivfoto: Jesper Gimbel
Alle kort skal lægges på bordet, lyder det fra Venstre og Christoffer Lilleholt, efter Fyens Stiftstidende har skrevet om, at Odense Letbane igen risikerer at stå tilbage med en ekstra entreprenør-regning på et hemmeligholdt millionbeløb, som denne gang ikke vil kunne betales af reserverne til det store projekt. Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) peger på, at Økonomiudvalget er blevet orienteret om konflikten.

Odense: Venstres Christoffer Lilleholt var ved at få kaffen galt i halsen, da han søndag slog op i Fyens Stiftstidende og læste, at Odense Letbane igen bliver mødt med krav om ekstra betalinger til en af projektets helt centrale entreprenører.

Fyens Stiftstidende har tidligere skrevet om, hvordan entreprenøren Barslund krævede ekstra 50 millioner kroner for det arbejdet, som de havde udført.

Og denne gang drejer det sig om den spanske hovedentreprenør Comsa, der har stillet krav om et så stort millionbeløb, at det vil overskride de reserver i projektøkonomien, som blandt andet tidligere har været brugt til at finansiere letbanens forsinkelser.

Annonce

Letbane-direktør Mogens Hagelskær har i den forbindelse ikke ønsket at oplyse, hvor stort det samlede krav fra Comsa er, men direkte adspurgt svarede han i forbindelse med den første omtale af sagen, at det ikke vil kunne holdes inden for reserverne, der umiddelbart udgør omkring 73 millioner kroner. På den måde risikerer regningen i yderste konsekvens at falde tilbage på Odense Kommune og staten.

Og lige præcis den oplysning kommer som et chok for Christoffer Lilleholt. Han vidste godt, at der var en konflikt med Comsa, men anede intet om, at kravet er større end reserverne.

- Det er dybt alvorligt det her. Det kan ende med, at vi bliver nødt til at genåbne budgettet og skære i velfærden til børn og ældre, siger Christoffer Lilleholt.

V: Åbenhed nu

Mogens Hagelskær håber fortsat, at Odense Letbane kan blive enige med Comsa. Alternativt kan striden ende med at skulle afgøres i en voldgiftssag.

I en halvårsrapport, som Odense Letbane offentliggjorde i forrige uge, bliver drøftelserne med Comsa betegnet som ”verserende og skærpede”.

Vi er blevet orienteret om konflikten med Comsa, men har tidligere fået at vide, at kravet kunne holdes inden for den samlede projektøkonomi. Det har letbanedirektøren nu fortalt, at det i yderste konsekvens ikke kan. Det er en ny og selvfølgelig helt central oplysning.

Christoffer Lilleholt (V)


Christoffer Lilleholt har sendt en lang række spørgsmål om konflikten til stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen og kræver fuld åbenhed om konflikten og om dens mulige konsekvenser i forhold til den planlagte driftsstart ”omkring årsskiftet”.

- Det er helt vildt, at vi skal læse om det her i pressen. Hvorfor er vi ikke blevet orienteret om, at kravet fra Comsa er større end reserverne? Odenseanerne fortjener og har krav på at vide, hvad der foregår i et projekt til knap fire milliarder kroner, siger Christoffer Lilleholt.

Annonce

Økonomiudvalg kender konflikten

Da entreprenøren Barslund i slutningen af 2019 nedlagde arbejdet, fordi Odense Letbane nægtede at betale et krav om ekstra 50 millioner kroner på grund af et dårligt gennemarbejdet projektmateriale, krævede Venstre, at borgmesterforvaltningen tog affære og strammede kontrollen med letbanesekretariatet.

Det blev dog afvist fra både stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen og borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der slet ikke ville kommentere sagen, fordi det var et anliggende mellem Odense Letbane og entreprenøren.

Denne gang peger Peter Rahbæk Juel dog på, at Økonomiudvalget på møder den 11. og 13. august er blevet orienteret om, at der verserede en konflikt mellem Odense Letbane og Comsa.

- Vi er blevet oplyst om, at der var en konflikt med Comsa. Samtidigt er vi blevet oplyst om, at vurderingen er, at projektet fortsat kan holde sig inden for projektets reserver. Andet har vi ikke hørt, siger Peter Rahbæk Juel.

Letbanedirektøren fortæller jo nu, at det samlede krav fra Comsa ikke kan holde sig inden for reserverne. Har du været bekendt med, at kravet var så stort?

- Det er jo ikke unormalt, at der i store og små anlægsprojekter kommer alle mulige krav. Vi har tillid til, at Odense Letbane håndterer forhandlingerne. Det centrale er, at Odense Letbane fortsat melder om, at projektet holder sig inden for de samlede reserver.

Er du blevet orienteret om andre problemer eller konflikter med entreprenørerne, der kan fordyre eller forsinke letbanen?

- Nej, det er jeg ikke.

Føler du dig fortsat tryg ved, at den samlede slutregning for letbanen kan holdes inden for den samlede projektøkonomi?

- Når Odense Letbane meddeler os, at det kan den, så har jeg tillid til det.

Venstre efterlyser generelt en større åbenhed i forhold til de her ret afgørende konflikter, der potentielt kan gøre letbanen dyrere. Mener du, at der er behov for det?

- Jeg synes generelt, at letbanen har fået meget opmærksomhed fra offentligheden, og jeg oplever også, at letbanen kommunikerer proaktivt på rigtigt mange ting. På den anden side er det også letbanens opgave at værne om skatteborgernes midler, når de forhandler med underleverandører. Så på den ene side skal man være åben, men på den anden side skal man også beskytte sin forhandlingsposition over for en leverandør, der jo har et incitament for at få så mange penge som muligt, siger Peter Rahbæk Juel.

Svarene stiller dog ikke Christoffer Lilleholt tilfreds.

- Vi er blevet orienteret om konflikten med Comsa, men har tidligere fået at vide, at kravet kunne holdes inden for den samlede projektøkonomi. Det har letbanedirektøren nu fortalt, at det i yderste konsekvens ikke kan. Det er en ny og selvfølgelig helt central oplysning, siger han.

Annonce
Odense For abonnenter

Dyrt at køre uden partikelfilter: Overvågning udskriver bøder for en kvart million om måneden

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Odense

Nye detaljerede målinger afslører: Gartnerier udleder fortsat gift til vandløb

Assens

Derfor bliver træer fældet i bunkevis, inden en ny lokalplan er klar: Nye byggegrunde kan være på vej her

Odense

19-årige Rosa har åbnet butik med egne designs midt i Odense: - Jeg var altid hende, der mødte op og lignede en regnbue

Erhverv For abonnenter

Snart fuldt hus på alle 17 etager: Ejendomsmægler kendt fra tv rykker ind i TBT Tower

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Erhverv

Kendt erhvervsleder med stort grønt hjerte: Affaldssorteringen i de fynske kommuner er alt for ringe

Erhverv For abonnenter

Succes-virksomhed lader sig opkøbe: Nu skal det være slut med at takke nej til kæmpe vindmølle-ordrer

Danmark

Lykke var træt af at bruge op mod 1500 kroner på kalendergaver - men så fik hun en idé, som kan spare forældre en masse penge

Middelfart

Taget på fersk gerning: Polsk vognmand må efterlade lastbil i Danmark

Assens For abonnenter

26-årig havde oversavet jagtgevær i skab på arbejde: - Jeg troede, det var et godt gemmested

Navne For abonnenter

Gift i 65 år: - Og nu render du også med min tjenestepige!

Annonce