Annonce
Trekantområdet

Vejarbejde det næste halve år: Stålkonstruktioner på Ny Lillebæltsbro skal renoveres

Når broens spidsplader skal renoveres, foregår det mere støjende og støvende arbejde fra indkapslede malerbokse, siger Peter Holt, fagprojektleder i Vejdirektoratet. Arkivfoto: Vibeke Volder
Efter påske går genoptager Vejdirektoratet renovering af Ny Lillebæltsbro. Det varer ved til september.

Fredericia: I begyndelsen af april genoptager Vejdirektoratet renovering af Ny Lillebæltsbro. I år er det stålkonstruktioner i broens sydside samt mindre restarbejder på broens nordside, der skal færdiggøres. Broen skal have en ny overfladebehandling for at forlænge dens levetid. Årets arbejder forventes at være afsluttet med udgangen af september.

Arbejdet på broen omfatter først afrensning af nedslidt overfladebehandling på stålkassedragerens spidsplader, sidetårnskonstruktioner, låseklemmer og penduler samt inspektionsvogne. Derefter påføres ny korrosionsbeskyttende overfladebehandling. Malingen skal beskytte broens stålkonstruktioner og forventes at holde 25-40 år.

Illustration: Vejdirektoratet

- Nu skal vi i gang i broens sydside – i den side, hvor trafikken kører fra Jylland mod Fyn. Vi skal fra belægningskanten ved autoværnet til brokassens yderkant afrense og male broens stålkonstruktioner. Vi arbejder altså i broens yderside. Sidste år blev arbejdet udført i broens nordside, men vi nåede ikke helt i mål, og derfor gør vi desuden nordsiden færdig i løbet af foråret, siger Peter Holt, fagprojektleder i Vejdirektoratet.

Annonce

Som udgangspunkt må entreprenøren arbejde på hverdage klokken 7-18 og lørdage klokken 7-14.

Konsekvenser for trafikken

Vejdirektoratet tilstræber, at trafikanterne generes mindst muligt. Ved opstarten den 6. april får entreprenøren tilladelse til at benytte det yderste spor til arbejdsareal. Når trafikbelastningen ændrer sig i takt med genåbningen af Danmark, vurderes det, om der er behov for at ændre på trafikafviklingen.


Nu skal vi i gang i broens sydside – i den side, hvor trafikken kører fra Jylland mod Fyn.

Peter Holt, fagprojektleder i Vejdirektoratet


Når trafikbelastningen forventeligt stiger efter covid-19, vil alle kørespor fra Jylland mod Fyn være farbare i eftermiddagsmyldretiden. Det tunge kørespor inddrages kun uden for eftermiddagsmyldretiden, og kun når det er nødvendigt for arbejdets udførelse. Det tunge kørespor kan blive inddraget på hverdage fra kl. 18 til kl. 14 den efterfølgende hverdag. I weekender kan sporet inddrages både lørdage og søndage.

Fra Fyn mod Jylland vil alle kørespor være farbare i morgenmyldretiden, når trafikbelastningen normaliseres efter covid-19. Det tunge kørespor vil kun blive inddraget uden for morgenmyldretiden, og kun når det er nødvendigt for arbejdets udførelse.

Der bliver en hastighedsnedsættelse til 80 km/t i den side, hvor der arbejdes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce