Annonce
Fyn

Tre fynske byer nævnes: Venstre vil have ekstra milliard til støjbekæmpelse

Fynske Motorvej ved Odense, som også Venstre ønsker at udvide til tre spor. Derudover lægger partiet op til at bruge en milliard mere end regeringen på støjdæmpning, hvilket kan komme borgere i Odense, Nyborg og Svendborg til gode. Foto: Michael Bager
Godt en måned efter regeringens store plan for infrastrukturen i Danmark er Venstre kommet med deres bud på investeringerne i trafik. Blandt andet vil partiet finde en milliard mere til at dæmpe støj fra vejene.

Trafikstøj har alvorlige helbredsmæssige konsekvenser, og det er ikke nok med de tre milliarder til støjbekæmpelse, som regeringen har sat af i deres udspil for infrastrukturen i Danmark. Der skal i stedet findes fire milliarder.

Sådan lyder en af Venstres fire hovedprioriteter i partiets plan for, hvordan der skal investeres i trafikken frem til 2035

Ifølge udspillet, der kom tirsdag, vil Venstre med den ekstra milliard tage hånd om en række påtrængende støjprojekter, hvor både Odense, Nyborg og Svendborg nævnes som eksempler.

Annonce

Og tiltagene for at dæmpe støj fra trafikken skal sættes i gang allerede i år og næste år, lyder det i partiets udspil før de kommende forhandlinger på Christiansborg om infrastrukturen.

I Socialdemokratiets udspil fra april foreslog regeringen at sætte cirka fire kilometer støjafskærmning op på begge sider af motorvejen syd om Odense, at forhøje de eksisterende støjvolde med omkring to meter samt at undersøge behovet for yderligere støjbeskyttelse.

Vil undersøge nye broer til Fyn

I lighed med regeringen vil Venstre også sætte penge af til undersøgelser af to store, potentielle broprojekter med forbindelse til Fyn.

I Venstres udspil sættes der 20 millioner af til en forundersøgelse af en Fyn-Als-forbindelse, ligesom et tilsvarende beløb skal bruges på en analyse af mulighederne for en ny Lillebæltsforbindelse.

Med i udspillet er selvfølgelig også udvidelsen af Fynske Motorvej syd om Odense fra to til tre spor i hver retning til en pris på cirka 1,1 milliarder kroner. Og også fremrykningen af en ny jernbane over Vestfyn er nævnt - med finansiering via finansloven.

Ifølge den socialdemokratiske regerings udspil skal byggeriet af jernbanen begynde i 2022 i stedet for 2023. Den 35 kilometer lange strækning mellem Blommenslyst vest for Odense og Kauslunde ved Middelfart koster 4,8 milliarder.

Annonce

Bedre vej på Tåsinge

Fynboerne kan - hvis det står til Venstre - også se frem til en opgradering af rute 9, der går fra Svendborg over Tåsinge og Langeland til havnen i Spodsbjerg med færgeforbindelse til Tårs på Lolland, hvor rute 9 fortsætter til Maribo.

Ifølge Venstre er der behov for en milliard til at opgradere vejen, selvom der ikke i dag er kapacitetsproblemer på strækningen. Den bruges ifølge partiet af mange bilister på gennemfart gennem byerne og har en varierende vejstandard. Halvdelen af pengene skal gå til at forbedre rute 9 på Tåsinge.

Ved Tårs foreslår Venstre desuden at bygge et fremskudt færgeleje, så rejsetiden over Storebælt med færgen mellem Spodsbjerg og Tårs bliver kortere. Dét projekt vil Venstre finde finansieringen til hos Sund & Bælt, der driver Storebæltsbroen og ifølge loven om færgefart er forpligtet til at betale et driftstilskud til færgeruten.

Overordnet vil Venstre bruge markant flere penge end regeringen på trafikanterne på vejene. Her sættes der i Venstres udspil 63,5 milliarder af mod regeringens 46,9 milliarder. Til gengæld vil Venstre kun investere 33,4 milliarder i kollektiv transport, mens regeringens udspil lægger op til at bruge 39,5 milliarder på det område af infrastrukturen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Anden halvleg i gang: Danmark foran 1-0

Annonce