Annonce
Middelfart

Vejarbejde uden gener: Elevator i sving under reparation af Ny Lillebæltsbro

Materiel og anlægsarbejdere vil blive fragtet op og ned i en elevator, når de yderste kantbjælker skal repareres på Ny Lillebæltsbro. Arkivfoto
Bilisterne vil knapt opdage det, når Vejdirektoratet 26. august tager hul på tre måneders kantarbejde under broen.

Middelfart: Bilisterne vil knapt opdage det, når Vejdirektoratet til efteråret reparerer dele af Ny Lillebæltsbro i retning mod Jylland. Ved det kommende arbejde skal kantbjælkerne på broens yderside repareres på en kort strækning.

Med den traditionelle metode ville det være nødvendigt at spærre både nødspor og kørebane for at få plads til mandskab og maskiner. Men ved hjælp af en særlig elevator vil man nu i stedet hejse mandskab og grej op fra arealet under broen. Fordelen er, at det kun er nødsporet, der skal spærres, og trafikken vil dermed kunne køre uhindret på strækningen.

Annonce

Nødspor spærret tre måneder

- Vores broer er trafikale livsnerver, der binder regionerne sammen, og derfor har det betydelige konsekvenser for tusinder af bilister, hvis vi afspærrer dele af broen. Det kan vi undgå denne gang med den valgte løsning, siger Vejdirektoratets projektleder Peter Holt i en pressemeddelelse. Arbejdet går i gang mandag den 26. august og varer cirka tre måneder frem. Bilister ved broen skal være opmærksom på, at nødsporet vil være afspærret med betontrafikværn i perioden på det sidste stykke af broen i retning mod Jylland.

I forbindelse med det forberedende arbejde vil det være nødvendigt at afspærre et kørespor kortvarigt for blandt andet at kunne hejse broens støjskærme væk og gøre plads til reparationerne. Dette arbejde vil blive lagt på tidspunkter af døgnet, hvor der kører færre biler, blandt andet i aften- og nattetimerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce