Annonce
Kultur

Ven med det overnaturlige

- Vi ville ikke have blod og indvolde. Det uhyggelige skulle komme fra Cecilies mentale og følelses-mæssige tilstand, siger Hans Fabian Wullenweber om sin nye film "Cecilie", der er hans første gyser.

Filminstruktøren Hans Fabian Wullenweber er vokset op med clairvoyante og astrologer

Annonce

Hans Fabian Wullenweber forstår at gøre det spændende for sig selv.

I dag er der premiere på hans nye gyser "Cecilie" og tirsdag bliver han far for første gang - hvis kæresten Signe altså ikke føder for tidligt.

- Det er ikke lige den bedste timing, men sådan er det, og det vigtigste for mig er selvfølgelig at være med ved fødslen, siger han. Jeg er fuldstændig optaget af, at jeg skal være far og har gjort mig en masse tanker om, hvad det indebærer. Det har været med til at sætte tingene lidt i relief og fjernet opmærksomheden fra, hvordan filmen bliver modtaget, lyder det fra den 40-årige filminstruktør, der fik sit store gennembrud i 2002 med "Klatretøsen".

Den prisvindende børneactionfilm blev til i et samarbejde med Nikolaj Arcel, som også har været med til at udvikle Hans Fabian Wullenwebers første gyserfilm, der absolut ikke er for børn.

"Cecilie" handler om den unge lærer Cecilie, der ser og hører ting, som ingen andre oplever. Da hun en nat oplever en voldtægt, der ikke efterlader sig spor, bliver hun indlagt på en psykiatrisk afdeling af sin mand Mads.

Her kommer hun i behandling hos en psykiater, og med hans hjælp opdager hun en skræmmende sammenhæng mellem sin tilstand og et brutalt pigemord, som skete for over 30 år siden.

- Jeg har altid været fascineret af, at mennesker ser virkeligheden på forskellige måder. Og jeg har altid lavet film, hvor man ser verden gennem en hovedperson. Det smitter så af på scenografien, stemningen, lyset og farverne, og jeg har arbejdet meget med at finde frem til, hvilken farve der bedst beskriver angst eller mindreværd, siger Hans Fabian Wullenweber.

Han har blandt andet ladet sig inspirere af Roman Polanskis klassiker "Rosemary's baby" og den asiatiske gyser "The Ring", hvor det i høj grad er det usagte, der får gåsehuden frem hos publikum.

- Vi ville ikke have blod og indvolde. Det uhyggelige skulle komme fra hendes mentale og følelsesmæssige tilstand. Så når Cecilie går ned i et tomt bogdepot og hører skridt på gangen, er det uhyggeligt, fordi hun har det, som hun har det.

Annonce

Overnaturlig barndom

I filmen spiller det overnaturlige en stor rolle, og det har det også altid gjort for Hans Fabian Wullenweber.

Begge hans forældre var medlemmer af Teosofisk Forening, og det satte sit præg på snakken i barndomshjemmet i landsbyen Ågerup nær Roskilde.

- Jeg er vokset op i en meget spirituelt interesseret familie, og for mig var det helt naturligt, at der var clairvoyante og astrologer med ved frokostbordet. De var en del af mine forældres vennekreds, så jeg voksede op med en fornemmelse af, at det overnaturlige er en lige så stor virkelighed som vores fysiske virkelighed, fortæller Hans Fabian Wullenweber, der som dreng slugte stakkevis af bøger om mystiske fænomener.

- Som 12-årig blev jeg medlem af Skandinavisk Ufo Information. Jeg kan huske, at jeg fik fat i en ufo-detektor, som kunne mærke forstyrrelser af jordens magnetfelt, og min mor skaffede mig en infrarød film, som jeg havde liggende klar i køleskabet. Men jeg fik desværre aldrig brug for den, konstaterer filminstruktøren med et lille smil.

