Annonce
Indland

Vejen Kommune får ret i langvarig vejstrid med storbonde

John Randeris/Ritzau Scanpix
Vejdirektoratet blåstempler, at Vejen Kommune har eksproprieret storbondes jord i forbindelse med vejbyggeri.

En flere år lang vejstrid mellem en storbonde og Vejen Kommune er onsdag faldet ud til kommunens fordel.

Vejdirektoratet har afgjort, at Vejen Kommune har handlet efter bogen, da den besluttede at ekspropriere storbonde Martin Lund Madsens jord, da der skulle bygges en ny vej.

Det oplyser Vejen Kommune i en pressemeddelelse.

For et år siden blev det ellers afgjort i Højesteret, at ekspropriationen af hans jord var ulovlig. Men det var på et andet grundlag. Ekspropriering er, når en offentlighed myndighed overtager privat jord.

Banedanmark og Vejen Kommune foretog i første omgang ekspropriationen efter loven om elektrificering af jernbanenettet, fordi vejen fører hen over en jernbanebro.

Men efter dommen i Højesteret valgte Vejen Kommune i stedet at ekspropriere vejen efter en paragraf i vejloven.

Den afgørelse har Martin Lund Madsen klaget over, og det er i den sag, at Vejdirektoratet nu har blåstemplet kommunens afgørelse.

Martin Lund Madsen har det seneste år spærret den pågældende vej - den 1,4 kilometer lange Skovgårdsvej - med sandsække og halmballer. Han vil have kommunen til at fjerne vejen.

Kommunen varsler, at den på bagkant af afgørelsen vil åbne vejen igen. Det ventes at ske inden for kort tid.

- Det har været en lang proces, og vi er glade for, at vejen nu åbnes igen, siger borgmester Egon Fræhr (V).

- Ikke mindst af hensyn til borgerne i Askov, som har været hårdt ramt af den tunge trafik gennem byen, men også af hensyn Vejen Kommunes infrastruktur, siger han i en pressemeddelelse.

Det er muligt at indbringe afgørelsen fra Vejdirektoratet til domstolene.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Annonce