Det var også omkring det tidspunkt, at det gik op for den unge Hans Fabian Wullenweber, at han ville være filminstruktør. Han lånte kamera og andet udstyr på skolen og begyndte at sætte billeder på de historier, som allerede var begyndt at dukke op i hans hoved som syv-årig.

- I en meget ung alder begyndte jeg at sende nogle store projekter ind til Filminstituttet. Jeg har et meget sjovt afslag fra en konsulent, som havde set mit forslag til en 100 millioner kroners science fiction-film, som jeg havde lavet som 16-17-årig. Og jeg kunne simpelthen ikke forstå, at han ikke bare sagde, at det var genialt.

Hans Fabian Wullenweber Født 24. maj 1967 i Roskilde og opvokset i landsbyen Ågerup nær den sjællandske domkirkeby.

Hans far er ingeniør, mens moren i mange år arbejdede som redaktionssekretær på Roskilde Avis

Det specielle efternavn betyder "uldvæver" på tysk, og Fabian - som han kaldes blandt venner - stammer da også fra en tysk handelsslægt, der kan spores næsten tusind år tilbage.

Filminstruktørens farfar Jørgen havde 29 verdenspatenter på forskellige elektroniske opfindelse.

I 1997 vakte Hans Fabian Wullenweber opmærksomhed med afgangsfilmen "Drengen i himlen.

I 2000 skrev og instruerede han den roste novellefilm "Udenfor", og to år senere kom det store gennembrud med børneactionfilmen "Klatretøsen", som lokkede næsten en kvart million danskere i biografen.

Siden fulgte den eksperimenterende spillefilm "Tvilling", der også blev godt modtaget af anmelderne, men som blev svigtet af det store publikum.

Annonce

Søgende menneske

Senere blev Hans Fabian Wullenweber betaget af den amerikanske spirituelle leder Chris Griscoms tanker om inkarnation og sansetræning, og som 18-årig konsulterede han for første gang en astrolog.

Astrologen blev en god guide og sparringspartner i de næste 10 år, hvor interessen for personlig udvikling kom til at fylde mere og mere. Alt fra indre barn-terapi over healing til NLP blev prøvet af, og den søgende filminstruktør bruger stadig meget tid på at arbejde med sine følelser og reaktionsmønstre.

I øjeblikket er han dybt fascineret af kvantefysikkens videnskabelige forklaringer på hændelser og fænomener, som hidtil er blevet betragtet som uløselige gåder. Og Hans Fabian Wullenweber bruger også visualisering som et vigtigt værktøj, inden han skal optage en vigtig scene - eller give et interview.

- I stedet for at være nervøs og bruge en time på at ligge og vende og dreje mig i sengen om aftenen, svømmer jeg hen til lyksalige billeder af, at det går godt. Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme, hvordan andre mennesker har det, men jeg kan bestemme, hvordan jeg selv har det. Og hvis jeg er åben og glad og stoler på verden, er det min oplevelse, at man i 99 procent af alle tilfælde får en god kontakt til andre mennesker, siger filminstruktøren, der også har tænkt sig at bruge teknikken, når hans barn kommer til verden på Rigshospitalet.

Herefter står den på en længere arbejdspause for at kunne være sammen med Lukas Alexander, som sønnen skal hedde.

- Jeg skulle egentlig have instrueret de sidste to afsnit af "Forbrydelsen" for DR, men det kunne jeg godt mærke, at jeg ikke skulle bruge mit efterår på. Så det næste halve år vil jeg bare lave reklamefilm, så jeg har det overskud, der skal til som nybagt far. For mig handler det om prioritering og fokus. Man kan ikke have sit fokus to forskellige steder. Jeg kan i hvert fald ikke.

"Cecilie" har premiere fredag. Anmeldelse næste side

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Der var ratslør hos HC Odense

coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Sydfyn For abonnenter

Nyt signalsystem: Transportminister afviser at prioritere Svendborgbanen

Annonce